Vindplaatsenrubriek
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Vindplaatsenrubriek
Naar aanleiding van een recent topic over een niet nader te noemen vindplaats wil ik toch het volgende even kwijt:
Wat heeft het voor zin om voortdurend te discussieren over wie verantwoordelijk is voor het naar de knoppen gaan van vindplaatsen. Het is duidelijk dat zowel de zoeker alswel het forum hierin een rol speelt!!
Dan moet de vindplaatsrubriek wel aangepast worden. Als daar kwetsbare vindplaatsen instaan kun je iemand die onwetend is niet verwijten dat hij er vragen over stelt, foto's van vondsten ervan plaats of van de groeve etc etc!. Tenslotte weet hij/zij niet beter (met name de nieuwkomer die dit uit lauter enthousiasme doet!).
Groet
Wat heeft het voor zin om voortdurend te discussieren over wie verantwoordelijk is voor het naar de knoppen gaan van vindplaatsen. Het is duidelijk dat zowel de zoeker alswel het forum hierin een rol speelt!!
Dan moet de vindplaatsrubriek wel aangepast worden. Als daar kwetsbare vindplaatsen instaan kun je iemand die onwetend is niet verwijten dat hij er vragen over stelt, foto's van vondsten ervan plaats of van de groeve etc etc!. Tenslotte weet hij/zij niet beter (met name de nieuwkomer die dit uit lauter enthousiasme doet!).
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Supergraver
Re: Vindplaatsenrubriek
Ach jongens we hebben dit zo vaak geprobeerd. Dit is nu eenmaal Herman zijn forum en hij heeft het laatste woord, verder kun je geen enkele persoon iets kwalijk nemen op dit OPEN forum. Als de beheerders het ergens niet mee eens zijn, dienen ZIJ het bericht te verplaatsen/verwijderen en degene die dit 'foutieve' bericht geplaatst heeft intelichten hetzij een waarschuwing te geven.
Heel simpel dus. Wij kunnen ons zo druk maken als we willen, maar verandering en actie liggen in eerste instantie bij HUN en verder natuurlijk bij ieder voor zich.
gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 17-05-2010 om 17:01 NL]
Heel simpel dus. Wij kunnen ons zo druk maken als we willen, maar verandering en actie liggen in eerste instantie bij HUN en verder natuurlijk bij ieder voor zich.
gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 17-05-2010 om 17:01 NL]
wat voor zin heeft het om bepaalde vindplaatsen enkel zichtbaar te maken voor leden. Iemand met slechte bedoelingen maakt zich dan lid met een fictieve naam en kan toch aan de info.
Hou het simpel ,ik geef enkel info betreft vindplaatsen aan mensen die ik ken en vertrouw. Zo voorkom je veel problemen.
Sommige zullen dit egoistisch vinden maar heb in het verleden reeds slechte ervaringen ermee gehad ,vandaar.
walter
Hou het simpel ,ik geef enkel info betreft vindplaatsen aan mensen die ik ken en vertrouw. Zo voorkom je veel problemen.
Sommige zullen dit egoistisch vinden maar heb in het verleden reeds slechte ervaringen ermee gehad ,vandaar.
walter
- Supergraver
Hee Wally,
Ik denk er net zo over.
En ik hoop dat steeds meer mensen dit gaan doen. De serieuze zoekers met goede bedoelingen, komen het toch wel via via te weten en zo hou je toch ook een beetje sociale controle, want iemand die het dan verkl..t, kan informatie de volgende keer wel vergeten.
Ondertussen zitten we no wel met de vindplaatsen die via het forum bekend zijn...
gr
Martijn
Ik denk er net zo over.
En ik hoop dat steeds meer mensen dit gaan doen. De serieuze zoekers met goede bedoelingen, komen het toch wel via via te weten en zo hou je toch ook een beetje sociale controle, want iemand die het dan verkl..t, kan informatie de volgende keer wel vergeten.
