SPOED: Conserveren mammoetkies

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
DragonSearcher
SPOED: Conserveren mammoetkies

Bericht door DragonSearcher » 02 apr 2010, 15:43

Hi Allemaal,

november vorig jaar heb ik een mammoetkies gevonden, die ik tot 2 weken geleden heb laten ontzilten. Waarbij ik elke 3e dag het water ververste en de emmer en kies schoonmaakte/afspoelde. Vervolgens (2 weken geleden dus) heb ik de kies laten drogen, gewikkeld in een natte handdoek, in een kamer van constante temperatuur (rond de 17 graden). Maar ik zit net te kijken, hoe droog hij is en het viel mij op dat er op het oppervlak kleine scheurtjes ontstaan!

Wat moet ik doen? Verder laten drogen en daarna fixeren met een lijmoplossing of toch teruggooien in het water, om verder te laten ontzilten (hij lijkt mij inmiddels toch wel ontzilt)?

Gr Jerry

[Bewerkt door DragonSearcher op 02-04-2010 om 14:43 NL]

... Eternity awaits ...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: SPOED: Conserveren mammoetkies

Bericht door Frederik » 02 apr 2010, 15:46

...of trager laten drogen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 02 apr 2010, 15:47

Daarom zit hij dus in de natte handdoek, zodat het drogen minder snel gaat. Of moet ik zeggen: ZOU trager moeten gaan...

... Eternity awaits ...

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 02 apr 2010, 15:54

Hoi Jerry,

Ik ken dit probleem. Het gene wat ik toen gedaan heb is. Een bakje gevult met houtlijm, kwastje gepakt en de hele tand stuk voor stuk ingesmeerd met de houtlijm. Dus geen houtlijmoplossing, maar gewoon 100%! houtlijm. Het droogt wel iets minder snel, maar als de houtlijm eenmaal helemaal is opgedroogd zal het oppervlak iets donkerder maar verder zal je er niet veel van zien en het werkt veel beter.

Je moet dan wel niet meteen een dikke laag erop smeren maar gewoon steeds kleine laagjes.

Ik wens je veel succes!

Mvg, Robbin

(P.S. wrijf niet te veel met het kwastjes want dan heb je kans dat kleine stukjes van de kies loslaten, je kan ook proberen direct vanuit de lijmpot de lijm mooi op de kies te spuiten en zachtjes met je vinger een beetje uit te wrijven.)

Luctor et Emergo

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 02 apr 2010, 15:59

Hi Robbin,

enig idee waardoor het komt? Toch te kort laten ontzilten? Toch te snel laten drogen? *baalt*

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Carcharias
Contacteer:
Antw: Antw: SPOED: Conserveren mammoetkies

Bericht door Carcharias » 02 apr 2010, 16:09

DragonSearcher schreef:
Hi Robbin,

enig idee waardoor het komt? Toch te kort laten ontzilten? Toch te snel laten drogen? *baalt*

Gr Jerry
Lastig te zeggen, met ontzilten krijg je nooit alle zoutkristallen uit zo'n tand. Ik denk juist doordat hij zo langzaam heeft liggen drogen dat de kristallen daardoor weer zijn gaan uitzetten. Maar het is lastig om bij pleistoceen materiaal dit te voorkomen. De enige manier om het niet te laten verergeren is zo af en toe eens kijken naar het materiaal en als het nodig is weer wat lijm erop te smeren.

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 02 apr 2010, 17:03

We zullen het vanzelf zien. Heb net gedaan wat Robbin voorstelde. Dus als het wit uitslaat, dan heb ik in ieder geval nog een witte tand ;)

EDIT: Momenteel lijkt het er op dat de tand gestabiliseerd is. De breuken lijken nu minder, nu er flink wat lijm in getrokken is. En het is niet wit uitgeslagen. Morgen doe ik nog een lijm ronde, om er zeker van te zijn dat het verstevigd is.

Gr Jerry

[Bewerkt door DragonSearcher op 02-04-2010 om 19:32 NL]

... Eternity awaits ...

Nikki

Bericht door Nikki » 02 apr 2010, 20:36

Een natte kies kun je ook gewoon dompelen in een houtlijm oplossing en daarna langzaam laten drogen. Lijkt mij beter dan alleen het oppervlak behandelen.

Groet Nikki.

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 02 apr 2010, 21:06

Nou hij was inmiddels dus niet erg nat meer, maar vrijwel droog...kan hem morgen alsnog onderdompelen, aangezien ik voornamelijk de scheuren heb behandeld nu...

... Eternity awaits ...

Gesloten