Fossielen van Hoek van Holland
Fossielen van Hoek van Holland
Voor onze bachelorscriptie aan de Universiteit Utrecht ben ik samen met nog een student 4 dagen op het strand van Hoek van Holland tot Monster wezen zoeken naar zoogdierfossielen uit het Pleistoceen. Nu moeten we alles zelf determineren, maar dat is lastig! Graag zouden we wat dingen aan u voor willen leggen, het zou ons heel erg helpen als u iets herkend waar we mee verder zouden kunnen.
Voor de volledigheid: Ik ben nieuw op dit forum, en weet dus niet goed hoe ik de foto's in de tekst kan krijgen.. Iemand een mooie suggestie?
Antw: Fossielen van Hoek van Holland
Foto's 1 en 2: Lastig, lijkt op een schedel of bekkenfragment. Diersoort onbekend
Foto's 3 en 4: Lastig, lijkt op stukje borstbeen. Diersoort onbekend
Foto's 5 en 6: Hand of voetwortelbeentje van een hertachtige of anders een rund.
Foto 7: Dacht eerst aan een misvormd teenkootje, zou je de ander kant willen fotograferen?
Foto 8 en 9: Dit neigt zeer sterk naar een schildfragment van een moerasschildpad.
Foto 10: Lendewervel zoogdier, zou Dolfijn kunnen zijn maar kan ook nog van een landzoogdier wezen.
Foto 11: Lijkt op een Fragment paardekies of als deze dezelfde is als Foto 12 dan zou het een kies van een hertachtige kunnen zijn.
Foto 13 en 14; Onderkaakskies van een rund.
Tip kom 8 mei naar de Ruilbeurs in Oss, dan kan ik het nog allemaal eens life zien.
Determineren vanaf foto blijft altijd lastig.
Foto's 3 en 4: Lastig, lijkt op stukje borstbeen. Diersoort onbekend
Foto's 5 en 6: Hand of voetwortelbeentje van een hertachtige of anders een rund.
Foto 7: Dacht eerst aan een misvormd teenkootje, zou je de ander kant willen fotograferen?
Foto 8 en 9: Dit neigt zeer sterk naar een schildfragment van een moerasschildpad.
Foto 10: Lendewervel zoogdier, zou Dolfijn kunnen zijn maar kan ook nog van een landzoogdier wezen.
Foto 11: Lijkt op een Fragment paardekies of als deze dezelfde is als Foto 12 dan zou het een kies van een hertachtige kunnen zijn.
Foto 13 en 14; Onderkaakskies van een rund.
Tip kom 8 mei naar de Ruilbeurs in Oss, dan kan ik het nog allemaal eens life zien.
Determineren vanaf foto blijft altijd lastig.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- DragonSearcher
Mooie vondsten!
Ik heb weinig toe te voegen aan The Stone zijn determinaties. Vanaf fotos blijft het inderdaad lastig.
Ik heb weinig toe te voegen aan The Stone zijn determinaties. Vanaf fotos blijft het inderdaad lastig.
... Eternity awaits ...
Mooie vondsten!
Bij foto 7 dacht ik aan een sprongbeen van een hert. Misschien is het wat makkelijker te determineren als je het stuk van meerdere kanten kan fotograferen.
Groeten,
Hemen
P.S. Wat voor studie doen jullie?
Bij foto 7 dacht ik aan een sprongbeen van een hert. Misschien is het wat makkelijker te determineren als je het stuk van meerdere kanten kan fotograferen.
Groeten,
Hemen
P.S. Wat voor studie doen jullie?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Mooie vondsten Jody en Mark!
Goed bezig geweest zie ik! Hebben jullie het een beetje naar je zin gehad? Ik zou graag jullie volledige verzameling van die dagen een keertje willen zien.
Groet en tot gauw!
Johan
Goed bezig geweest zie ik! Hebben jullie het een beetje naar je zin gehad? Ik zou graag jullie volledige verzameling van die dagen een keertje willen zien.
Groet en tot gauw!
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Hoi!
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik zal vanavond nog wat foto's online zetten van nieuwe stukken die we gedetermineerd hebben, maar nog graag bevestiging over zouden willen hebben.