Ondertussen zitten we no wel met de vindplaatsen die via het forum bekend zijn...
gr
Martijn
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
(*zonder snerend, denegerend of wat dan ook te willen klinken*)
1. Haal die kwetsbare miniscule vindlaatsen van de website (zij die echt willen, komen er wel)
2. Hint vooral niet naar (nieuwe) kwetsbare en kleine vindplaatsen.
3. Als een vindplaats geheim is of gehouden dient te worden en je nodigt bekenden uit om er te zoeken, kijk dan niet vreemd op als er dan opeens meer mensen gaan komen omdat de info is uitgelekt. De "schuld" hier ligt dan bij diegene die anderen uitnodigt om er te komen zoeken (het primaire lek). Dat de uitgenodigde verder lekt (secundair) is bijna niet te voorkomen.
(- Goh, waar komt die tand/trilo/zee-egel/ammo vandaan?
-Welke? Deze? Die komt van Lutjebroek, maar dat is een kwetsbare plek dus hou het stil...
(En dat terwijl de vrager al in zijn auto zit op weg naar Lutjebroek, met google kaarten et cetera...))
*Ps. Wie nu denkt van: Lutjebroek, waar moet ik dan zoeken? Lutjebroek is een fictieve vindplaats! Bezoeken op eigen risico!
[Bewerkt door Smaug op 18-05-2010 om 08:07 NL]
1. Haal die kwetsbare miniscule vindlaatsen van de website (zij die echt willen, komen er wel)
2. Hint vooral niet naar (nieuwe) kwetsbare en kleine vindplaatsen.
3. Als een vindplaats geheim is of gehouden dient te worden en je nodigt bekenden uit om er te zoeken, kijk dan niet vreemd op als er dan opeens meer mensen gaan komen omdat de info is uitgelekt. De "schuld" hier ligt dan bij diegene die anderen uitnodigt om er te komen zoeken (het primaire lek). Dat de uitgenodigde verder lekt (secundair) is bijna niet te voorkomen.
(- Goh, waar komt die tand/trilo/zee-egel/ammo vandaan?
-Welke? Deze? Die komt van Lutjebroek, maar dat is een kwetsbare plek dus hou het stil...
(En dat terwijl de vrager al in zijn auto zit op weg naar Lutjebroek, met google kaarten et cetera...))
*Ps. Wie nu denkt van: Lutjebroek, waar moet ik dan zoeken? Lutjebroek is een fictieve vindplaats! Bezoeken op eigen risico!
[Bewerkt door Smaug op 18-05-2010 om 08:07 NL]
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Re: Re: Vindplaatsenrubriek
Dat eerste klopt. De policy omtrent vindplaatsen wordt bepaald door de webmaster. Beheerders kunnen hierin enkel adviserenSupergraver schreef:
Ach jongens we hebben dit zo vaak geprobeerd. Dit is nu eenmaal Herman zijn forum en hij heeft het laatste woord, verder kun je geen enkele persoon iets kwalijk nemen op dit OPEN forum. Als de beheerders het ergens niet mee eens zijn, dienen ZIJ het bericht te verplaatsen/verwijderen en degene die dit 'foutieve' bericht geplaatst heeft intelichten hetzij een waarschuwing te geven.

Dat tweede is naar mijn bescheiden mening nonsens. Ook op een open forum is eenieder verantwoordelijk voor wat hij of zij post.
De forumbeheerders kijken toe op het naleven van de regels op het forum. Dit is en blijft in de eerste plaats een sturende taak. Immers, als de beheerders 'autoritair' beginnen optreden en elk bericht verwijderen waarin ook maar een hint richting mogelijk in de toekomst bijna overtreden van een regel is, wordt het forum al snel onbruikbaar. Het zal hier nooit een dictatuur worden.
Je zit met een gigantische schemerzone tussen wat zonder problemen kan en wat absoluut niet kan.
In de praktijk wil dit zeggen dat enkel ingegrepen wordt als een routebeschrijving naar een kwetsbare vindplaats wordt geplaatst, als een suggestie wordt gedaan om iets gevaarlijks / illegaals te doen, of iets dergelijks. Enkel in zo'n geval kan de beheerder zijn actie ook verantwoorden!
Hetzelfde zie met mensen die ervoor kiezen persoonlijke vetes op een publiek forum uit te vechten. Ik ga me echt niet bezig houden met elk bericht waarin iemand kinderachtig wil zitten doen te verwijderen en op eigen initiatief gaan modereren via email. Van zodra iemand begint te schelden / beledigen, verandert de zaak, want dan worden de huisregels onmiskenbaar met de voeten getreden.
