Sigillariaphyllum vs. Knorria

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times
Sigillariaphyllum vs. Knorria

Bericht door Carboon » 16 mar 2010, 22:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allemaal,

Vandaag ben ik eens door m'n stukken die in dozen zitten heen gegaan en kwam daarbij het stuk op bovenstaande foto's tegen. Wat me opviel was dat er twee structuren op zaten, namelijk (1) Lepidodendron kussens (blauwe cirkel), alsmede (2) iets wat ik hier op het forum al een paar keer voorbij heb zien komen (groene cirkel). Op de tweede foto (close-up van foto 1) kun je volgens mij zien dat de Lepidodendron kussens geleidelijk overgaan in die structuur van langwerpige ruiten (let bijv. op de littekens die nog tussen de ruiten zitten als de echte 'kussens' al weg zijn, zie hiervoor de pijlen op foto 3). Op foto 4 zie je een ander stuk met structuur waarin de littekens niet te zien zijn. Dit is zoals iets wat ook hier op de foto-pagina's staat: foto nummer 282-0071 (de vijfde op deze pagina http://www.fossiel.net/determinatie/det ... a&pagina=2). Deze stukken zijn gedetermineerd als Sygillariaphyllum, een naam die ik verder alleen http://monsite.wanadoo.fr/lepidomania/page4.html ben tegengekomen. Nu vraag ik me af of, zeker in het licht van de bovenstaande fotos, het hier niet om een type Knorria gaat ipv. dit bladgenus? Knorria representeert Lepidodendron in een decorticatie-staat, zoals Syringodendron de stukken Sigillaria representeert die verdere mate van rotting ondergaan hebben alvorens te fossiliseren. Ben benieuwd wat jullie denken!

Ciao!

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Sigillariaphyllum vs. Knorria

Bericht door Ahuijsmans » 17 mar 2010, 08:31

prachtige stukken weer :D interessant leesmateriaal ook!

Hoop toch ooit ook eens een plantfossiel aan mijn collectie te kunnen toevoegen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Carboon
Antw: Antw: Sigillariaphyllum vs. Knorria

Bericht door Carboon » 19 mar 2010, 09:22

ahuijsmans schreef:
Hoop toch ooit ook eens een plantfossiel aan mijn collectie te kunnen toevoegen.
De site van NGV-afd.Limburg in de gaten houden dan; dit voorjaar staan er weer een aantal trips naar de mijnstorten geplanned ;).

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 21 mar 2010, 21:35

Hey Tim!
Leuk fossiel, komt me bekend voor :-)

Het zit 'm blijkbaar in de kleine dingen. Eerst en vooral is het 'Sigillariophyllum' en niet Sygillariaphyllum of Sigillariaphyllum zoals we op de determinatiepagina's kunnen lezen. Verder volg ik jou volledig in de Knorria-denkwijze. Dus foto 282-0071  lijkt me geen lycopode-blad maar eerder, zoals je zelf al aangeeft: Knorria.

Ciao -
Z.

The earth has music for those who listen.

Carboon

Bericht door Carboon » 22 mar 2010, 18:43

Hey Ziepe,

Bedankt voor de correctie; ben altijd slordig met namen :D. Zal zo foto 282-0071 maar eens gaan omdopen dan ;).

Groetjes,

Tim

Gesloten