hoe moet in conserveren?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
grem
hoe moet in conserveren?

Bericht door grem » 11 jun 2010, 14:28

hoi

de stukken bot die ik laats heb gevonden zijn allemaal droog.
hoe kan ik nu conserveren?
ben anders bang dat het gaat schuren of afbrokkelen.(het komt niet uit zout water)

mvg jeroen

Bram
Antw: hoe moet in conserveren?

Bericht door Bram » 11 jun 2010, 15:39

Hallo Jeroen,

Dit is mijn systeem, werkt voor mij best goed:

Drogen: Al dan niet verpakt in een natte handdoek (overwegend niet nodig), laten drogen op een donkere, koele plek. Goed blijven controleren op krimpscheuren. Ten minste 15 dagen, bij grotere fossielen langer. Hoe langer hoe beter, want hoe meer water eruit is, hoe meer lijmoplossing erin kan.

Conserveren: 30+ minuten in een houtlijmwateroplossing van 1:15-20, zodat de vloeistof net zo vloeibaar is als water en veel lijkt op melk. Wanneer er na 30 minuten nog belletjes uit de te conserveren fossielen komen, dan langer. Sowieso bij de mooiere fossielen (veel) langer (het zekere voor het onzekere nemen). Tijdens het conserveren de houtlijm goed blijven roeren (bij mooie fossielen elke 5 minuten) om bezinking van de lijm tegen te gaan. Ook de fossielen regelmatig onder het vloeistofoppervlak omdraaien en schudden.

Weer drogen: Vervolgens eerst een minuutje laten uitlekken boven het lijmmengsel om teveel materiaalverlies tegen te gaan en dan laten drogen op stokjes op een dienblad om te voorkomen dat het fossiel vast plakt aan het dienblad (het mag dus geen groot contactoppervlak met het dienblad hebben), dit voor 10+ dagen, langer bij grotere fossielen. Zeker de eerste paar uur heel regelmatig de fossielen draaien om te voorkomen dat alle lijm door het fossiel naar een kant stroomt en daar lelijke, lastig te verwijderen tranen (harde opgedroogde druppels lijm) vormt. Aan de andere kant (de bovenkant van het fossiel) zou dan minder lijm kunnen achterblijven wat tot een slechte conservering kan leiden.

Na conserveren zijn de fossielen veel harder en brokkelen ze niet meer af.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 11-06-2010 om 14:40 NL]

wdew
Contacteer:
Antw: Antw: hoe moet in conserveren?

Bericht door wdew » 25 jun 2010, 16:14

bram schreef:
Hallo Jeroen,

Dit is mijn systeem, werkt voor mij best goed:

Drogen: Al dan niet verpakt in een natte handdoek (overwegend niet nodig), laten drogen op een donkere, koele plek. Goed blijven controleren op krimpscheuren. Ten minste 15 dagen, bij grotere fossielen langer. Hoe langer hoe beter, want hoe meer water eruit is, hoe meer lijmoplossing erin kan.

Conserveren: 30+ minuten in een houtlijmwateroplossing van 1:15-20, zodat de vloeistof net zo vloeibaar is als water en veel lijkt op melk. Wanneer er na 30 minuten nog belletjes uit de te conserveren fossielen komen, dan langer. Sowieso bij de mooiere fossielen (veel) langer (het zekere voor het onzekere nemen). Tijdens het conserveren de houtlijm goed blijven roeren (bij mooie fossielen elke 5 minuten) om bezinking van de lijm tegen te gaan. Ook de fossielen regelmatig onder het vloeistofoppervlak omdraaien en schudden.

Weer drogen: Vervolgens eerst een minuutje laten uitlekken boven het lijmmengsel om teveel materiaalverlies tegen te gaan en dan laten drogen op stokjes op een dienblad om te voorkomen dat het fossiel vast plakt aan het dienblad (het mag dus geen groot contactoppervlak met het dienblad hebben), dit voor 10+ dagen, langer bij grotere fossielen. Zeker de eerste paar uur heel regelmatig de fossielen draaien om te voorkomen dat alle lijm door het fossiel naar een kant stroomt en daar lelijke, lastig te verwijderen tranen (harde opgedroogde druppels lijm) vormt. Aan de andere kant (de bovenkant van het fossiel) zou dan minder lijm kunnen achterblijven wat tot een slechte conservering kan leiden.

