Spuugkies late vorm van Mammoet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
DragonSearcher
Spuugkies late vorm van Mammoet?

Bericht door DragonSearcher » 17 apr 2010, 21:26

Afbeelding

Hi Allemaal,

een tijdje geleden vond ik deze spuugkies van een mammoet. Normaal zie je volgens mij meestal dat de emailribbels van het kauwvlak geheel over de breedte van het kauwvlak lopen. Alleen bij mij is dit niet het geval. Mijn emailribbels zijn als het ware in 2en gedeeld. Nu gaf ik er eerst niet zoveel aandacht aan, want sommmige kiezen hebben dat soort ribbels. Maar nu zag ik op de site van Theo Henskens dat hij twee kiezen te koop heeft, met dezelfde soort emailribbels als mijn spuugkies. En bij die kiezen staat dat het typische kiezen zijn van een late vorm van de Mammoet (zie http://henskensfossils.nl/pleistocene/MP5072a.jpg). Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen of mijn spuugkies ook van zo`n typische late vorm is of niet.

Alvast bedankt.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

The Stone
Contacteer:
Antw: Spuugkies late vorm van Mammoet?

Bericht door The Stone » 27 apr 2010, 09:14

Met late vorm wordt bedoeld een fijne lamellering.
Dus op de 10cm een hoge lamelfrequentie.
Dit schijnt typisch te zijn voor de latere M. primigenius exemplaren die hier gezeten hebben. Zo ongeveer vlak voor het moment dat ze uitstierven.
Of jouw kies hieraan voldoet is vanaf deze foto niet te bepalen.

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

DragonSearcher
Antw: Spuugkies late vorm van Mammoet?

Bericht door DragonSearcher » 27 apr 2010, 09:22

Afbeelding

Ok, ik basseerde het op het emailpatroon. Als je goed kijkt die je links en rechts een duidelijk slingerpatroon. Ik heb een nieuwe foto geplaatst, met het slingerpatroon rood gemaakt. Voor mij ziet dit er duidelijk anders uit, dan mijn andere mammoetkiezen...Maar wellicht is het niets bijzonders...

... Eternity awaits ...

Gesloten