begin determineren
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: begin determineren
erik schreef:Hoi Age,
Die desori herken ik vooral als kleine onderkaak hastalis. Ik vermoed dat je daar een andere voor moet fotograferen.
groeten, Erik
Tja, zou best eens kunnen, echter mijn inziens is dat onderkaakse I.hastalis meer recht richting de tandspits, terwijl een I.desori als het ware meer curve-achtig is richting de spits.Bij een foto-vergroting is dit verschil duidelijker te zien.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: begin determineren
De DinoDolsjes schreef:Ik heet dan wel niet Age, maar toch.Casper schreef:
Hey age,
die is ook voor mij wel leukvooral die kleine soortjes ben ik erg slecht in.
zijn dit alle soorten die in Mill te vinden zijn?
Groeten, Casper
Kijk eens hier, Casper, als je wat meer wil weten over Mill:
http://www.johansharktooth.nl.nu
Hij bevat(te) een paar storende fouten in naamgevingen, maar heeft een goed overzicht van wat er zoal in Mill te vinden is.
Cheers,
Paul
De DinoDolsjes schreef:
Ik heet dan wel niet Age, maar toch.
Gelukkig maar.
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Antw: Antw: begin determineren
Hoezo?frisian-old-age schreef:
Gelukkig maar.De DinoDolsjes schreef:
Dan was je in ieder geval nog een tikkeltje jonger!
En woonde je dichter bij de ENCI!

Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 15-09-2005 om 20:16 NL]
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: begin determineren
DE dinodolsjes schreef:Hoezo?frisian-old-age schreef:
Gelukkig maar.De DinoDolsjes schreef:
Dan was je in ieder geval nog een tikkeltje jonger!
En woonde je dichter bij de ENCI!
Paul
[Bewerkt door De DinoDolsjes op 15-09-2005 om 20:16 NL]
Da\'s een goede, Paul.

Mijn voornaam schept al verwarring genoeg.
Vertaald naar of uit het engels betekend Age = leeftijd, ben dus leeftijdloos.Naar alle waarschijnlijkheid heeft die naam zijn oorsprong liggen in Scandinavie.
Ok.Friesland ligt een stukkie verder weg betreffende bezoekjes aan de ENCI en Eben-emael,probleem is niet onomkombaar.Wat mijn leeftijd betreft ligt deze op \" beginnend middelbaar\", wat er feitelijk op neer komt dat ik nu eindelijk de vruchten van mijn \"jong\" zijn kan gaan plukken, tenminste als ik de pijn in mijn botten negeer.

groetjes, Age
Antw: Antw: Antw: Antw: begin determineren
Dat klinkt niet als het meest overtuigende argument om hier een desori van te maken...frisian-old-age schreef:
Tja, zou best eens kunnen, echter mijn inziens is dat onderkaakse I.hastalis meer recht richting de tandspits, terwijl een I.desori als het ware meer curve-achtig is richting de spits.Bij een foto-vergroting is dit verschil duidelijker te zien.
Bij desori is bij de eerste (onderkaakse) voortanden de wortel aan de linguale zijde onder de kroon met een sterke uitstulping naar linguaal. Ook zou toch ook opvallend moeten zijn dat de kroon aan de basis wat smaller is dan bij tanden van hastalis. Dat laatste kenmerk mis ik in deze tand. Het eerste dat ik noem kan ik niet zien.
Groeten, Erik
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: begin determineren
erik schreef:Dat klinkt niet als het meest overtuigende argument om hier een desori van te maken...frisian-old-age schreef:
Bij desori is bij de eerste (onderkaakse) voortanden de wortel aan de linguale zijde onder de kroon met een sterke uitstulping naar linguaal. Ook zou toch ook opvallend moeten zijn dat de kroon aan de basis wat smaller is dan bij tanden van hastalis. Dat laatste kenmerk mis ik in deze tand. Het eerste dat ik noem kan ik niet zien.
Groeten, Erik
Erik,
Vergelijk deze eens met die onderkaakse hastalis ( deze staat er recht boven ).Zijn toch duidelijke verschillen in, zou ik zo zeggen.Ook wanneer je deze beide in gedachten naast elkaar plaatst blijf je duidelijke verschillen zien.
groetjes, Age
Antw: begin determineren
zijn er eigenlijk boeken geschreven over de haaientanden en andere mogelijke vondsten uit mill?
groetjes
groetjes
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: begin determineren
Hoi Age,frisian-old-age schreef:
Erik,
Vergelijk deze eens met die onderkaakse hastalis ( deze staat er recht boven ).Zijn toch duidelijke verschillen in, zou ik zo zeggen.Ook wanneer je deze beide in gedachten naast elkaar plaatst blijf je duidelijke verschillen zien.
groetjes, Age
Er zijn verschillen tussen beide tanden, helemaal mee eens. De individuele variatie binnen hastalis is echter erg groot, en er zijn behoorlijke verschillen tussen juveniele en adulte beesten en tandposities. Zeker omdat je zoveel hastalis vindt (en de variatie alleen daarom al groot zal zijn), moet je duidelijke kwalitatieve kenmerken gebruiken voor het verschil tussen beide soorten.
Deze tand kan best wat sterker gekromd zijn, maar dat is voor Hastalis tanden echt geen probleem. Temeer daar dit een tandje van een wat jonger exemplaar lijkt te zijn.
groeten, Erik
Antw: Antw: begin determineren
ja en neen,karins schreef:
zijn er eigenlijk boeken geschreven over de haaientanden en andere mogelijke vondsten uit mill?
groetjes
Er zijn voldoende publicaties waarmee je de vondsten uit Mill kunt thuisbrengen, maar de informatie is erg verspreid in vele, vele artikelen.
Met de publicatie hieronder zou je al een eindje in de goede richting komen. Die geeft aardige beschrijvingen van de meest voorkomende soorten (cetorhinus, odontaspis, carcharias, isurus desori, I. escheri, I. hastalis, notorhynchus, lamna sp. ...
groeten, Erik
Bosch, M. van den, 1969. Het mioceen van Delden III De selachierfauna uit de Miocene afzettingen in het Twente-kanaal bij Delden. Publicaties van het Natuurhistorisch genootschap in Limburg. Reeks XIX, 1969 (1-2):25-36
Antw: begin determineren
http://www.elasmo.com/
Kijk eens op elasmoDOTcom naar de Isurus oxyrinchus (desori) dentition.
Age\'s tand is ook volgens mij een hastalis.
Kijk eens op elasmoDOTcom naar de Isurus oxyrinchus (desori) dentition.
Age\'s tand is ook volgens mij een hastalis.