stuk koraal?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
savinghistory
stuk koraal?

Bericht door savinghistory » 15 mei 2010, 18:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo,

ik ben pas begonnen met fossielen zoeken, en ben dus helemaal nieuw hier.Vandaag ben ik gaan zoeken in groeve de groot te ubach over worms landgraaf.Hier word zilverzand en grind gewonnen, en daarbij komen de oudste gesteentes uit het mioceen naar boven.Ik heb het volgende stuk gevonden, en naar het nakijken van het forum heb ik me toch maar besloten om te registreren.Ik vond het het meest lijken op een stukje koraal van het forum, maar als iemand me meer kan zeggen hartelijk dank.

mvg

FIRST FOCUS,THEN FIGHT!

adekker
Contacteer:
Antw: stuk koraal?

Bericht door adekker » 15 mei 2010, 19:09

Mooie fondst! Lijkt me zeker een Devonisch stuk koraal. Hoewel ik de naam er niet van weet, kan ik je zeggen dat het veel lijkt op de exemplaren die ik vroeger veel heb gevonden in de Eifel. Misschien weten ander forumleden meer?

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

savinghistory

Bericht door savinghistory » 15 mei 2010, 19:21

bedankt! ok mooi dan zat ik toch een beetje in de goede richting:). Bedankt voor de reactie.

mvg

FIRST FOCUS,THEN FIGHT!

savinghistory

Bericht door savinghistory » 15 mei 2010, 22:25

hallo nico,

ok hartelijk dank, in de benamingen ben ik een absolute leek, en het is toch fijner om de benaming te weten.

mvg

FIRST FOCUS,THEN FIGHT!

Erik-B
Been thanked: 1 time

Bericht door Erik-B » 16 mei 2010, 13:23

Mooie vondst! Gefeliciteerd

savinghistory

Bericht door savinghistory » 16 mei 2010, 19:53

ben er ook blij mee bedankt!

mvg

FIRST FOCUS,THEN FIGHT!

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 17 mei 2010, 00:19

Inderdaad, een solitair koraaltje. Ik ken de stratigrafie van die groeve niet maar wanneer ik puur op 'looks' naar het fossiel kijk zou'k ook Devoon durven zeggen; maar zonder stratigrafie blijft dit gissen.

't Is inderdaad een Rugosa-koraal, welk geslacht je eraan moet koppelen dat weet ik niet maar Heliophyllum/Acanthophyllum lijkt me een ideaal startpunt. Soortnaam zal moeilijk zijn omwille van de ontbrekende -en hier ben ik weer- stratigrafische gegevens.

Wachten op de kenners zou'k zo zeggen.

Z.

The earth has music for those who listen.

savinghistory

Bericht door savinghistory » 17 mei 2010, 22:54

hoi ziepe,

bedankt, ook voor de nog uitgebreider info. Wat de lagen betreft hij zat binnen 2m onder grond.Alleen heb ik geen gat gegraven maar omdat het afgravingen zijn, ben ik via de zijkant gegaan daar zie je de lagen.Bovenaan is het meer orange zand maar hoe diep je komt word het zilverzand, met steentjes erin.Hij zat dus in het zand niet in klei of modder ofzo, en denk ook dat het puur geluk was dat ik hem heb gevonden.Ik kapte een aantal steenjes weg met me schep en toen zag ik hem uitsteken.Nu moet ik ook zeggen dat ik ook totaal niet weet in welke lagen ik moet zoeken.Dus pure luck!
ik zelf dacht eerst dat hij wel uit het krijt moest zijn, omdat je ook veel leest over het limburgs krijt.En als ik het goed heb is het zand etc dat daar gewonnen word, ook uit de krijt zee.Maar ik ben nog een absolute leek zoals ik t al zei dus ik zou t niet precies weten.
Moet wel zeggen dat het indd wel erg cool is als je zelf iets vind, nu ben ik meer gemotiveerd om nog meer te gaan zoeken.

mvg

mvg

FIRST FOCUS,THEN FIGHT!

Gesloten