De informatisering brengt de (amateur)paleontologie voor nieuwe uitdagingen. Steeds meer heeft iedereen een schat aan digitale informatie aan de vingertoppen.
Het uitbouwen van een sociaal paleonetwerk ging vroeger via de plaatselijke vereniging, nu via facebook en fora.
Prospecties kostten vroeger een weekend rondrijden, nu open je google earth en je ziet tientallen steengroeves liggen.
Je kan het forum hierbij zien als stoorzender, maar ook als platform om mensen te sensibiliseren. Plikona heeft dit goed begrepen, en hij wordt er door sommigen voor geminacht. Ik vind dit onbegrijpelijk.
In het geval van H.... wordt 'het forum' nogal gemakkelijk als zondebok genoemd vind ik. Ten eerste heb ik met eigen ogen vastgesteld dat deze vindplaats al door tientallen mensen tegelijk bezocht werd nog VOOR er één woord over gezegd was op dit forum! Op dat moment was er al sprake van het zoeken te verbieden omdat er teveel volk zat. Dit is natuurlijk een normale reactie van een uitvoerder die opeens een hoop mensen her en der de werf ziet betreden. Toen de situatie enigszins 'genormaliseerd' was, heeft de uitvoerder zich zeer inschikkelijk opgesteld en hebben zeer veel mensen heel lang en prettig kunnen zoeken op een plaats die relatief weinig gevoelig is: groot, ex situ, noem maar op. Een paar keer is het bijna misgegaan, steeds door het gedrag van individuen op het terrein (in de dijken graven). Ook hier hebben enkele slimme mensen het forum gebruikt als platform om te sensibiliseren: na een tijdje spraken bezoekers elkaar aan als ze iets zagen dat niet door de beugel kon. Uiteindelijk is er dan toch blijkbaar de beslissing genomen om mensen niet meer op het terrein te laten als er niet gewerkt wordt. Geruchten gaan dat een diefstal in een werfkeet aan de basis lag van deze beslissing. Als dat klopt - ook weer een actie van een individu (misschien geeneens een fossielenzoeker). Sta me toe dat ik de wenkbrauwen frons als 'het forum' met de vinger wordt gewezen.
Als je dan toch iets van fossiel.net met de vinger wil wijzen, zal dat wel het vindplaatsenbeleid zijn. Dat is recent aangepast, waarbij schaduwlezers zijn afgeschermd. Dat dit een absoluut minimum is, ben ik het mee eens. Ik volg Pieter in deze.
Voorts raad ik iedereen, mezelf incluis, aan de hand ook eens in eigen boezem te steken. Er is niets mis met wat terughoudendheid, professionaliteit, discretie, respect voor regels, kennis en verantwoordelijkheid (zowel naar eigendom toe als wetenschappelijke verantwoordelijkheid).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Supergraver
Tegen de tijd dat een beheerder zijn frustratie uit tegen 'JULLIE' die alles fout doen. Dan vraag ik me af of dat de juiste manier van zaken doen is.
Nogmaals de beheerders hebben de macht om mensen op hun vingers te tikken. Dat is in het verleden ook gebeurt, kan IK goed herinneren
Daarom vind ik om je frustratie tegen alle forum gebruikers zo in de open lucht te gooien ietwat overdreven.
Mensen die een inlog verbod hebben gehad om een bepaalde reden en op het moment dat ze weer mogen mee spelen, op dezelfde manier doorgaan met de praktijken waarvoor ze een verbod hebben gehad, tja.....???
Wat H...... betreft, was men niet bang om mij op m'n fout te wijzen (de foto met de snelweg erop). Maar daarna werd er niks meer gedaan. Nu wees ik erop dat een bericht foutief geplaatst was en zou moeten worden verplaatst naar vindplaatsen (meer niet) en een beheerder voelt zich daarom aangeproken of frustreerd zich over het feit dat WIJ H....... om zeep hebben geholpen.
