Mollusken van Mill

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Colin
Contacteer:
Antw: Mollusken van Mill

Bericht door Colin » 22 nov 2010, 18:58

Omdat ik, gezien van de afbeelding, het idee krijg dat de omgangen hoekiger zijn dan bij N. Crassa. Ook komt de bolling/hoekigheid bij de omgangen overeen met Natica's die ik gedetermineerd uit Miste onder de naam neglecta. Het is ook maar een gedachte. N. Crassa blijft wat mij betreft een optie totdat de onderzijde van de schelp op foto verschijnt en idealistisch een sluitplaatje.

[Bewerkt door Colin op 22-11-2010 om 19:18 NL]

'Just Pick It!'

sola

Bericht door sola » 22 nov 2010, 22:34

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.

@Nijntje: dank voor je link. Je had hem al eens naar me gemaild. De lijsten zijn een goed hulpmiddel, er staan echter geen plaatjes bij en dat maakt het determineren wat lastiger. ik gebruik ze wel om te controleren of mijn gevonden namen bekend zijn.

@Bram,Spongebob,Colin: mijn stelling dat ik verder alles gedetermineerd heb is ook niet helemaal waar. Het Astarte-probleem herken ik helemaal. Sp. is wel de makkelijkste weg, dus soms pak ik boek en Astartes er weer eens bij in de hoop dat ik verschillen zie die ik eerst niet zag.

@Colin: Foto 2 houd ik maar op Scapharca sp. De bovenkant is veel minder recht dan bij Andara. Ook is de schelp ronder. Je twijfel bij foto 4 had ik ook, vandaar dat ik er meer op de foto heb gezet. Ik heb ze nog eens goed bekeken, maar de overeenkomsten zijn toch heel groot.

@Stijn en Colin: hierbij andere foto's ivm Neglata versus Crassa (excuses voor de schaduw, maar beter lukt niet 's avonds). Misschien hebben jullie allebei wel gelijk. De linksen zijn duidelijk minder plat als de rechtsen. Wordt het met deze foto's duidelijker?

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 23 nov 2010, 02:36

Je hebt wel duidelijk bij beide soorten hoge en lage varianten. Dus daar ligt het probleem niet zozeer.

Bij de rechter schelp op de laatste foto is wel duidelijk het umbilicus (ruimte tussen de laatste omgang en mondopening) relatief groot wat een kenmerk is voor N crassa. De kleine(re) umbilicus is bij mijn weten wel redelijk kenmerkend voor neglecta.

Ook vind ik de funiculus (spiraalvormige element in de wand van het umbilicus) bij links relatief kenmerkend voor mijn N. neglecta, de rechter kenmerkend voor N. crassa.

En hoewel N. crassa hoekige windingen heeft zijn voor mijn gevoel deze sterker bij neglecta en dat lijkt hier ook het geval te zijn. En ik schijn er de typerende kogelvorm in te ontdekken.

Nu ben ik geen extreme kenner en maak natuurlijk ook zo mijn fouten. Dus als iemand er anders over denkt hoor ik dat heel erg graag. Leer ik ook weer wat!

@Stijn: Wat denk jij?

'Just Pick It!'

nijntje

Bericht door nijntje » 23 nov 2010, 17:42

hoi je kan ze a.s. zaterdag ook meenemen naar de WTKG bijeenkomst ....misschien kunnen ze je daar ook verder helpen.
ik ben er zelf 's middags pas en kan je niet helpen ..maar er zijn daar wel experts

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

sola

Bericht door sola » 23 nov 2010, 17:51

Afbeelding

@Nijntje: WTKG zit er zaterdag niet in al zou ik graag eens komen kijken. Misschien gaat het er volgend jaar eens van komen...

@Stijn: ben benieuwd naar jouw idee. Ik kan erin komen dat je dit leuk vindt. Daarom zet ik er nog een foto bij. Helaas geen hele schelpen, maar wel onderdelen die ik op dezelfde locatie tegenkwam. Ze zijn aan de fijne kant.

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 23 nov 2010, 21:21

Vermoedelijk ben ik aankomende zaterdag ook niet bij de WTKG bijeenkomst.

@Stijn: Schelpjes van dezelfde soort kunnen binnen een bepaalde marge nog flink afwijken. En per vindplaats geldt dit zeker. Misschien kun je eens kijken naar jou bevindingen bij mijn uitspraken. Gezien je wel literatuur hebt bij de crassa's.

Want ik wil wel graag weten waarom het dan geen N. neglecta is zeg maar. Weet ik ook weer wat meer ;)

Als ik tijd heb zal ik deze week wat neglecta's op de foto zetten. Maar dit is materiaal uit Miste. Dus de diversiteit/beschrijving van die locatie gebruik ik om te vergelijken. Als foto vergelijking kan je het eigenlijk niet gebruiken. Gezien ook binnen het Miste materiaal veel diversiteit bestaat alleen al bij neglecta's. Daarbij is mijn materiaal enkel Mioceen.

En ja eindelijk weer eens schelpjes! Zullen we maar een interne schelpenclubje organiseren? :D

[Bewerkt door Colin op 23-11-2010 om 21:26 NL]

'Just Pick It!'

Bram
Antw: Antw: Mollusken van Mill

Bericht door Bram » 23 nov 2010, 23:43

Colin schreef:
En ja eindelijk weer eens schelpjes! Zullen we maar een interne schelpenclubje organiseren? :D
Dan wil ik graag lid worden! :D Gaan we met zijn allen alle Astartes uit onze verzamelingen determineren! ;)

Groeten,
Bram

nijntje

Bericht door nijntje » 24 nov 2010, 11:46

ik ozu zeggen wordt lid van de WTKG en je kunt je lol op ..daar zitten echte experts op dat gebied!

het schattige nijntje vind de mooiste
schatten

Gesloten