begin determineren
begin determineren
vanmiddag heb ik een begin gemaakt met het determineren van mijn haaientanden (ik geloof dat ik toch erg van de haaientanden ben) en ik ben tot de conclusie gekomen dat het helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt.
als je goed op de details let en vergelijkt met plaatjes op internet merk je al snel dat bepaalde tanden heel veel voorkomen en bepaalde tanden minder vaak. heel veel van de tanden die ik had kon ik dus onder dezelfde haai thuisbrengen. en ik maar denken dat ik tientallen verschillende soorten tanden had hihi.
ik vind het wel erg prettig want dit maakt het zelfs voor iemand die net begint prettig om een naam te geven aan de tand. bovendien weet je op deze manier snel wanneer je iets echt bijzonders te pakken hebt en wanneer het een veel voorkomende tand is.
he wat is dit toch een mooie hobby
ik wilde dit gewoon even kwijt.
groetjes
als je goed op de details let en vergelijkt met plaatjes op internet merk je al snel dat bepaalde tanden heel veel voorkomen en bepaalde tanden minder vaak. heel veel van de tanden die ik had kon ik dus onder dezelfde haai thuisbrengen. en ik maar denken dat ik tientallen verschillende soorten tanden had hihi.
ik vind het wel erg prettig want dit maakt het zelfs voor iemand die net begint prettig om een naam te geven aan de tand. bovendien weet je op deze manier snel wanneer je iets echt bijzonders te pakken hebt en wanneer het een veel voorkomende tand is.
he wat is dit toch een mooie hobby

ik wilde dit gewoon even kwijt.
groetjes
Antw: begin determineren
vergis je niet...
toen ik net begonnen was in de fossielen had ik ook al snel wat haaientanden...
nu had ik toen een mooie dikke fossielenencyclopedie. de grote fossielen encyclopedie getiteld. ik heb hem nog steeds. daar stonden drie soorten haaien in:
Carcharocles megalodon, isurus mantelli en scaphanorhynchus raphiodon.
Carcharocles megalodon viel al snel voor mij af want ik dacht dat deze allemaal erg groot waren (ook een foute gedachte dus)
dus ik had nog de keuze uit twee soorten. de brede tanden noemde ik Isurus mantelli, de smalle tanden noemde ik scaphanorhynchus raphiodon. dat deze uit het krijt in plaats van het tertiair stammen negeerde ik voor het gemak maar gewoon.
maar al snel kwam ik erachter dat er veel meer soorten waren.... dus ik weer opnieuw aan het determineren (ik had er ondertussen ook al meer) en een tijdje later... verrek alweer een paar fout. en zo ging het beter en beter (maar nog steeds niet helemaal goed). en toen kwam ik dit forum tegen... en daar waren een aantal haaientanden-experts (somniosus bijvoorbeeld) en die leerden mij nog weer het één en ander bij en hebben mij ook geholpen met het determineren. (bedankt jongens)
Nu, met de hulp van voornamelijk somniosus, ben ik ervan overtuigd dat ik mijn verzameling goed op naam heb. maar of ik het in het vervolg helemaal zelfstandig kan? ik denk het niet.
maar ik wil dus maar zeggen: wellicht weet je niet wat er nog meer te weten valt en denk je dus dat je genoeg weet...
het is mij ook vaak overkomen...
Groeten, Casper
toen ik net begonnen was in de fossielen had ik ook al snel wat haaientanden...
nu had ik toen een mooie dikke fossielenencyclopedie. de grote fossielen encyclopedie getiteld. ik heb hem nog steeds. daar stonden drie soorten haaien in:
Carcharocles megalodon, isurus mantelli en scaphanorhynchus raphiodon.
Carcharocles megalodon viel al snel voor mij af want ik dacht dat deze allemaal erg groot waren (ook een foute gedachte dus)
dus ik had nog de keuze uit twee soorten. de brede tanden noemde ik Isurus mantelli, de smalle tanden noemde ik scaphanorhynchus raphiodon. dat deze uit het krijt in plaats van het tertiair stammen negeerde ik voor het gemak maar gewoon.
maar al snel kwam ik erachter dat er veel meer soorten waren.... dus ik weer opnieuw aan het determineren (ik had er ondertussen ook al meer) en een tijdje later... verrek alweer een paar fout. en zo ging het beter en beter (maar nog steeds niet helemaal goed). en toen kwam ik dit forum tegen... en daar waren een aantal haaientanden-experts (somniosus bijvoorbeeld) en die leerden mij nog weer het één en ander bij en hebben mij ook geholpen met het determineren. (bedankt jongens)
Nu, met de hulp van voornamelijk somniosus, ben ik ervan overtuigd dat ik mijn verzameling goed op naam heb. maar of ik het in het vervolg helemaal zelfstandig kan? ik denk het niet.
maar ik wil dus maar zeggen: wellicht weet je niet wat er nog meer te weten valt en denk je dus dat je genoeg weet...
het is mij ook vaak overkomen...
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Niet alles wat op het internet staat is correct gedetermineerd. Iedereen kan op het internet zetten wat hij wil. Daar loopt het dikwijls nogal fout.
Een juiste gedachte is dat de soorten die op een locatie het meeste voorkomen normaal gezien ook het meest zullen zijn vertegenwoordigd in je sample of verzameling.