Het is dat er op het forum velen zijn die ik erg mag en waarvoor ik het forum graag gebruik op info uit tewisselen, verder....... ik denk dat je dat wel weet.
Gr
Martijn
Nogmaals de beheerders hebben de macht om mensen op hun vingers te tikken. Dat is in het verleden ook gebeurt, kan IK goed herinneren

Daarom vind ik om je frustratie tegen alle forum gebruikers zo in de open lucht te gooien ietwat overdreven.
Mensen die een inlog verbod hebben gehad om een bepaalde reden en op het moment dat ze weer mogen mee spelen, op dezelfde manier doorgaan met de praktijken waarvoor ze een verbod hebben gehad, tja.....???
Wat H...... betreft, was men niet bang om mij op m'n fout te wijzen (de foto met de snelweg erop). Maar daarna werd er niks meer gedaan. Nu wees ik erop dat een bericht foutief geplaatst was en zou moeten worden verplaatst naar vindplaatsen (meer niet) en een beheerder voelt zich daarom aangeproken of frustreerd zich over het feit dat WIJ H....... om zeep hebben geholpen.
Het is dat er op het forum velen zijn die ik erg mag en waarvoor ik het forum graag gebruik op info uit tewisselen, verder....... ik denk dat je dat wel weet.
Gr
Martijn
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ik ben geheel jou mening Martijn
@Frederik: kun jij mij het verschil in gravatie dan eens persoonlijk uitleggen tussen beledigen en mobben, daar is hier namelijk sprake van!!
Als heren hier niet eens zijn of kunnen worden over vindplaatsbescherming en er onenigheid over heerst (laat staan dat de moderatoren hier dus openlijk toegeven dat ze eigenlijk geen vindplaatsen op het forum willen als het aan hun lag), waar hebben we het dan nog over.
Eerst moet eens duidelijk zijn wat het gezamenlijke standpunt is van de beheerders alvorens men inderdaad gaat vingerwijzen en zegt wat slim of dom is!
Eenieder die dit forum bezoekt en nieuw is komt met een bepaalt doel! Dat is veelal het inwinnen van informatie en het delen van gedane vondsten.
Zoals ik al eerder zei is het iemand dan niet te verwijten dat hij/zij dit doet als niet duidelijk is waar het forum staat in zake van vindplaatsinformatie.
Het voortdurend herkauwen en de revue laten passeren van fouten die in het verleden zijn gemaakt vind ik minachtend en niet doordacht. Om dan vervolgens je handen in onschuld te wassen vind ik slecht! (zacht uitgedrukt). Laat dan eerst eens duidelijk zijn hoe jullie administratoren er over denken (dat hoeft niemand te weten maar maak dan gewoon een eenduidig beleid!!)
Vr. groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-05-2010 om 12:29 NL]
@Frederik: kun jij mij het verschil in gravatie dan eens persoonlijk uitleggen tussen beledigen en mobben, daar is hier namelijk sprake van!!
Als heren hier niet eens zijn of kunnen worden over vindplaatsbescherming en er onenigheid over heerst (laat staan dat de moderatoren hier dus openlijk toegeven dat ze eigenlijk geen vindplaatsen op het forum willen als het aan hun lag), waar hebben we het dan nog over.
Eerst moet eens duidelijk zijn wat het gezamenlijke standpunt is van de beheerders alvorens men inderdaad gaat vingerwijzen en zegt wat slim of dom is!
Eenieder die dit forum bezoekt en nieuw is komt met een bepaalt doel! Dat is veelal het inwinnen van informatie en het delen van gedane vondsten.
Zoals ik al eerder zei is het iemand dan niet te verwijten dat hij/zij dit doet als niet duidelijk is waar het forum staat in zake van vindplaatsinformatie.
Het voortdurend herkauwen en de revue laten passeren van fouten die in het verleden zijn gemaakt vind ik minachtend en niet doordacht. Om dan vervolgens je handen in onschuld te wassen vind ik slecht! (zacht uitgedrukt). Laat dan eerst eens duidelijk zijn hoe jullie administratoren er over denken (dat hoeft niemand te weten maar maak dan gewoon een eenduidig beleid!!)
Vr. groet
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 18-05-2010 om 12:29 NL]
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)