Mollusken van Mill
Mollusken van Mill

Wie kan me helpen bij de determinatie van deze recente vondsten van Mill (dit zijn de enige die ik niet (met zekerheid)kan determineren)?
groet, Anno
Antw: Mollusken van Mill
Hallo Anno,
Ik kan je niet helpen determineren, maar ik ben wel erg benieuwd naar de determinatie van de laatste foto, want mijn neefje kwam vandaag bij mij op bezoek met precies zulke fragmenten van dezelfde vindplaats. Ik kon veel van zijn fossielen determineren (Glycymeris, Scaphella lamberti en natuurlijk weer van die vervelende Astartes), maar deze herkende ik ook niet. Ik dacht nog even aan Nucella, maar de windingen kloppen niet helemaal...
Groeten,
Bram
Ik kan je niet helpen determineren, maar ik ben wel erg benieuwd naar de determinatie van de laatste foto, want mijn neefje kwam vandaag bij mij op bezoek met precies zulke fragmenten van dezelfde vindplaats. Ik kon veel van zijn fossielen determineren (Glycymeris, Scaphella lamberti en natuurlijk weer van die vervelende Astartes), maar deze herkende ik ook niet. Ik dacht nog even aan Nucella, maar de windingen kloppen niet helemaal...
Groeten,
Bram
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Haha, da's toevallig.
Colin was vrijdag j.l. ook al zo 'enthousiast' over de Astarte-schelpjes van Miste.
PS : zijn die laatste geen Neptunea angulata's ?
[Bewerkt door Spongebob op 21-11-2010 om 21:15 NL]
Colin was vrijdag j.l. ook al zo 'enthousiast' over de Astarte-schelpjes van Miste.
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: Mollusken van Mill
Hallo Tom,Spongebob schreef:
Haha, da's toevallig.
Ik had eigenlijk helemaal niet aan N. angulata gedacht, ik ben namelijk eigenlijk alleen die typische gele van Antwerpen gewend. Maar als je de kleur negeert (wat nou niet bepaald een determinatiekenmerk is

Over die Astartes: het zijn leuke schelpjes, maar je moet ze niet verder willen determineren dan Astarte sp.! Steeds als je denkt dat je ze nu toch echt goed hebt gedetermineerd, hou je het schelpje net iets anders en kijk je nog eens in je boek, en ja hoor, die andere soort lijkt er eigenlijk nog meer op!

Groeten,
Bram
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Antw: Antw: Antw: Mollusken van Mill
LOLbram schreef:
Over die Astartes: het zijn leuke schelpjes, maar je moet ze niet verder willen determineren dan Astarte sp.! Steeds als je denkt dat je ze nu toch echt goed hebt gedetermineerd, hou je het schelpje net iets anders en kijk je nog eens in je boek, en ja hoor, die andere soort lijkt er eigenlijk nog meer op!
Groeten,
Bram

Dat zijn letterlijk de woorden van Colin !
Time fades away (Neil Young)
Hallo Anno,sola schreef:
Wie kan me helpen bij de determinatie van deze recente vondsten van Mill (dit zijn de enige die ik niet (met zekerheid)kan determineren)?
groet, Anno
Nr 2 staat bij mij onder de naam Anadara diluvius.
Deze zijn behoorlijk zeldzaam in dit gebied.
Nr 4 staat bij mij onder de naam Neptunea contraria. Heelaas vind jev deze zelden kompleet.
Groeten Hans
Hans
hoi op deze link staat een lijst emt schelpen die in mill gevonden worden
maa rook van andere locaties enz
misschien wel leuk om eens naar te kijken.
http://www.wtkg.org/geologie.htm
gr marleen
maa rook van andere locaties enz
misschien wel leuk om eens naar te kijken.
http://www.wtkg.org/geologie.htm
gr marleen
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
Foto 01: Natica neglecta (mijn eerste schreeuw gezien deze qua afbeelding sterk overeenkomt met mijn Miste soorten. Maar in ieder geval een Natica sp.)
Foto 02: Scapharca sp. (bij mij uit Miste dus Andara voldoet prima)
Foto 03: Licinoma borealis (Linné, 1767). Correct me if I'm wrong.
Foto 04: Tsjah de onderste 2 voelen wel goed bij de term N. angulata. De bovenste ben ik echter nog niet helemaal over uit. Ergens ruikt het naar Teretia sp. Maar dat kan door mijn kijk op het plaatje zijn natuurlijk.
Even als opmerking over Astartes. De 3 soorten waarmee ik worstel uit Miste (waarvan uiteraard ook nog verschil zit tussen linker -en -rechterklep) geven mij soms echt hoofdpijn. Dit omdat ik ook nog zo mijn vermoedens heb over de overgangsvormen tussen de beste schelpjes.
@Bram: A. radiata uit Miste is nog een beetje te doen. Mits je daar ook niet te kritisch naar gaat kijken haha. Ja hou het maar op sp.!
Maarja weer wat te doen toch?
[Bewerkt door Colin op 22-11-2010 om 14:56 NL]
Foto 02: Scapharca sp. (bij mij uit Miste dus Andara voldoet prima)
Foto 03: Licinoma borealis (Linné, 1767). Correct me if I'm wrong.
Foto 04: Tsjah de onderste 2 voelen wel goed bij de term N. angulata. De bovenste ben ik echter nog niet helemaal over uit. Ergens ruikt het naar Teretia sp. Maar dat kan door mijn kijk op het plaatje zijn natuurlijk.
Even als opmerking over Astartes. De 3 soorten waarmee ik worstel uit Miste (waarvan uiteraard ook nog verschil zit tussen linker -en -rechterklep) geven mij soms echt hoofdpijn. Dit omdat ik ook nog zo mijn vermoedens heb over de overgangsvormen tussen de beste schelpjes.
@Bram: A. radiata uit Miste is nog een beetje te doen. Mits je daar ook niet te kritisch naar gaat kijken haha. Ja hou het maar op sp.!

Maarja weer wat te doen toch?

[Bewerkt door Colin op 22-11-2010 om 14:56 NL]
'Just Pick It!'