verhoudingen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
paulron
verhoudingen

Bericht door paulron » 31 mar 2010, 14:53

Ik wil wat stukken ivoor gaan conserveren. Ze hebben nu al een tijd liggen ontzilten en moet nog gedroogd worden. De stukken zijn maar 1 a 2 mm dik. Kan ik hier voor een houtlijm/water oplossing gebruiken?
Ik lees telkens over de verhoudingen 1:20
is dat dan een deel lijm op 20 delen water
of is dat andersom ?

Anne-Marie

Vincent Graper

DragonSearcher
Antw: verhoudingen

Bericht door DragonSearcher » 31 mar 2010, 15:15

Hi Anne-Marie,

ik weet niet of jij jou stukken kan conserveren met een water-houtlijm oplossing. Ze zijn namelijk wel erg dun. Hoe is de staat van de stukken? Brokkelt het af, of is het een mooi massief geheel?

Betreffende de verhouding is het 1 deel lijm op 20 delen water. Wellicht kan je in jou geval de verhouding naar bijvoorbeeld 1 op 10 zetten, meer lijm zou voor meer stevigheid moeten zorgen.

Ik ben zelf ook bezig met het conserveren van ivoor, dat momenteel nog aan het drogen is. Dus ik weet niet wat de gevolgen van meer lijm zijn. Of beter gezegd, in hoeverre je dat terug gaat zien op het ivoor. Het zou bijvoorbeeld wit kunnen gaan uitslaan, al droogt houtlijm (onverdund) transparant op...

Iemand die er wel ervaring mee heeft, die mij kan aanvullen?

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

paulron

Bericht door paulron » 31 mar 2010, 16:38

Jerry,

Bedankt voor je tips.De stukken zijn in goede conditie en brokkelen niet af. maar ik moet ze nog drogen.Ik heb nog een klein stuk wat een ongeveer 1 cm dik is en daar is wel een stuk van afgebrokkeld, maar die kan ik er wel weer netjes op lijmen.

groetjes Anne-Marie

Vincent Graper

Nikki

Bericht door Nikki » 31 mar 2010, 20:59

Hoi Jerry,

Ik heb ook wel eens botten geconserveerd met houtlijm oplossing. Soms krijg je wel een witte waas erover. waar dit precies aan ligt weet ik niet. Mijn vermoeden toen was te snelle droging. Tegenwoordig leg ik behandeld materiaal te drogen in een emmer met een natte handdoek er over. Botten met een glad oppervlak doe ik na het dompelen een keer af met een natte doek. Daarna droog ik ze ook in een emmer. Dit geeft een resultaat alsof het fossiel niet behandeld is maar is intern wel versterkt.
Probeer maar eens.

Groet Nikki.

Gesloten