Fossiele zoetwaterslakken?
Fossiele zoetwaterslakken?

Hallo iedereen,
misschien een domme vraag maar bestaat er zoiets als fossiele zoetwaterslakken? In Puyenbroeck hebben ze de Zuidlede gekuist en langs de waterkant lagen allerlei schelpen van zoetwaterslakken. Ik heb er een heleboel meegenomen en thuis nog eens gewassen maar er waren 4 schelpen bij van de moerasslak die ondoorzichtig en blauw verkleurd waren. De andere zijn allemaal doorzichtig en geelbruin van kleur. Zouden deze fossiel kunnen zijn? Ook lag er een versteende wervel maar ik heb geen idee van welk dier dit zou kunnen zijn. Hopelijk weet het iemand van jullie?
Groetjes, Fabienne.
Antw: Fossiele zoetwaterslakken?
Dit zijn geen fossiele slakken. Deze heb ik ook gevonden langs de waal. Als je deze hebt gevonden weet ik zeker dat er nog andere soorten te vinden zijn.
Ongetwijfeld bestaan er fossiele zoetwaterslakken, maar ik denk dat de grootte van het gebied een groot belang speelt en de stroming en dergelijke ook. Het is moeilijker om een afzetting te vinden waar zulke fossielen te vinden zijn, maar dat denk ik er maar van.
De wervel is geen wervel het is een voetbeentje. Van botten weet ik niet veel, maar er zijn genoeg mensen hier die het wel weten.
Groeten Jeroen
Ongetwijfeld bestaan er fossiele zoetwaterslakken, maar ik denk dat de grootte van het gebied een groot belang speelt en de stroming en dergelijke ook. Het is moeilijker om een afzetting te vinden waar zulke fossielen te vinden zijn, maar dat denk ik er maar van.
De wervel is geen wervel het is een voetbeentje. Van botten weet ik niet veel, maar er zijn genoeg mensen hier die het wel weten.
Groeten Jeroen
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
- DragonSearcher
Het bot op de laatste fotos is een sprongbeen. Van de fotos kan ik niet direct opmaken welk dier, maar hieronder een site die wellicht kan helpen 
http://natuurinformatie.nl/nnm.dossiers ... 05346.html
Gr Jerry

http://natuurinformatie.nl/nnm.dossiers ... 05346.html
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Bedankt allebei voor de reactie. Interessante link trouwens. Het betreft een sprongbeen van een varken.
Groetjes, Fabienne.
Groetjes, Fabienne.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi!
Ik denk ook dat deze slakjes inderdaad niet fossiel zijn. Het verkleuren ed kan goed gebeurd zijn door het sediment waarin ze gezeten hebben.
Er bestaan echter wel degelijk fossiele zoetwaterslakken. Een vriend en studiegenoot van mij werkt op dit moment o.a met Miocene fossiele zoetwaterslakjes uit het Teruel-bekken in Spanje.
Groet,
Johan
Ik denk ook dat deze slakjes inderdaad niet fossiel zijn. Het verkleuren ed kan goed gebeurd zijn door het sediment waarin ze gezeten hebben.
Er bestaan echter wel degelijk fossiele zoetwaterslakken. Een vriend en studiegenoot van mij werkt op dit moment o.a met Miocene fossiele zoetwaterslakjes uit het Teruel-bekken in Spanje.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)