Kiesjes en ...
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Kiesjes en ...

Hallo allemaal,
Vanmorgen weer eens bij Hoek van Holland wezen kijken. Helaas weer geen Mammoetkies voor mij, maar toch nog een aantal leuke dingen gevonden.
Kan iemand me verder helpen met de determinatie?
1 - Paardenkies?
2 - Kies maar van wat?
3 - Knieschijf? En enig idee waarvan?
4 - Vogelbotje. Is nog na te gaan van welke soort en welke plek?
Groeten,
Gerard
Antw: Kiesjes en ...
Hallo Gerard,
Ik ben vanochtend ook even wezen kijken en helaas, ook geen mammoetkies voor mij. Nummer 1 is inderdaad een paardenkies. Zit er in nummer 2 ook zo'n voetje als in nummer 1 (vanaf de foto lijkt het daar wel op), dan is dit ook paard, onderkaak.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 12-06-2010 om 10:33 NL]
Ik ben vanochtend ook even wezen kijken en helaas, ook geen mammoetkies voor mij. Nummer 1 is inderdaad een paardenkies. Zit er in nummer 2 ook zo'n voetje als in nummer 1 (vanaf de foto lijkt het daar wel op), dan is dit ook paard, onderkaak.
Groeten,
Bram
hoi Gerard.
Zoals ik al zei toen ik je op het strand tegen kwam, zijn allebij de kiezen van een paard.
De knie schijf zou ook nog een kogel gewricht kunnen zijn.
Heb je trouwens nog meer gevonden nadat ik jou tegen kwam?
Ondanks dat jij en andere mensen mij voor waren, heb ik toch nog ook wat leuke dingetjes kunnen vinden.
Zo heb ik 2 kies vragmentjes gevonden, 1 van een hert en de ander onkekend.
Ook heb ik weer 2 steur plaatjes gevonden, en een stukje lamel van een mammoet kies.
Daarnaast heb ik nog de helft van mijn boodschappentas kunnen vullen met diverse andere fossielen.
Nu is het strand echt leeg hier, nu weer hopen dat er weer snel nieuwe fossielen bloot komen te liggen.
Het was leuk je weer eens tegen te komen Gerard. En ik hoop dat jij binnenkort ook een mammoetkies mag vinden.
Gr. Don.
Zoals ik al zei toen ik je op het strand tegen kwam, zijn allebij de kiezen van een paard.
De knie schijf zou ook nog een kogel gewricht kunnen zijn.
Heb je trouwens nog meer gevonden nadat ik jou tegen kwam?
Ondanks dat jij en andere mensen mij voor waren, heb ik toch nog ook wat leuke dingetjes kunnen vinden.
Zo heb ik 2 kies vragmentjes gevonden, 1 van een hert en de ander onkekend.
Ook heb ik weer 2 steur plaatjes gevonden, en een stukje lamel van een mammoet kies.
Daarnaast heb ik nog de helft van mijn boodschappentas kunnen vullen met diverse andere fossielen.
Nu is het strand echt leeg hier, nu weer hopen dat er weer snel nieuwe fossielen bloot komen te liggen.
Het was leuk je weer eens tegen te komen Gerard. En ik hoop dat jij binnenkort ook een mammoetkies mag vinden.
Gr. Don.
Don
Antw: Antw: Kiesjes en ...
Hoi Bram.bram schreef:
Hallo Gerard,
Groeten,
Bram
Heb jij nog wat leuks gevonden?
Hoe vroeg was jij dan op het strand? Ik was er pas rond 8uur, en Gerard was er nog veel vroeger. Jammer dat we elkaar zijn misgelopen.
Is trouwens jouw barnsteen artikel al geplaatst?
Gr. Don.
Don
- Carcharoides
- Contacteer:
Antw: Antw: Kiesjes en ...
Thanks! Ik had niet begrepen dat die tweede kies ook paard was, vandaar!donny schreef:
Na wij elkaar gesproken hadden heb ik nog enkele botfragmentjes gevonden en dat vogelbotje.
Leuk om je weer eens gesproken te hebben!
Mooi weer = concurentie

Groeten,
Gerard
[Bewerkt door gverwey op 12-06-2010 om 11:27 NL]
- DragonSearcher

Hi Gerard,
jou vogelbotje is vergelijkbaar met die ik ooit eens bij HvH had gevonden. Zover ik kan zien zijn ze even groot en gelijk van vorm. De mijne is toendertijd door Hanneke gedetermineerd als (waarschijnlijk) meeuw. Het is overgens een carpometacarpus. Dit is het 3e bot in de vleugel, gerekend vanaf het lichaam.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Antw: Antw: Antw: Kiesjes en ...
Hallo Don,donny schreef:
Hoi Bram.
Heb jij nog wat leuks gevonden?
Hoe vroeg was jij dan op het strand? Ik was er pas rond 8uur, en Gerard was er nog veel vroeger. Jammer dat we elkaar zijn misgelopen.
Is trouwens jouw barnsteen artikel al geplaatst?
Gr. Don.
Wij waren vanaf ongeveer 7 uur op het strand. Ik denk dat we jou hebben misgelopen omdat we rond een uur of 8 bij de vaargeul aan het kijken waren (overigens niks gevonden daar). Inderdaad jammer dat we elkaar zijn misgelopen, maar we komen elkaar vast wel weer eens tegen. Ik heb niet veel bijzonders gevonden, enkel een afgerold stukje van de binnenkant van een slagtand en wat kleine stukjes bot. Mijn barnsteenartikel is nog niet geplaatst, de barnsteenspecial komt waarschijnlijk pas in het najaar.
Groeten,
Bram
- Carcharoides
- Contacteer:
Allen bedankt!
Is er nog iemand die iets zou kunnen zeggen over de mogelijke knieschijf of kogelgewricht?
Of anders evt vergelijkingsmateriaal?
Groeten,
Gerard
Is er nog iemand die iets zou kunnen zeggen over de mogelijke knieschijf of kogelgewricht?
Of anders evt vergelijkingsmateriaal?
Groeten,
Gerard
- DragonSearcher
Hi Gerard,
ik zou zeggen dat het om een kogelgewricht gaat, dat nog niet aan het bot was vast gegroeit. Dit omdat knieschijven aan de binnenkant (dus de NIET bolle kant) een of meerdere gewrichtsvlakken hebben (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Knieschijf). Dit zie je bij jou fossiel niet. Deze heeft een duidelijke botstructuur die je ook terug ziet bij wervelschijven enz die nog niet aan de wervel zijn vast gegroeit.
Gr Jerry
ik zou zeggen dat het om een kogelgewricht gaat, dat nog niet aan het bot was vast gegroeit. Dit omdat knieschijven aan de binnenkant (dus de NIET bolle kant) een of meerdere gewrichtsvlakken hebben (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Knieschijf). Dit zie je bij jou fossiel niet. Deze heeft een duidelijke botstructuur die je ook terug ziet bij wervelschijven enz die nog niet aan de wervel zijn vast gegroeit.
Gr Jerry
... Eternity awaits ...