Wij studeren biogeologie aan de Universiteit Utrecht. Verder nog een vraag voor de verzamelaars die Pleistocene fossielen van de Noordzee hebben: We zijn ook bezig een database aan te leggen met de verschillende soorten die te vinden zijn. Mocht u uw eigen database met ons willen delen, dan zou dat heel erg helpen! Mail me maar voor meer informatie hierover.
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik zal vanavond nog wat foto's online zetten van nieuwe stukken die we gedetermineerd hebben, maar nog graag bevestiging over zouden willen hebben.
Wij studeren biogeologie aan de Universiteit Utrecht. Verder nog een vraag voor de verzamelaars die Pleistocene fossielen van de Noordzee hebben: We zijn ook bezig een database aan te leggen met de verschillende soorten die te vinden zijn. Mocht u uw eigen database met ons willen delen, dan zou dat heel erg helpen! Mail me maar voor meer informatie hierover.
Zo! Foto 1 t/m 4 zijn weer van hetzelfde fossiel als in mn 1e mailtje, maar nu van alle 4 de kanten gefotograveerd; hopelijk is er nu meer aan af te zien.
Foto 5 & 6: Wij denken de astragalus van een rund
Foto 7 & 8: Het lijkt een beetje op een zeeegel, maar er zit wel een duidelijk mergstructuur aan de binnenkant..Misschien een knieschijf?
Foto 9 & 10: wij denken de phalange van een hertachtige, maar dan van een jong beest vanwege de platte achterkant.
Foto 11: Een calcaneus? Wellicht van een sus?
Foto 12 & 13: Een enorme massieve wervel, met aan de binnenzijde een richel met aan elke kant een klein gaatje.. Iemand een idee?
Foto 14 & 15: een massief stuk bot met aan de bovenkant een perfect rond gaatje..Wellicht door mensen gemaakt? Voor het bot zaten we aan een phalange van een paard te denken.
- DragonSearcher
foto 1 - 4 lijkt een sterk verweerde teenkoot, vermoedelijk erg oud en lijkt op die van een paard. (zie http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05414.html)
foto 5 - 6 is inderdaad een sprongbeen. Gezien het formaat, zou rund inderdaad kunnen. Je kan hier makkelijk vergelijken: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05346.html
foto 7 - 8 lijkt mij ook een knieschijf.
foto 9 is een hand of voetwortelbeentje
foto 10 lijkt een wervellichaam te zijn
foto 12 - 13 is inderdaad een wervel, waarvan kan ik niet zeggen.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 27-04-2010 om 19:25 NL]
foto 5 - 6 is inderdaad een sprongbeen. Gezien het formaat, zou rund inderdaad kunnen. Je kan hier makkelijk vergelijken: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05346.html
foto 7 - 8 lijkt mij ook een knieschijf.
foto 9 is een hand of voetwortelbeentje
foto 10 lijkt een wervellichaam te zijn
foto 12 - 13 is inderdaad een wervel, waarvan kan ik niet zeggen.
Gr Jerry
[Bewerkt door DragonSearcher op 27-04-2010 om 19:25 NL]
... Eternity awaits ...
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
volgens mij moeten jullie de lens even schoonmaken, lijkt nu net alsof de fotos in de mist zijn gemaakt.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Hoi, hebben jullie niet meer tanden/ kiezen gevonden?
Die knieschijf ziet er vrij recent uit. Verder heb ik niet veel toe te voegen. Scherpere foto's lijken mij wel gewenst.
Het zou ook interessant zijn om aan de mate van verstening een indeling te maken. Die teenkoot lijkt bijvoorbeeld erg zwart en versteend. Mammoet botten zijn meestal bruin van kleur en recenter. Vaak zit er ook nog sediment aan dat wellicht behulpzaam kan zijn.
Op mijn picasa site zijn HvH vondsten te zien.
Die knieschijf ziet er vrij recent uit. Verder heb ik niet veel toe te voegen. Scherpere foto's lijken mij wel gewenst.
Het zou ook interessant zijn om aan de mate van verstening een indeling te maken. Die teenkoot lijkt bijvoorbeeld erg zwart en versteend. Mammoet botten zijn meestal bruin van kleur en recenter. Vaak zit er ook nog sediment aan dat wellicht behulpzaam kan zijn.
Op mijn picasa site zijn HvH vondsten te zien.
Groet,
Niels
Niels