Veel tanden zien...dat is eigenlijk zeer belangrijk. In publicaties of boeken ja, maar vooral in andermans verzameling de verschillende soorten van al hun zijden kunnen bekijken, ze vastnemen, ze onderling vergelijken...zo leer je het meest. Dit laatste was voor mij het allerbelangrijkste.
Een juiste gedachte is dat de soorten die op een locatie het meeste voorkomen normaal gezien ook het meest zullen zijn vertegenwoordigd in je sample of verzameling.
Veel tanden zien...dat is eigenlijk zeer belangrijk. In publicaties of boeken ja, maar vooral in andermans verzameling de verschillende soorten van al hun zijden kunnen bekijken, ze vastnemen, ze onderling vergelijken...zo leer je het meest. Dit laatste was voor mij het allerbelangrijkste.
oh ik weet wel zeker dat ik me nog voordurend zal vergissen. ik heb sommige tandjes waarvan ik echt uren naar plaatjes heb zitten turen op allerlei sites en waarvan ik nog steeds het verschil niet zie tussen de ene soort en de andere. maar ik dacht echt dat het nog veel ingewikkelder zou zijn als ik nu dus ontdekt heb.
ik kijk idd naar meerdere sites waar bv. tanden uit mill op staan met name en daar vergelijk ik mijn tanden mee. ooit hoop ik nog eens ergens goede boekwerken met plaatjes te vinden over de tanden van verschillende plekken. ik heb al twee mooie boekjes van cadzand/nieuwvliet aangeschaft dus het begin is er wel.
maar idd....ongetwijfeld moet je de eerste jaren vooral flink oefenen voordat je een beetje echt the hang of it erin krijgt. en dan nog geloof ik niet dat ik het uit mijn hoofd zal leren hoor. de namen alleen al vind ik te ingewikkeld om te onthouden.
ik heb ook al besloten dat ik ga oefenen hierzo. als iemand een fotootje plaatst ga ik proberen hem te determineren voordat ik ga lezen wat anderen denken over de soort.
ook idd de verzamelingen van anderen doorspeuren en zelf de namen geven aan de tanden voordat ik lees welke soort het werkelijk is.
gewoon lekker ermee bezig zijn dus eigenlijk.
groetjes
ik kijk idd naar meerdere sites waar bv. tanden uit mill op staan met name en daar vergelijk ik mijn tanden mee. ooit hoop ik nog eens ergens goede boekwerken met plaatjes te vinden over de tanden van verschillende plekken. ik heb al twee mooie boekjes van cadzand/nieuwvliet aangeschaft dus het begin is er wel.
maar idd....ongetwijfeld moet je de eerste jaren vooral flink oefenen voordat je een beetje echt the hang of it erin krijgt. en dan nog geloof ik niet dat ik het uit mijn hoofd zal leren hoor. de namen alleen al vind ik te ingewikkeld om te onthouden.
ik heb ook al besloten dat ik ga oefenen hierzo. als iemand een fotootje plaatst ga ik proberen hem te determineren voordat ik ga lezen wat anderen denken over de soort.
ook idd de verzamelingen van anderen doorspeuren en zelf de namen geven aan de tanden voordat ik lees welke soort het werkelijk is.
gewoon lekker ermee bezig zijn dus eigenlijk.
groetjes
- Frisian-old-age
Hoi Karins,
Misschien heb je hier wat aan.
http://groups.msn.com/Fossielehaaientan ... snw?Page=1
groetjes, Age
Misschien heb je hier wat aan.
http://groups.msn.com/Fossielehaaientan ... snw?Page=1
groetjes, Age
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Hey age,
die is ook voor mij wel leuk
vooral die kleine soortjes ben ik erg slecht in.
zijn dit alle soorten die in Mill te vinden zijn?
Groeten, Casper
die is ook voor mij wel leuk

Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
- Frisian-old-age
Yo Casper,
Deze komen allemaal daar vandaan.Heb nog een paar soorten,moet ik nog foto\'s van maken.
Wat haaientanden betreft heb ik momenteel 19 species gevonden,buitenom alle andere vondsten.
groetjes, Age
Deze komen allemaal daar vandaan.Heb nog een paar soorten,moet ik nog foto\'s van maken.
Wat haaientanden betreft heb ik momenteel 19 species gevonden,buitenom alle andere vondsten.
groetjes, Age
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Antw: Antw: begin determineren
Ik mis er nog wel een paar in het overzicht.Casper schreef:
Hey age,
die is ook voor mij wel leukvooral die kleine soortjes ben ik erg slecht in.
Groeten, Casper
En Casper, wat betreft compleetheid van de fauna, er geldt altijd dat jij de eerste kunt zijn die die ene superzeldzame soort scoort. Alles wat in die periode in de wereldzeeen rondzwom had de kans een keer goed te verdwalen en als dwaalgast boven Nederlands grondgebied te verschijnen.
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- De DinoDolsjes
- Been thanked: 2 times
Ik heet dan wel niet Age, maar toch.Casper schreef:
Hey age,
die is ook voor mij wel leukvooral die kleine soortjes ben ik erg slecht in.
Groeten, Casper
Kijk eens hier, Casper, als je wat meer wil weten over Mill:
http://www.johansharktooth.nl.nu
Hij bevat(te) een paar storende fouten in naamgevingen, maar heeft een goed overzicht van wat er zoal in Mill te vinden is.
Cheers,
Paul
If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser
stronger.........and wiser
Hoi Age,
Die desori herken ik vooral als kleine onderkaak hastalis. Ik vermoed dat je daar een andere voor moet fotograferen.
groeten, Erik