Haaienwervel mysterie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
DragonSearcher
Haaienwervel mysterie

Bericht door DragonSearcher » 30 mei 2010, 15:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi All,

ik heb vele haaienwervels, maar twee ervan zijn anders en toch zeker haai. Op de eerste foto is een haaienwervel te zien, zoals ik hem ken. Twee platte schijven, met ertussen dunne plaatjes en vaak aan weerskanten 2 gaten.

Op fotos 2 - 5 is een wervel te zien die anders is, in opbouw. Deze is veel massiever, zonder de dwarsplaatjes. Tevens zit aan een kant een soort van "wildgroei", maar het is duidelijk een deel van de wervel en geen matrix ofzo. Nu is dit de tweede wervel die ik tegenkom die dit heeft, dus het moet wel iets vaker voorkomends zijn.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

mammalboy
Antw: Haaienwervel mysterie

Bericht door mammalboy » 30 mei 2010, 17:12

Beste Jerry,

Volgens mij is de oplossing voor dit mysterie niet zo heel lastig. De eerste wervel is een vrij gave wervel, maar de anderen hebben gewoon wat beschadigingen opgelopen aan de zijkanten, dit zie je ook vaker bij ander wervels.

Mvg. Ivo

zoeken is leven, leven is zoeken

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 30 mei 2010, 17:18

Nee, dat is zeer zeker niet het geval. De wervel is perfect rond (my bad, had een foto van de voorkant van de wervel erbij moeten plaatsen) dus het is zeker geen beschadiging. Hetgeen wat ik dan ook wildgroei noem, dit echt bovenop de perfecte ronde vorm...

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 04 jun 2010, 08:49

Ik heb inmiddels wat rond gevraagd en het gaat waarschijnlijk om verbeend (ossified) kraakbeen. Een andere optie zou zijn dat het het resultaat is van een of andere ziekte. Maar haaien worden niet zo snel ziek.

Weet iemand bij welke museum ik het beste kan gaan vragen omtrend deze wervel?

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

svensteenbergen

Bericht door svensteenbergen » 07 jun 2010, 18:56

mooie vondst:p

wie zoekt zal vinden(hoop ik)

mammalboy
Antw: Antw: Haaienwervel mysterie

Bericht door mammalboy » 07 jun 2010, 21:13

DragonSearcher schreef:
Ik heb inmiddels wat rond gevraagd en het gaat waarschijnlijk om verbeend (ossified) kraakbeen. Een andere optie zou zijn dat het het resultaat is van een of andere ziekte. Maar haaien worden niet zo snel ziek.

Weet iemand bij welke museum ik het beste kan gaan vragen omtrend deze wervel?

Gr Jerry

Beste Jerry,

Wat bedoel je precies met verbeend kraakbeen? Want naar mijn weten is het heel skelet van een haai van kraakbeen gemaakt, is dan heel de wervel verbeend? of een stukje?

Kan je misschien nog een keer een foto van de bovenkant van de wervel maken?

Mvg. Ivo

zoeken is leven, leven is zoeken

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 08 jun 2010, 09:14

Hi Ivo,

je hebt helemaal gelijk hoor, haaien bestaan geheel uit kraakbeen. Maar wat ik weet en heb in mijn eigen collectie (afgezien van de problematica wervels dus) zijn haaienwervels, waarbij delen van de neurale bogen gefossileerd zijn (en wat lijkt een dunne laag kraakbeen om de gehele wervel heen). Dat is erg zeldzaam, maar het komt voor (zie plaatje van haaienwervel met neurale bogen: http://www.elasmo-research.org/educatio ... centra.gif). Alleen zijn deze wervels dus ook totaal anders dan de problematica wervels.

Maar het feit blijft dat voornamelijk de wervels van haaien fossileren en niet de neurale bogen (en andere delen). De reden hiervoor is vermoedelijk dat haaienwervels calcified zijn (ze bevatten calcium en zijn daardoor harder). Waardoor het meer kans hebben op fossileren, dan rest van het kraakbeen.

Om een lang verhaal kort te maken. Verbenen is kraakbeen omzetten naar bot. Het kan dan natuurlijk zijn dat (een deel van) het dunnere kraakbeen als het ware wordt verbeent naar het calciumrijke kraakbeen, waarbij het nog geen bot is. Maar wel hard genoeg om te fossileren.

Een nieuwe foto van de bovenkant zal ik vanavond maken, maar denk niet dat het veel toevoegd aan de al geposte fotos ;)

Gr Jerry

[Bewerkt door DragonSearcher op 08-06-2010 om 08:36 NL]

... Eternity awaits ...

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 14 jun 2010, 16:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze nieuwe fotos. De linker is een haaienwervel met een gefossileerd laagje kraakbeen en delen van de neurale boog. De middelste is de problematica haaienwervel en rechts een normale haaienwervel (foto 1 en 2).

Van de problematicawervel fotos van boven, voor, achter en zijkant.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 14 jun 2010, 19:57

Waarom kan er op uw problematicawervel geen kolonie kokervormende Polychaete wormen zitten? Of een andere groep kolonievormers?

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 14 jun 2010, 21:27

Hi Plikona,

het lijkt niet direct op een kolonie kokervormende organismen. MAAR het is inderdaad wel een goed punt waar ik nog niet aan gedacht had. Dank je wel, ik zal er eens in duiken :)

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Gesloten