Micraster leskei uit Hannover ??
Micraster leskei uit Hannover ??
Beste forumleden,
Bij het opkuisen van de Hannover (Campaniaan) zee-egels ben ik op een exemplaar gestoten die ik moeilijk kan thuisbrengen. Het lijkt op een Micraster leskei. Ik baseer mij daarvoor op het rechte anale vlak met een hoge anus.
Maar komt d M.Leskei nog voor in het Campaniaan? En zijn die gekend uit Hannover?
Graag jullie mening.
Danny.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Antw: Micraster leskei uit Hannover ??
Hoi Danny,
Mooi egeltje; een beetje samengedrukt, waardoor hij een extra langwerpige vorm heeft gekregen. Het is echter geen leskei, die in z'n geheel hoger opgetrokken is en voorzover ik weet tot (Onder- en Midden-)Turoon beperkt is.
Het zal wel een M. schroederi zijn; afgeplat aan de voorkant en het hoogste punt ligt achter (op je foto van de zijkant: links van) de madreporenplaat (bovenaan waar de verdiepte ambulacraalvelden samenkomen).
Leuk hoor, maar geef mij maar sponzen
[Bewerkt door Spongebob op 16-02-2010 om 22:57 NL]
Mooi egeltje; een beetje samengedrukt, waardoor hij een extra langwerpige vorm heeft gekregen. Het is echter geen leskei, die in z'n geheel hoger opgetrokken is en voorzover ik weet tot (Onder- en Midden-)Turoon beperkt is.
Het zal wel een M. schroederi zijn; afgeplat aan de voorkant en het hoogste punt ligt achter (op je foto van de zijkant: links van) de madreporenplaat (bovenaan waar de verdiepte ambulacraalvelden samenkomen).
Leuk hoor, maar geef mij maar sponzen

[Bewerkt door Spongebob op 16-02-2010 om 22:57 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ik sluit me hier aan bij Tom!!
Wel een mooi exemplaar. Helaas zijn ze vaker verdrukt!
Groet
Wel een mooi exemplaar. Helaas zijn ze vaker verdrukt!
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Ik vermoedde wel dat het geen leskei was.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Danny.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Danny.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
hoi danny,
ik denk ook eerder dat het door het lichtjes verdrukken de wat afwijkende vorm hebt gekregen
ik weet niet of ludo zich al eens heeft toegelegd op het onderscheiden van de pustules rangschikking van deze soorten. Zo kan je misschien ook minder complete exemplaren op naam brengen
ik vind het alvast erg mooi preparatie werk!
mvg stijn
ik denk ook eerder dat het door het lichtjes verdrukken de wat afwijkende vorm hebt gekregen
ik weet niet of ludo zich al eens heeft toegelegd op het onderscheiden van de pustules rangschikking van deze soorten. Zo kan je misschien ook minder complete exemplaren op naam brengen
ik vind het alvast erg mooi preparatie werk!
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996