Na conserveren zijn de fossielen veel harder en brokkelen ze niet meer af.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 11-06-2010 om 14:40 NL]
ik dacht dat je ze in kraantjeswater moest leggen. en dat water geregeld moest verversen. (+-14 dagen) ??? --> of is deze techniek enkel voor die uit zoet water ?

gr
ward

[Bewerkt door wdew op 25-06-2010 om 15:15 NL]

Bram

Bericht door Bram » 25 jun 2010, 16:28

wdew schreef:
ik dacht dat je ze in kraantjeswater moest leggen. en dat water geregeld moest verversen. (+-14 dagen) ??? --> of is deze techniek enkel voor die uit zoet water ?

gr
ward

[Bewerkt door wdew op 25-06-2010 om 15:15 NL]
Hallo Ward,

Jij haalt ontzilten en conserveren door elkaar. Ontzilten is natuurlijk alleen van toepassing voor fossielen uit een zout milieu. Voor Pleistocene zoogdierfossielen uit de Noordzee houdt dit inderdaad in dat je ze in kraanwater legt. Ik doe dit minimaal 6 weken en ververs het water twee keer per week.

Conserveren is het verstevigen van het fossiel, zodat het langer behouden blijft. Dat is het proces dat ik in mijn vorige post beschreven heb. Dit is goed voor zowel zoet als zout water fossielen, omdat het ontzilten het meeste zout uit het zout water fossiel heeft gehaald.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 25-06-2010 om 15:29 NL]

Bram

Bericht door Bram » 25 jun 2010, 16:33

Hieronder dus het gehele proces, zoals ik dat toepas voor fossielen uit zout water. Voor mij werkt het (op korte termijn) prima. Op langere termijn weet ik nog niks omdat ik me pas een sinds een half jaar wat intensiever met Pleistocene zoogdieren bezig houd. Ik weet wel dat ik niet de enige ben die dit systeem toepast.

Ontzilten: 6 tot 8 weken of langer, hoe meer water er in de bak kan hoe beter, twee keer per week leidingwater verversen. Geen botten die net gevonden zijn bij botten die al weken liggen te ontzilten, omdat dan het zout uit de verse botten het water in en vervolgens de oudere botten in zou kunnen diffunderen (kwestie van concentratieverschillen). Dit zou het effect van eerder ontzilten teniet kunnen doen.

Drogen: Vervolgens, al dan niet verpakt in een natte handdoek (overwegend niet nodig), laten drogen op een donkere, koele plek. Goed blijven controleren op krimpscheuren. Ten minste 15 dagen, bij grotere fossielen langer. Hoe langer hoe beter, want hoe meer water eruit is, hoe meer lijmoplossing erin kan.

Conserveren: 30+ minuten in een houtlijmwateroplossing van 1:15-20, zodat de vloeistof net zo vloeibaar is als water en veel lijkt op melk. Wanneer er na 30 minuten nog belletjes uit de te conserveren fossielen komen, dan langer. Sowieso bij de mooiere fossielen langer (het zekere voor het onzekere nemen). Tijdens het conserveren de houtlijm goed blijven roeren (bij mooie fossielen elke 5 minuten) om bezinking van de lijm tegen te gaan. Ook de fossielen regelmatig onder het vloeistofoppervlak omdraaien en schudden.

Registreren: Vervolgens nummeren, wanneer mogelijk labelen (nummer, diersoort (soort/geslacht, eventueel familie), element, naam persoon die determinatie gedaan heeft, vindplaats, datum) en dan opnemen in de collectie.

Opslaan: Bij voorkeur in tempex dozen (bijvoorbeeld gebruikt voor vistransport) waarbinnen een constante temperatuur en luchtvochtigheid heerst. Dit om het herhaaldelijk krimpen van de fossielen te voorkomen (kan tot scheuren leiden!), en om er voor te zorgen dat het fossiel niet teveel water uit de lucht opneemt, wat ook schadelijke gevolgen voor de fossielen kan hebben.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 25-06-2010 om 15:36 NL]

daan

Bericht door daan » 11 aug 2010, 18:01

beste bram werkt dit ook bij een schedel van een steenbok stuur me maar een mailtje er over want ik ga op vakantie
alvast bedankt
groeten van daan

daan

Bericht door daan » 11 aug 2010, 18:01

beste bram
werkt dit ook bij een schedel van een steenbok stuur me maar een mailtje er over want ik ga op vakantie
alvast bedankt
groeten van daan

Bram

Bericht door Bram » 20 aug 2010, 18:13

Hallo Daan,

Ik heb je net een mailtje gestuurd. Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten,
Bram

Gesloten