airtools vergelijk iemand?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
ivok
Antw: airtools vergelijk iemand?

Bericht door ivok » 01 mar 2011, 10:51

misschien dat ik dan toch maar eens een keertje in Leuven langs moet komen...

Ken Mannion heb ik ook al es contact mee gehad... die raadde me ook de ST aan

Wat ik me wel afvraag is wanneer (naar mijn idee) eenmans zaak als ken mannion over de kop gaat of wanneer ie er mee kapt??
Zijn de verschillende onderdelen dan nog zelf bij elkaar te zoeken

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 mar 2011, 11:20

Ik heb sterk de indruk dat sommige van die pennen ergens gemodificeerde versies van mainstream-pennen zijn. (getuige ook de naam 'Paleo-aro' van Paleotools, wat een gemodificeerde Aro is, net als -vermoed ik- de ST pen van Ken Mannion). Wellicht kan je voor zulke pennen wel bij andere bronnen reserveonderdelen vinden.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 01 mar 2011, 14:56

volgens mij zijn niet enkele maar allemaal aangepaste pennen.

heb ook al gedacht aan zelf aanpassen, maar door het missen van de ervaring en de prijs van de industriele pennetjes loont het zich niet echt.
Straalpennen en straal onderdelen is denk ik nog wat winst te behalen.
Maar de kale prijs voor zo'n pneumatisch hamertje/pennetje is gewoon niet veel duurder dan de aangepaste jongens bij de paleomateriaalboeren.

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 25 mar 2011, 13:37

even dit topic nog es omhoog schoppen

daar het bedrijf een bovenverwachting goed resultaat had, hebben we hier allemaal een bonus gehad... Dat betekent in mijn geval dus tijd voor een hamertje

zit alleen erg te twijfelen tussen Ken mannion's ST of iets uit de HW lijn.
Zo van de foto's lijkt het of de naald van Ken's pennen een stuk langer is dan die van HW.
Klopt dat? en zo ja... dan lijkt me dat een voordeel, of vergis ik me dan

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 mar 2011, 14:21

Voor een vergelijk heb je natuurlijk meerdere tools van de verschillende merken nodig. Ik speel al langer met het idee - en jouw topic heeft me zeker deels geïnspireerd - om eens een aantal van deze tools samen te brengen en op wat fossielmateriaal los te laten.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 26 mar 2011, 20:26

ik hou het voorlopig eventjes op een pen en daar dan wat handigheid in krijgenvoor er meer komen

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 10 mei 2011, 18:18

twijfels twijfels twijfels

Helaas nog niet zoveel bijdragen van de luchtprepareerders... misschien dat het er minder zijn dan ik dacht?

Jammer voor mij want ik blijf twijfelen tussen de verschillende modellen.
Het zal vaak een persoonlijk iets zijn waarvoor de een HW koopt en en de ander iets van Ken Mannion.
Echter als je nog geen ervaring ermee hebt zeggen sommige specs je maar weinig.

Luchtverbruik ben ik inmiddels achter kan een belangrijke factor zijn. volgens mij verbruiken veel van die krengen een 25-35liter per minuut.
Betekent dus dat je beter een iets duurdere compressor erbij aan kan schaffen met groot reservoir.

Kijk ik dan naar de HW70 die verbruikt een fractie hiervan en werkt op veel lagere druk.
Duur apparaatje, maar je bespaard wel geld ruimte ivm compressorkeus.

Hardheid/materiaal keus van de naald is belangrijk. Hoe harder hoe "beter"

Maar het aantal slagen per minuut is bijvoorbeeld zo'n spec waar ik niet zo goed raad mee weet.
daar waar de een vol trots reclameerd met 30000 slagen per minuut, heeft de ander maar 6000...

oeps...

fitch

Bericht door fitch » 10 mei 2011, 18:33

ivo,

Ik merk dat de compressor met klein drukvat voor een pennetje dat werkt op 6-7bar best wel goed werkt, als je de compressor iets verder kunt zetten dan in de kamer/ruimte ernaast, dan overtreft het geluid van het pennetje dat van de compressor. Mijn compressor staat in de kelder en ik prepareer op het eerste verdiep. Nu, als je partner op de gelijkvloers zou rondlopen mag je wel verwachten dat ze gaat balen van het geluid :)

Vergelijken tussen de airtools kan ik nog niet .. maar iets zegt me dat het er nog wel eens gaat van komen.

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Everhardus

Bericht door Everhardus » 10 mei 2011, 20:29

Ik heb even snel voor je gekeken maar het lijkt er op dat het gros van die pennen werken op een relatief lage druk, een compressor met een vat van 25 liter voldoet naar mijn mening, 50 is natuurlijk nog mooier maar duurder en hoeft niet per-se. Fluistercompressor is niet nodig maar wel lekker stil natuurlijk, merk dat mijn Jun-Air wat dat betreft wel een verademing is. Aan zo'n Jun-Air, of wat voor merk dan ook, is tweedehands best aan te komen als je het een tijdje in de gaten houd op marktplaats, nieuw zijn ze wel erg duur namelijk. Gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 11 mei 2011, 12:03

wat betreft de compressors heb ik contact gehad met KM en met een leverancier van compressors hier in de buurt.

Beide raden aan om toch echt voor de 50 liter te gaan of zelfs meer, ook al is het verbruik "vrij laag" 20 l/min.
KM was heel stellig hierin what you pay is what you get, overweeg je een airtool aan te schaffen beknibbel dan niet op de compressor.
(ik zie net dat ik me vergis, het is de HW80 die maar wzo weinig lucht verbruikt)

Over het gebruik van fluistercompressors kreeg ik nog een andere tip.
De compressorjongens hier staan regelmatig op beurzen en geven demo's... beetje lullig als je dan niet verstaanbaar bent vanwege een luide compressor.
ipv een fluister te gebruiken, maken ze een bekisting. gewoon MDF of OSB evt isolatie aan de binnenkant, wel roostertje erin plaatsen of wat meer moeite en een kanaaltje maken naar je de air intake toe.
Op deze manier schijnt het geluid gereduceerd te worden tot hetzelfde niveau als een fluister?? geen idee of het echt zo werkt.

weet iemand wat de invloed is van het aantal slagen per minuut
is het echt nodig dat zo'n beitel 30000 haalt

oeps...

Gesloten