Egem mini's.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
FransFrenken
Contacteer:
Egem mini's.

Bericht door FransFrenken » 15 mei 2010, 16:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een aantal minitandjes van Egem met de namen zoals ik ze heb gedetermineerd. De laatste tand is voor mij de grote onbekende.

1. Hexanchus symphisair (5mm)
2. Hexanchus aggasizi (6mm)
3. Palaeorhincodon wardi
4. Premontreia (Oxyscyllium) gilberti
5. Scoliodon sp.
6+7. ??? (3mm breed).

Groet
Frans

Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Egem mini's.

Bericht door Gerrit-Jan » 15 mei 2010, 17:11

Mooie mini's Frans ;)

.

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

notorynchus

Bericht door notorynchus » 15 mei 2010, 19:40

Die Hexanchidae zijn echt prachtig ! :o
Even wat toevoegen :
het tandje op foto 3 ( 'de palaeorhincodon') betrefd hier helaas een Physogaleus secundus ( eerder een symphysair tandje ). Je ziet o.a. maar dan 1 zijspits en het tandje is niet 'dik' genoeg...
Ook lijkt de 'scoliodon' me een Physogaleus secundus te zijn.
Verder lijkt me het tandje op 6+7 een nog onbeschreven Scyliorhinus sp. ( heb deze nog al eens op het forum gezien ).

Frederik

[Bewerkt door notorynchus op 15-05-2010 om 18:41 NL]

[Bewerkt door notorynchus op 16-05-2010 om 09:16 NL]

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 15 mei 2010, 20:43

Dat laatste tandje is een juveniel, mogelijk zelfs embryonaal, tandje van een grote odontaspidid.

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 15 mei 2010, 21:06

Het blijft altijd lastig als je de soort nog niet eerder hebt gezien! Ik vraag me af hoe zeldzaam/algemeen soorten als Palaeorhincodon, Scoliodon, Galeorhinus ypresiensis e.d. eigenlijk zijn. Zijn daar statistische gegevens van bekend?

Heeft iemand trouwens nog een goede tip om de kleiresten van dit minispul verwijderd te krijgen?

groet
Frans

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Egem mini's.

Bericht door stiek » 15 mei 2010, 23:42

fransfrenken schreef:
Het blijft altijd lastig als je de soort nog niet eerder hebt gezien! Ik vraag me af hoe zeldzaam/algemeen soorten als Palaeorhincodon, Scoliodon, Galeorhinus ypresiensis e.d. eigenlijk zijn. Zijn daar statistische gegevens van bekend?

Heeft iemand trouwens nog een goede tip om de kleiresten van dit minispul verwijderd te krijgen?

groet
Frans
Hallo Frans,

Of er statistische gegevens bekend zijn over de frequentie van voorkomen van tanden soorten weet ik niet.
Wel weet ik dat als je er enkele keren geweest bent en ook gruis hebt uitgezocht, dat je in je eigen verzameling kan zien hoe die verhoudingen liggen.

De klei resten die op de kleine tandjes zit verwijder ik d.m.v 'n ultraschallreiniger.
Dit is 'n apparaat waar opticiens brillen e.d in zuiver maken.

Hierin doe ik zo'n 50 tandjes, daarna onder water zetten met 'n druppeltje afwasmiddel.

Daarna aanzetten en na 3 minuten door 'n bepaalde trilling en ultra violet licht komen ze er zonder klei aanslag uit.

Groeten Hans.

Hans

notorynchus

Bericht door notorynchus » 16 mei 2010, 10:15

Het hangt volgens mij af van laag tot laag.
In sommige lagen vind je bijvoorbeeld veel scoliodon en Abdounia reticona en in andere bijna niet.
Als je Scoliodon en Galeorhinus ypresiensis ontbreekt , deze heb ik nog gratis voor je ;)
Palaeorhincodon daarintegen is overal vrij zeldzaam , hoewel ik eens in zo'n 200 gram residu 3 ( 1tje perfect , 1tje beschadigd en 1tje kapot ) vond , maar daarna heb ik er geen meer gevonden.
Vreeemd dat je wel Hexanchidae hebt gevonden en geen P. wardi :)

Frederik

[Bewerkt door notorynchus op 16-05-2010 om 12:11 NL]

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 16 mei 2010, 10:42

Hans,
bedankt voor de tip. Ik heb al eens met zo'n ultrasoon badje gewerkt, echter niet met een beetje afwasmiddel. Wellicht dat dat wel het gewenste resultaat oplevert.

Frederik,
Scoliodon, G. ypresiensis en ook Abdounia reticona heb ik nog niet kunnen ontdekken in het kleine materiaal, daarom vroeg ik me af welke van deze soorten het minst/meest algemeen zijn. Van A. reticona weet ik dat deze (alleen?) in laag 5 en 13 voorkomt.
Bedankt voor je aanbod, erg aardig van je. Zijn deze soorten dan wel vrij algemeen?

Groet
Frans.

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 16 mei 2010, 12:31

Abdounia recticona vind je alleen bovenop de klei. Scoliodon is heel algemeen.
Eigenlijk hangt het dikwijls af van de lens zelf, in sommige lenzen zit regelmatig een Heterodontus of Palaeorhincodon, in andere niet of bijna niet.

@Frans, je hebt Hexanchus, maar geen Scoliodon??

@Frederik, let eens op de schrijfwijze van de soortnamen...

FransFrenken
Contacteer:

Bericht door FransFrenken » 16 mei 2010, 12:56

Pieter,
als de Scoliodon algemeen is zal ik hem ongetwijfeld wel tegenkomen. Zodra we er eentje gedetermineerd hebben wordt het een stuk makkelijker. Ook G. ypresiensis zocht ik nog steeds, maar nu heb ik er al snel een stuk of 5 te pakken. Ze hebben veel overeenkomst met P. levefrei.

Heterodontus heb ik er ook al aardig wat, wellicht dat er nog wel een Palaeorhincodon tevoorschijn komt.

groet

Gesloten