voetbeen
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
voetbeen
Nog een oude vondst. Een voetbeen. Wat zwaarder gefossiliseerd dan gebruikelijk bij HvH.
Op deze site http://paleoenterprises.com/choice.htm staat een "Bison Cubonavicular", die er een beetje op lijkt.
Op internet krijg ik weinig hits op "Cubonavicular". Is dit een gangbare term?
Zou deze vondst ook van een rundachtige kunnen zijn of valt er weinig over te zeggen?
Groet,
Niels
Niels
- DragonSearcher
Antw: voetbeen
Hi Niels,
ik verwacht deze week een boek dat dieper in gaat op de hand en voetwortelbeentjes van vele diersoorten. Dit is o.a. de reden waarom ik t boek heb aangeschaft. Ik heb namelijk vele hand en voetwortelbeentjes, maar geen enkele referentie ter determinatie
Qua afmeting kan het inderdaad wel van een rund zijn, als ik mijn boek heb, zal ik eens kijken voor je 
Gr Jerry
ps. Cubonavicular is een gangbare term, maar internet geeft inderdaad weinig resultaten. Vandaar dat ik t boek heb aangeschaft, je moet iets
[Bewerkt door DragonSearcher op 15-03-2010 om 08:46 NL]
ik verwacht deze week een boek dat dieper in gaat op de hand en voetwortelbeentjes van vele diersoorten. Dit is o.a. de reden waarom ik t boek heb aangeschaft. Ik heb namelijk vele hand en voetwortelbeentjes, maar geen enkele referentie ter determinatie

Gr Jerry
ps. Cubonavicular is een gangbare term, maar internet geeft inderdaad weinig resultaten. Vandaar dat ik t boek heb aangeschaft, je moet iets

[Bewerkt door DragonSearcher op 15-03-2010 om 08:46 NL]
... Eternity awaits ...
Antw: voetbeen

Hallo Niels,
Het bot op mijn bijgevoegde foto's is een cubonaviculare, een voetwortelbeen dus, van een steppewisent, Bison priscus. Ik heb deze gekregen, en hij is gevonden op de eerste Maasvlakte. Ik vind hem sterk op die van jou lijken. Hij is ongeveer 8cm breed, dus dat komt ook aardig overeen met de jouwe.
Groeten,
Bram.
[Bewerkt door Bram op 15-03-2010 om 08:22 NL]