Hulp gevraagd bij fossielen CBN
Hulp gevraagd bij fossielen CBN

Hallo iedereen,
ik heb hier nog enkele fossielen ter determinatie. Het eerste is volgens mij een soort mineraal want ik heb er diverse klompjes van gevonden. Het ziet er echter niet uit als markasiet en is paarsbruin van kleur. Het tweede is een bivalve maar dewelke? Het derde lijkt een beetje op een stoottandje maar is volgens mij te krom om dat te zijn. Wat het vierde betreft heb ik geen idee. Het vijfde is een gepyritiseerde gastropode maar dewelke? Het zesde is denk ik een gepyritiseerd ammonietje maar welke soort? Het zevende ziet eruit als een gepyritiseerde krabbeschaar. Het volgende is een kies die ik gevonden heb in Cap Gris Nez. Waarschijnlijk te afgesleten om te determineren? Het volgende is een piepklein ammonietje maar welke soort? En het laatste is een fossiel schelpje van de Kaloot. Ik dacht aan een muizenkeutel of een traliehoren maar daarvoor is het te groot (ong.1cm).
Alvast bedankt voor de hulp,
Fabienne.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Hulp gevraagd bij fossielen CBN
Hoi,
Mooie vondsten. Ik kan het niet goed zien, maar die CGN kies lijkt mij recent, waarbij ik denk aan een rund of schaap. Kijk maar even op natuurinformatie.nl.
Mooie vondsten. Ik kan het niet goed zien, maar die CGN kies lijkt mij recent, waarbij ik denk aan een rund of schaap. Kijk maar even op natuurinformatie.nl.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Hulp gevraagd bij fossielen CBN
Dat hoorntje van de Kaloot (laatste foto) is een Potamides tricinctus, herkenbaar aan onder meer drie spiraalrichels op elke winding. Vrijwel altijd is de laatste winding beschadigd. De soort is niet zo algemeen aan de Kaloot.
Grt, Lex
Grt, Lex