bot met knaagsporen?
Antw: bot met knaagsporen?
Ik zou denken omdat het een strandvondst is dat het hier gaat om sporen van een haai.
Groetjes Erik
Groetjes Erik
E.J.
Antw: Antw: bot met knaagsporen?
In de jaren 60 had ik een bompa die nog slechts één tand had,haai moet van dezelfde periode zijn geweest.erik m schreef:
Ik zou denken omdat het een strandvondst is dat het hier gaat om sporen van een haai.
Groetjes Erik
Of beweer je dat er, net als honden,ook haaien over het strand lopen.
één merkteken is wel heel wijnig voor en knaagspoor,gewoonlijk kauwt en knaagt men op een bot tot men bij het merg is.Daarom staan er meestal meerdere vraatsporen (bijna altijd) mooi evenwijdig naast elkaar.
Bij teenkoten,middenhand middenvoet, knieschijf en dergelijke van mammoet,staan de sporen kris kras door elkaar omdat ze die dingen bijna niet kunnen (tussen hun poten) klemmen.
Theo
Zou best kunnen het is al lang geleden
Nee zonder gekheid in mill worden toch ook beenderen gevonden in combie met haaien tanden want is het wel zeker uit welk tijd perk dit stukje bot is.
Want er worden op het HvH strand ook soms haaien tanden gevonden.
Kijk maar eens op googl naar beenderen met bijt sporen daar staan best wel voorbeelden die veel op dit botje lijken.
En daar bij kan het best zo zijn dat maar een tand deze schade maakt.

Nee zonder gekheid in mill worden toch ook beenderen gevonden in combie met haaien tanden want is het wel zeker uit welk tijd perk dit stukje bot is.
Kijk maar eens op googl naar beenderen met bijt sporen daar staan best wel voorbeelden die veel op dit botje lijken.
E.J.
Mio-Plioceen was de Noordzee ..zee
Pleistoceen was de Noordzee ..land.
Holoceen..terug water.
Nu als die botten bij het terug vollopen van het bekken al aan de oppervlakte lagen waren ze en dood voorwerp,geen haai die er interesse voor zou hebben.Geen beweging geen geur(meer).
Als ze aan de oppervlakte moesten gelegen hebben(zeebodem), zouden er ook sporen zijn van zeepokken,cirkeltjes, van om en bij de 5 mm.
Op grote botten die in stroming op de zeebodem hebben gelegen, ziet men die afdrukken,dan mogen ze niet dieper dan een 30tal meter hebben gelegen,'t schijnt dat zeepokken daar hun limiet stellen,Anemonen laten(denk ik) geen afdrukken na.
Holoceen..terug water.
Nu als die botten bij het terug vollopen van het bekken al aan de oppervlakte lagen waren ze en dood voorwerp,geen haai die er interesse voor zou hebben.Geen beweging geen geur(meer).
Als ze aan de oppervlakte moesten gelegen hebben(zeebodem), zouden er ook sporen zijn van zeepokken,cirkeltjes, van om en bij de 5 mm.
Op grote botten die in stroming op de zeebodem hebben gelegen, ziet men die afdrukken,dan mogen ze niet dieper dan een 30tal meter hebben gelegen,'t schijnt dat zeepokken daar hun limiet stellen,Anemonen laten(denk ik) geen afdrukken na.
Theo
MMaaaarrr;
laat ons het andwoord van "The Stone" eens afwachten,ik zit hier mijn ondervindingen maar neer te pennen en straks zegt "de wetenschapper" KNAAGSPOOR, dan ga ik af als een gieter.
laat ons het andwoord van "The Stone" eens afwachten,ik zit hier mijn ondervindingen maar neer te pennen en straks zegt "de wetenschapper" KNAAGSPOOR, dan ga ik af als een gieter.
Theo
Bompa met 1 tand, lijkt me inderdaad zo, dat een roofdier een pattern van zijn gebit laat zien! Een diepe groeve, lijkt me recent!
Duys
Duys
Hallo Erik,erik m schreef:
Tussen HvH. en Mill zit wel 'n groot verschil.
HvH. geeft meest pleistoceen materiaal en dan voornamelijk landzoogdieren.
De enkele haaientand( c. carcharias )en enkele dolfijnen botten die er gevonden worden,zijn meest van midden en laat plioceen.
Mill geeft veel laat miocene en veel minder vroeg pliocene haaientanden.
over dezelfde periode worden veel zeezoogdieren gevonden, soms met vraatsporen.
Op de botten van landzoogdieren die soms ingespoelt zijn in deze miocene en pliocene zee afzettingen Heb ik nooit vraatsporen aangetroffen.
Groeten Hans
Hans
Hallo Theo,Theo schreef:
MMaaaarrr;
Zal wel meevallen,ik zie in ieder geval geen onwaarheden in jou verhaal.
En uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel.
Groeten Hans
Hans
Los van of het nou knaagsporen, wortelsporen of wat anders zijn: Hoe zat het dan bijvoorbeeld in het Eemien? Toen stond in ieder geval een deel van de Noordzee onder water? Daar getuigen de schelpfossielen uit die periode van. Het is dus ook weer niet zo simpel en 2.8 miljoen jaar is een lange tijd, waarin veel kan gebeuren. Daarmee wil ik niet zeggen dat haai me waarschijnlijk lijkt, hoor!Theo schreef:
Mio-Plioceen was de Noordzee ..zee
Holoceen..terug water.

Groeten,
Bram