Hielbeen en schouderblad
Hielbeen en schouderblad

Hallo allemaal,
Vandaag heb ik onder andere deze botten gevonden bij HvH.
De hoogte van het bot op de eerste 5 foto's is 9cm, de breedte bij het uitsteeksel onderaan op de eerste foto is 4cm. Toen ik het vond dacht ik aan een proximaal uiteinde van een ellepijp. Toen ik het thuis beter bekeek zag ik het platte vlakje op foto 5. Toen dacht ik gelijk aan hielbeen. Na vergelijken op http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 03690.html kwam ik uit op een hielbeen van een hert of rund. Ik neig meer naar hert vanwege de slanke vorm van het bot en de gleuf op het vlak op foto 1 (boven) en foto 4. Kan iemand hier nog een geslacht/soort aan koppelen, of is dit bot te beschadigd?
Het tweede bot is ruim 20cm breed, een schouderbladfragment van een mammoet neem ik aan.
Groeten,
Bram.
Antw: Hielbeen en schouderblad
Het hielbot is waarschijnlijk steppe wisent of reuze hert. Lijkt in iedergeval een linker hielbot te zijn.
Er staan wat foto's in de database van mijn reuze hert hielbot en mammoet shouderblad. Misschien helpt dat.
[Bewerkt door Trilobite op 20-03-2010 om 16:32 NL]
Er staan wat foto's in de database van mijn reuze hert hielbot en mammoet shouderblad. Misschien helpt dat.
[Bewerkt door Trilobite op 20-03-2010 om 16:32 NL]
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
Hallo Olof,
Ik vind hem heel veel op reuzenhert lijken, het formaat, de slanke vorm en het groefje bovenop komen allemaal overeen met die van jou op de fotopagina. Ik hou het dus op reuzenhert, dat is erg leuk want ik had nog geen resten van het reuzenhert van HvH. Bedankt voor de hulp.
Groeten,
Bram.
Ik vind hem heel veel op reuzenhert lijken, het formaat, de slanke vorm en het groefje bovenop komen allemaal overeen met die van jou op de fotopagina. Ik hou het dus op reuzenhert, dat is erg leuk want ik had nog geen resten van het reuzenhert van HvH. Bedankt voor de hulp.
Groeten,
Bram.

Hallo Theo,Theo schreef:
Heel simpel,het ene is vlak het andere staat bol
Ik ben nou toch weer aan het twijfelen gebracht. Voor mij is het namelijk niet zo simpel, ik heb namelijk nog geen complete hielbenen van Bison/Megaloceros in mijn handen gehad en ken dus nog niet zo'n simpel trucje. Ik vroeg mij af of je misschien nog een foto kan plaatsen van de hielbenen van de zijde die ik met een pijltje heb aangegeven? Het vlakje van mijn bot (of wat daar nog van over is) lijkt namelijk wel ietsje bol, maar niet zo extreem als dat van Bison op jouw foto. Nog een foto maakt het misschien iets gemakkelijker voor mij. Bedankt voor de hulp.
Groeten,
Bram.
Hallo Theo,
Die zijde bedoelde ik inderdaad, bedankt. Op basis van die foto hou ik het toch op reuzenhert. Het vlakje van mijn fossiel loopt wel iets steil, maar is niet zo bol als dat van Bison.
Groeten,
Bram.
[Bewerkt door Bram op 22-03-2010 om 18:10 NL]
Die zijde bedoelde ik inderdaad, bedankt. Op basis van die foto hou ik het toch op reuzenhert. Het vlakje van mijn fossiel loopt wel iets steil, maar is niet zo bol als dat van Bison.
Groeten,
Bram.
[Bewerkt door Bram op 22-03-2010 om 18:10 NL]