prepareren
prepareren

Wat is de beste manier om de kalkresten te verwijderen van deze zee-egel stekels?
Groet,
megpech
megpech
Antw: prepareren
Hoi, je kunt dit het best proberen met schoonmaakazijn; eerst een proefstukje doen om te zien of- en welke verdunning je eventueel moet toepassen.
Na behandeling de stukjes even door een lauw afwassopje halen, dan stopt de reactie.
Veel succes!
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 24-04-2010 om 20:37 NL]
Na behandeling de stukjes even door een lauw afwassopje halen, dan stopt de reactie.
Veel succes!
groeten, Elbert
[Bewerkt door Elbert op 24-04-2010 om 20:37 NL]
Elbert
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Ik heb het niet zo op al die logen en zuren. Het kan veel te gauw mis gaan en dan heb je niks meer.
Gebruik liever een kleine tandenborstel en water.
Gebruik liever een kleine tandenborstel en water.
Robert Mensink
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Je kan ook keukenazijn nemen (voor door de sla), zit wat minder azijn in of de schoonmaakazijn verdunnen. Verder moet je inderdaad maar even experimenteren. Ik heb er mooie en mindere resultaten mee gehad.
Groet,
Niels
Niels
- Carcharias
- Contacteer:
Ik heb het laatst eens geprobeerd met Spa rood (voor de vlamingen: "spuitwater" )
, ofwel koolzuurhoudend water. Bij scheikunde hadden we het er namelijk over dat koolzuurhoudend water kalk kon oplossen, dus dit meteen uitgeprobeerd. Het is minder agressief als azijn en geeft hetzelfde effect.
Mvg, Robbin
[Bewerkt door Carcharias op 25-04-2010 om 20:22 NL]

Mvg, Robbin
[Bewerkt door Carcharias op 25-04-2010 om 20:22 NL]
Luctor et Emergo
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times
De beste methode hangt een beetje van de kalk af. Azijn raad ik af.
Ik heb zeer goede ervaringen met Kaliloog (KOH) voor de wat hardere kalk, en Rewoquat voor de wat zachtere kalk.
Twee voordelen ten opzichte van azijn:
Deze stoffen lossen alleen de kalkresten op, en niet de stekels.
Na behandeling hoeft het fossiel in de meeste gevallen alleen nog maar afgespoeld te worden, borstelen niet nodig.
Maar, Fossielenzoeker heeft gelijk: niet moeilijk doen als het lukt met alleen maar water en een tandenborstel.
Succes,
Marcel
Ik heb zeer goede ervaringen met Kaliloog (KOH) voor de wat hardere kalk, en Rewoquat voor de wat zachtere kalk.
Twee voordelen ten opzichte van azijn:
Deze stoffen lossen alleen de kalkresten op, en niet de stekels.
Na behandeling hoeft het fossiel in de meeste gevallen alleen nog maar afgespoeld te worden, borstelen niet nodig.
Maar, Fossielenzoeker heeft gelijk: niet moeilijk doen als het lukt met alleen maar water en een tandenborstel.
Succes,
Marcel