Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is het

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
FOSMINED
Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is het

Bericht door FOSMINED » 22 jul 2005, 15:07

Afbeelding

Gevonden in kleigroeve.
Bizarre ovalen schijf (doormidden gebroken) met aan de buitenzijde een lichtgrijze kleur en aan de binnenzijde enkel versteende lamellen ( soort kristalvormig gesteente) in bruine kleur.
Schijf is ongeveer 30cm breed en 10 cm hoog .
Lengte van ovaal niet gekend daar we maar 1 gedeelte hebben teruggevonden.
Lag aan de oppervlakte van zandmassa.

Somniosus
Contacteer:
Antw: Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is het

Bericht door Somniosus » 22 jul 2005, 15:22

Septaria of \'kleibroden\'. Worden gevormd onder zeer hoge druk. Komt uit de Oligocene rupelklei.

Prachtig gekleurde mineralen (soms mooie kristallen) kunnen erin voorkomen.

[Bewerkt door Somniosus op 22-07-2005 om 14:24 NL]

Casper
Contacteer:
Antw: Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is het

Bericht door Casper » 22 jul 2005, 15:27

Prachtig!!! dit is een zeer mooie Septarie!
Septarien ontstaan doordat in bepaalde lagen in de klei een hogere concentratie aan kalk is, bijvoorbeeld door geringere sedimentatie. wanneer hier weer lagen overheen komen kan er rekristallisatie van het calciet optreden. het calciettransport gaat makkelijker horizontaal dan verticaal, vandaar de platte vorm. wanneer de buitenzijde van zo\'n kalkagglomeratie gaat verharden, en daarna de binnenzijde opdroogt zal het op te drogen materiaal zich aan de buitenwand vastzetten.. daardoor wordt in het midden een holte gevormd en door de opdroging ontstaan de spleten.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
ik heb dit uiteraard ook niet zelf bedacht maar heb deze info uit een boek, die het vervolgens weer van ene \"Buurman, 1917\" heeft.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is het

Bericht door Casper » 22 jul 2005, 15:39

somniosus schreef:
Septaria of \'kleibroden\'. Worden gevormd onder zeer hoge druk. Komt uit de Oligocene rupelklei.

Prachtig gekleurde mineralen (soms mooie kristallen) kunnen erin voorkomen.

[Bewerkt door Somniosus op 22-07-2005 om 14:24 NL]
Niet persé oligoceen... ik heb er zelfs ééntje uit het Westphalien.
niet zo mooi helaas, en de holle ruimten zijn opgevuld.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Ovaalvormig gesteente met kristalvorming binnenin, zeer esthetisch, maar wat is he

Bericht door Somniosus » 22 jul 2005, 15:46

Casper schreef:
Niet persé oligoceen... ik heb er zelfs ééntje uit het Westphalien.
niet zo mooi helaas, en de holle ruimten zijn opgevuld.Groeten, Casper
Diegene die hij afbeeldt komt uit het Oligoceen.

[Bewerkt door Somniosus op 22-07-2005 om 14:47 NL]

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 22 jul 2005, 15:51

ok sorry, ik heb niets gezegd :)

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 22 jul 2005, 16:11

Een hele hoop voorwaarden dienen vervuld te zijn, vooraleer ze worden gevormd. Ze worden meestal gevormd romdom organisch materiaal. Soms komen er fossielen in voor. Ontbinding van het organisch materiaal zorgt blijkbaar voor de ideale omstandigheden (zuurtegraad, chemische samenstelling...) tot het vormen van natriumcarbonaat. Ook de juiste druk is van belang voor het vormen van de septaria.
Casper, dat boek van Buurman is van 1917....wetenschap staat niet stil.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 22 jul 2005, 20:07

Maareh Somniosus, volgens de nieuwste inzichten is mijn verhaaltje dus fout?

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 22 jul 2005, 20:57

Ik weet het niet casper, ik vind het maar een rare uitleg. Ik heb er nog nooit van gehoord, lijkt me ook moeilijk in de praktijk te brengen. Misschien weet er iemand anders meer van.

FOSMINED

Bericht door FOSMINED » 22 jul 2005, 21:01

Welke fosielen kan je hier dan in aantreffen?
En hoe kan je dat fossiel er dan uithalen of onderscheiden?

Gesloten