Hulp gevraagt kaak mens achtige, tand vleeseter,onbekende kaak.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Donny
Hulp gevraagt kaak mens achtige, tand vleeseter,onbekende kaak.

Bericht door Donny » 10 apr 2010, 17:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi mensen,
ik ben vandaag (10-04-10)weer op h.v.h. strand wezen zoeken, dit maal had ik Jo uit Mill bij.
Hij wilden namelijk ook eens kijken wat hier te vinden was, dit omdat hij in mill een tijdje niet heeft kunnen zoeken vanwege de omstandig heden daar.
Om ongeveer 7.00uur waren wij op het strand.

Daar heb ik dit kaakje van een mensachtige gevonden.Wat mij opviel toen ik thuis was, was dat het kaakje iets anders was dan dat van de kaak van de moderne mens. Hij is namelijk wat steviger gebouwd, dan dat van een moderne mens.De kaak is donker van kleur, en de tand/kies die er in zit is wit blauw van kleur en is bij de wortel zwart.
Kan iemand mij meer vertellen over deze mensachtige kaak?
Zoals mogelijke soort of ras?
Leeftijd?

Ook heb ik een hoektand van een vleeseter gevonden. Kan iemand mij vertellen van welk dier deze tand is?
Zelf zat ik te denken aan de hoektand v/d onderkaak van een wolf of zeehond.

Ook heb ik nog een klein kaakje van een planteneter gevonden, jammer genoeg zonder kiezen.
Het kaakje heeft alleen kies gaten, en geen gaten voor tanden aan de voorkant v/d kaak.
Achterkant is helaas niet compleet.
Iemand een idee van welk dier dit kaakje kan zijn?

Ik kwam Bram en Trudy ook nog tegen daar op de vroege morgen. Die waren ook nog een man tegen gekomen die net een mammoet kiesje had gevonden. Al met al was het dus best al druk op het strand gezien dat het nog zo vroeg was.
Bram en Trudy, hebben jullie nog mooie dingen erbij gevonden?

Na het strand van H.v.H. zijn we nog even naar de 2e maasvlakte gegaan, daar hebben we alleen een hoop hout zien liggen. En zijn we na een half uurtje daar te hebben gelopen, door een bewaker van het terein af gestuurd.

Ik hoop dat iemand mij met de determinatie van de 3 fossielen kan helpen.

Alvast bedankt.

M.v.g. Don.

Don

Bram
Antw: Hulp gevraagt kaak mens achtige, tand vleeseter,onbekende kaak.

Bericht door Bram » 10 apr 2010, 17:52

Afbeelding

Afbeelding

Hey Don,

Het was leuk je weer te zien, jammer dat je op MV2 niks hebt gevonden. We hadden het nog over harpoenpuntjes en hoe lastig die te vinden zijn omdat ze zo op hout lijken. Je was amper in de mist verdwenen of ik raapte het bovenstaande stukje "hout" op. Bleek dus mooi mijn tweede (stukje) harpoenpunt te zijn! Over mazzel gesproken! Ik vond hem ongeveer op het punt waar jullie zijn omgekeerd.

Met de determinatie van jouw vondsten kan ik niet helpen, maar die menselijke kaak vind ik in ieder geval een hele mooie vondst. Ik maak vanavond nog een topic met wat mammoetvondsten die ik vandaag gedaan heb: een groot gewricht van een scheenbeen en die vrij complete eerste/tweede rib die ik je vandaag liet zien.

EDIT: Vergeten te vermelden, de hokjes op de foto zijn 1 bij 1cm.

Groeten,
Bram en Trudy.

[Bewerkt door Bram op 10-04-2010 om 16:52 NL]

Benjamin
Contacteer:

Bericht door Benjamin » 10 apr 2010, 18:31

Afbeelding

hee, Ik was vandaag ook op het strand te vinden samen met Hanneke Meijer (Hanneke )en Reanne van Kleef (Ook sinds kort lid van het forum).. Eigenlijk enorm slechte vondsten gedaan.. (Omdat jullie ons voor waren ;-)) Wel heeft Reanne een tarsometatarsus van waarschijnlijk een uil! Verder niet echt iets bijzonders gevonden! Volgende keer niet om 7:30 van huis weg maar om 5:00! Haha.. ben benieuwd naar de rest van de vondsten..

Groeten, Tim

[Bewerkt door Benjamin op 10-04-2010 om 17:49 NL]

Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 10 apr 2010, 21:52

ik denk dat je voor dat kaakje van die mensachtige even naar naturalis moet mailen, die weten vast wel wat het is.

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 10 apr 2010, 22:20

Don, schitterend! Daar was ik stiekem ook al een tijd naar op zoek. Houd ons op de hoogte graag. Gisteren was ik er ook, maar weinig gevonden. Denk dat de wind nu weer goed staat.

Groet,

Niels

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 10 apr 2010, 22:28

Hi Donny,

mooie vondsten weer joh. Heb je die bij de hoge vloedlijn of langs de laagwaterlijn gevonden?

Niet om een moodkiller te zijn, maar ik vindt die kaak van mensachtige niet perse zo anders lijken dan een kaak van een hedendaags mens. Vergeet niet dat ook nu verschillen zijn in de bouw van mensen. Maar ik ben wel benieuwd wat de experts er van zeggen uiteraard!

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: Hulp gevraagt kaak mens achtige, tand vleeseter,onbekende kaak.

Bericht door sjaak » 10 apr 2010, 22:38

Hoi Jerry,

Ben ik met je eens, maar oude menselijke resten - en volgens mij is dit een heel oud stuk - zijn sowieso fascinerend.

Groet,

Niels

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 10 apr 2010, 22:49

Hi Sjaak,

dat ben ik zeker met je eens! Ik heb ooit (lees: jaar of 15 geleden) een deel van schedel van een mens(met 4 kiezen er nog in) uit de Noordzee gehaald. Wellicht moet ik die ook eens door experts laten bekijken. Al is het waarschijnlijk gewoon van een drenkeling hoor ;)

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 10 apr 2010, 23:03

Ja, en aan de andere kant is de tand hier nog erg wit en het bot ook minder gefossiliseerd dan bij de andere stukken op de foto's. Maar even afwachten wat de ouderdom is.

PS
Wat wel grappig is, is dat ik toen ik geen zin maar had om te zoeken ik in de zon op het strand ben gaan liggen en direct een piepklein muizentandje vond. Het kleinste tandje dat ik heb.

PS2
Toch denk ik dat er in theorie wel Neanderthaler resten gevonden kunnen worden bij HvH, gelet op de ouderdom van andere vondsten.

[Bewerkt door sjaak op 10-04-2010 om 22:20 NL]

Groet,

Niels

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 11 apr 2010, 15:00

Heb ook nooit gezegd dat het niet mogelijk is ;) Zei alleen dat ik dit fragment niet uitzonderlijk erg op een Neanderthaler vind lijken. Al blijft het moeilijk zeggen bij een fragment, zonder al teveel tanden/kiezen...

... Eternity awaits ...

Gesloten