krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
adekker
Contacteer:
Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door adekker » 05 sep 2011, 18:05

Ik sluit me aan bij het antwoord van Xenina. Probeer eens gewone azijn of als je minder geduld hebt schoonmaak-azijn. Bij schoonmaak-azijn moet je wel ieder kwartier even kijken of je behandeling al naar tevredenheid is! Het vreet nl sneller in dan gewone azijn. Bij gewone azijn kun je volstaan met een controle per uur.

[Bewerkt door adekker op 05-09-2011 om 17:06 NL]

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Fossiel hunter sean
Contacteer:

Bericht door Fossiel hunter sean » 05 sep 2011, 18:12

enige oplossing is bewerken met water/houtlijm of haarspray of iets dergelijks, krijg je wel een wetlook, maar dan zie je de krassen niet meer.

of gewoon een nieuwe zoeken, zeldzaam zijn ze niet

adekker
Contacteer:
Antw: Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door adekker » 05 sep 2011, 18:32

fossiel hunter sean schreef:
enige oplossing is bewerken met water/houtlijm of haarspray of iets dergelijks, krijg je wel een wetlook, maar dan zie je de krassen niet meer.

of gewoon een nieuwe zoeken, zeldzaam zijn ze niet
Water/houtlijm of haarspray lost het probleem niet op, maar maakt het alleen minder zichtbaar. Als je werkelijk de krassen er echt uit wilt hebben, moet je overgaan tot wat drastische maatregelen. En als (verdunde of zwakke) zuren niet helpen, zul je zelfs de beschadigde plekken moeten wegslijpen. Helaas zou ik geen andere oplossing weten.

Wally
Antw: Antw: Antw: krassen belemniet verwijderen/wegwerken

Bericht door Wally » 05 sep 2011, 22:11

.. vraag er dan enkele aan den Arno.
[/quote]

pffffff!

:(

Wally

brachino
Been thanked: 25 times

Bericht door brachino » 07 sep 2011, 19:46

Laat die krassen er toch gewoon in.
Door ze proberen te verwijderen beschadig je de belemniet alleen nog harder. Je schuurt of krast nog meer weg van het oppervlak de belemniet.

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 08 sep 2011, 15:27

Natuurlijk tast iedere vorm van behandeling de belemniet aan, maar de vraag is: vind je dat als eigenaar acceptabel? En hoewel de Zuid-Limburgse belemnieten niet bepaald zeldzaam zijn, is iedere vondst toch wel een uniek exemplaar van zijn soort en voor de vinder een erg belangrijk object. Het is dus aan de vinder om te bepalen wat hij of zij ermee wil. En dat is in dit geval de beschadigingen zo onopvallend mogelijk te maken. Vandaar de mogelijke oplossingen op de vraag. Daarbij geldt tevens de stelregel: proberen = ondervinden = leren. En hoeveel fossielen zijn er ondertussen al niet op één of andere manier behandeld/gerestaureerd (is ook allemaal niet "puur natuur")? Kortom: zo laten is zeker een optie, maar beantwoord niet het gestelde doel van de vraag.

brachino

Bericht door brachino » 08 sep 2011, 23:17

Een foto van de belemniet zou helpen zodat we is kunnen zien waar we het over hebben.

Natuurlijk doet de vinder met zijn gevonden fossiel wat hij wil, maar wat leer je ondervindelijk al proberend wanneer je een niet zo zeldzaam UNIEK object verder naar de vaantjes helpt.
Fossielen met een goed fixeer- of inpregneermiddel, dat reversibel is, behandelen is in bepaalde gevallen noodzakelijk.
Beschadigingen wegwerken door een nog grotere beschadiging (krassen en schuren) aan te brengen vind ik dan toch weer te ver gaan.
Restaureren kun je best tot een absoluut minimum beperken.Heb al verschillende gerestaureerde fossielen gezien die voor meer dan 50% uit kalk bestonden.
Ook weer in Sint Gillis-Waas afgelopen zondag. Niet om aan te zien vind ik dan.
Zo laten is volgens mij de beste optie en beantwoord mijns inziens volledig aan het gestelde doel van de vraag.
Natuurlijk is dit alles mijn eigenste mening en mag elkeen er een andere mening op na houden.

[Bewerkt door brachino op 08-09-2011 om 22:22 NL]

mikevanvenrooij

Bericht door mikevanvenrooij » 10 sep 2011, 19:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier de beloofde foto,s

mike van venrooij

brachino

Bericht door brachino » 11 sep 2011, 21:11

Misschien kun je de Belem een beetje verder naar de punt toe uitprepareren.Zie dat je geen extra krassen maakt.
Daarna kun je hem misschien insmeren met een reversibel fixeermiddel, maar ik twijfel of dit de krassen helemaal gaat camoufleren.
Ikzelf vind de krassen niet van die aard dat ze storend zijn.Gewoon zo laten en als je nog is in het krijt gaat zoeken gewoon een andere vinden.

Gesloten