snijsporen?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: snijsporen?

Bericht door sjaak » 31 mei 2011, 21:32

Dat laatste kan uiteraard, maar vind ik niet aannemelijk. Bij HvH staan de botten aan veel meer geweld bloot en zie je nooit van dit soort regelmatige sporen. Het is naar mijn idee te regelmatig voor willekeurige contactsporen.
Bovendien zien ze er ook niet uit als `verse`krassen (geen kleur verschil).

[Bewerkt door sjaak op 31-05-2011 om 21:00 NL]

Groet,

Niels

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 31 mei 2011, 22:17

Ola Aalt,

Kun je een duidelijkere detailfoto trekken van het aanzichtpunt zoals op foto 3?
Uitgaande van die foto lijkt het erop dat de "bijtsporen" opeens van richting veranderen,dit na een verdieping?
Mocht dit daadwerkelijk een verdieping zijn,altijd moeilijk te zeggen aan de hand van foto's?

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

cromag1944

Bericht door cromag1944 » 31 mei 2011, 23:32

beste "Pleistoceen""

Cru84 merkt terecht op wat de vondstomstandigheden zijn.

Van belang is:
Op gevist door zeevissers?
Strandvondst HvH?

Ik zie alleen detail foto's
Van belang is ook op welk gedeelte van het bot de sporen zitten.
Is het dijbeen compleet en zitten er nog andere sporen op.

Mij lijken de sporen in ieder geval niet recent.
Om uitsluitsel te geven moet het gehele bot bestudeert worden.
Helaas zijn er in Nederland niet veel wetenschappers die studie maken op beschadigingen op pleistocene botten.
Als de botten niet in situ gevonden zijn dan zakt de belangstelling tot het nul punt.
Zelf doe ik als amateur onderzoek naar bewerkingsporen en beschadigingen op holocene en pleistocene botten uit Duitsland, Frankrijk en Nederland. Voor eventueel contact zie onze web. www.museumhertogsgemaal.nl
groet
Anton V

Pleistoceen
Contacteer:

Bericht door Pleistoceen » 01 jun 2011, 01:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste allemaal,

Hierbij een foto van het hele bot voor de beeldforming en foto's met een maataanduiding. Voor wie er wat mee kan heb ik er ook een microscopische vergroting aan toegevoegd.

Het bot is door vissers opgevist en heeft daardoor ook recente beschadigingen opgelopen. Het bot is niet intact, zowel de proximale- als de distale epiphyse ontbreekt. De recente beschadigingen laten kleurverschil zien met de onbeschadigde delen, terwijl de krassen geen kleurverschil vertonen.

Groet,

Aalt

@Anton V, ik heb aan u een email vertuurd.

sharkteethrene
Antw: Antw: snijsporen?

Bericht door sharkteethrene » 01 jun 2011, 02:56

cromag1944 schreef:
beste "Pleistoceen""

Cru84 merkt terecht op wat de vondstomstandigheden zijn.

Van belang is:
Op gevist door zeevissers?
Strandvondst HvH?

Ik zie alleen detail foto's
Van belang is ook op welk gedeelte van het bot de sporen zitten.
Is het dijbeen compleet en zitten er nog andere sporen op.

Mij lijken de sporen in ieder geval niet recent.
Om uitsluitsel te geven moet het gehele bot bestudeert worden.
Helaas zijn er in Nederland niet veel wetenschappers die studie maken op beschadigingen op pleistocene botten.
Als de botten niet in situ gevonden zijn dan zakt de belangstelling tot het nul punt.
Zelf doe ik als amateur onderzoek naar bewerkingsporen en beschadigingen op holocene en pleistocene botten uit Duitsland, Frankrijk en Nederland. Voor eventueel contact zie onze web. www.museumhertogsgemaal.nl
groet
Anton V

Ola beste Anton,

Er is m.i. zeer veel te vertellen over dit soort "bitemarks",en zelfs over de species die dit veroorzaakt zouden kunnen hebben.

Groetjes,
Rene.

Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 01 jun 2011, 12:43

De krassen lijken idd niet heel recent. Nu ik de betere foto's zie weet ik (bijna) zeker dat het geen bewerking sporen zijn. Knaag sporen lijkt me ook niet waarschijnlijk en dus alleen contact sporen over van onbekende ouderdom.

[Bewerkt door cru84 op 01-06-2011 om 11:43 NL]

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 02 jun 2011, 02:41

Ola Cru84,

Kun je je verhaal iets verder toelichten?
Wat versta je onder "contactsporen"..

Als ik kijk naar recente overblijselen van dieren die ten prooi zijn gevallen aan een "pact" van meerdere soortgelijke.
Dan valt mij op dat deze sporen zeer veel overeenkomsten vertonen.

groetjes,
Rene

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 02 jun 2011, 10:37

Zijn vele mogelijkheden.
Bv sediment over het bot, denk aan een bv een kiezel die door stromend water over het bot schuurt. Andersom kan ook, bot schuurt over het sediment. Daarnaast heb iets als trampling, beesten trappen op de botten een daardoor ontstaan sporen.

Groet

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

cru84
Contacteer:

Bericht door cru84 » 02 jun 2011, 10:52

Zijn vele mogelijkheden.
Bv sediment over het bot, denk aan een bv een kiezel die door stromend water over het bot schuurt. Andersom kan ook, bot schuurt over het sediment. Daarnaast heb iets als trampling, beesten trappen op de botten een daardoor ontstaan sporen.

Groet

Goethe

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 02 jun 2011, 11:10

Mocht je interesse hebben, ooit een documentaire gezien over prehistorische rock art in Portugal, http://whc.unesco.org/en/list/866 dit heb ik er van terug gevonden op het Net, echt fantastisch.
Duys

Gesloten