Australisch Carboon
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Australisch Carboon

Hoi allemaal,
Voor de afwisseling eens wat anders dan het Europees Carboon waarmee ik jullie normaal lastig val

Ciao!
Tim
P.S. Ook weer wat fotootjes Trias materiaal aan de foto-pagina's toegevoegd.
[Bewerkt door Carboon op 12-03-2010 om 21:33 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Australisch Carboon
Erg mooi,
maar Nothorhacopteris argentinica uit Australië?
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Australisch Carboon
Hoi Gerrit-Jan,Gerrit-Jan schreef:
Erg mooi,
Haha, ja, klinkt best raar zo he?

De soort is voor het eerst beschreven uit het Carboon van Argentinie, vandaar de naam. Ze is later echter ook op de andere continenten aangetroffen die vroeger deel uit maakten van Gondwana (zie: http://watershed3.tripod.com/gondwana.JPG voor Gondwana tijdens het Carboon) zoals in India en Australie (Archangelsky, 1983). Er zijn twee andere Nothorhacopteris soorten bekend (voor zover ik weet dan): Nothorhacopteris chubutiana (Archangelsky and Arrondo) Archangelsky, 1983 en Nothorhacopteris kellaybelensis Azcuy and Suárez-Soruco, 1993. De eerste is bekend uit het Perm en heeft niet de goede L/B verhoudingen en nervatuur. De tweede is uitsluitend bekend uit het Onder Carboon van Zuid Amerika en heeft rechte 'anadromische' en 'catadromische' marges. Dan blijft dus deze determinatie over. Alleen Nothorhacopteris argentinica komt voor in de goede stratigrafische range en is ook uit Australie beschreven. Kan natuurlijk altijd nog een andere (nieuwe?) soort zijn, maar de diagnose komt redelijk goed overeen... De afstand, daar maak ik me niet zo veel zorgen over; je vindt immers ook dezelfde soorten terug in Noord America en Europa (soms zelfs tot in Azie).
Groetjes,
Tim
[Bewerkt door Carboon op 13-03-2010 om 18:13 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.