CBN;Pyriet ammo's geprept .

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: CBN;Pyriet ammo's geprept .

Bericht door Spongebob » 06 okt 2011, 20:06

Sorry Pascal. Ik had al zo'n vermoeden dat mijn berichtje niet goed zou vallen, maar ik mag toch wel mijn mening plaatsen?

Waar heb jij dan mee geborsteld?
PS: Je was me dus nét voor ;)

Bij o.a. zee-egels van Hannover gebruik ik de messingborstel regelmatig. Altijd blijft er dan op het calciet een "gouden" laagje hangen. Messing is vrij zacht; hoewel in gradaties. Er zijn ook relatief harde messingborstels, die je beter niet kan gebruiken omdat het lelijke krassen geeft (evenals staalborstels, die nóg harder zijn, maar daarom geen aanslag achterlaten).
De vervelende messingaanslag verwijder ik m.b.v. een beetje schuurpoeder al wrijvend met m'n duimen. Ik noem dat altijd nog VIM, maar ik geloof dat dat merk niet meer bestaat.

@ Ivok: Je kan een metaal met van alles inwrijven, zelfs poep, maar of dat dan ook een coating genoemd mag worden?
En "een pyrietammoniet, is nooit echt van pyriet geweest" (?). Vrijwel alle fossielen zijn in de loop der tijd omgezet in een andere materie. De mate van oppoetsen van fossielen is afhankelijk van ons gevoel van schoonheid of misschien meer, idee van echtheid (wat dat ook mag inhouden).
Smaken verschillen. Dat "boeit" wel zeker!Je zou ze ook kunnen inspuiten met discokleuren. Of er "kunst"-voorwerpen van maken. Ik gruw daarvan.

[Bewerkt door Spongebob op 06-10-2011 om 19:09 NL]

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 06 okt 2011, 20:40

Afbeelding

Hallo,Spongebob je hoeft zeker geen sorry te zeggen ik vroeg jullie mening !deze detail toont nogmaals het verschil tussen staal en messing ik heb gtsteren met staal geprept.Het enige nadeel van die messing is dat je er een slechte smaak van in je mond krijgt van het stof waarschijnlijk.Nu ik vind ze mooier dan die roestige dingen en mijn vrouw is er ook fan van.Groetjes

strandjutters

Spongebob

Bericht door Spongebob » 06 okt 2011, 20:54

OK Pascal, bedankt!

Voor het stof bij preppen moet je heel erg oppassen. Zeer slecht voor je longen!
Ik ben vergeten te schrijven dat ik altijd nat borstel; zo'n beetje half onder water in een teiltje.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 okt 2011, 21:31

Hallo Spongebob,Met een dremel onder water zal ook wel niet goed zijn voor je longen ! en de rest van je lichaam.GR

strandjutters

Spongebob

Bericht door Spongebob » 06 okt 2011, 22:48

strandjutters schreef:
Hallo Spongebob,Met een dremel onder water zal ook wel niet goed zijn voor je longen ! en de rest van je lichaam.GR
LOL :D
Ik bedoel de steen; niet mezelf.
Grappenmaker!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 okt 2011, 23:16

Hallo,ik ben nog niet klaar met mijn verhaal en geprep ik ben al sinds feb bezig met deze ammo's en ik zie nu het resultaat na 7 maanden van mijn eerste ammo en ik denk dat deze manier van doen ik nog veel plezier aan deze fossielletjes zal beleven.Groetjes en tot morgen.

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 06 okt 2011, 23:58

Ik heb me laten vertellen dat zowel staal als messing zachter zijn dan pyriet. Ik had graag een link geplaast van een of andere site waar hardheden met elkaar worden vergeleken maar door een of ander ip conflict hier is internetten nu een crime dus dat moeten jullie zelf maar doen indien je belangstelling hebt.
De bottomline is feitelijk het volgende. Ik heb op diverse plekken pyrietammonieten verzameld. Vaak zijn deze ammonieten al enige tijd blootgesteld geweest aan de elementen en gaan ze er wat roestig/verweerd/gelimonitiseerd uitzien en weet je dus niet precies wat de oorspronkelijke kleur van dit pyriet nu precies was. Maar soms vind je, vaak in situ, ook spul wat een prachtige goud-gele glans heeft. Ik kan je verzekeren dat dat echt een andere kleur is dan hetgeen je ziet nadat je met messing bent bezig geweest, da's heel onnatuurlijk geel. Staal laat een ziverachtige glans achter, is harder, dus je smeert er minder op. Ik vind dat nog steeds storend maar soms is het het best haalbare.
Op de foto's van Pascal is voor mij duidelijk het verschil te zien, precies zoals ik het ook hier ervaar.
Na een tip van Elbert ben ik vervolgens bij het pyriet uit de Aveyron de staalaanslag vervolgens gaan verwijderen met een of ander straalmiddeltje, heb het al eens eerder gemeld. Hierna krijg ik precies de kleur zoals ik die ook van sommige in-situ vondsten zie. Maar het is soms wat lastig, sommige pyrietammonieten zijn omgezet in limoniet wat ook zijn charme heeft. Ga je die te lijf met dit straalmiddel worden ze gelijk goud-pyrietkleurig maar verdijnen ook alle prachtige kleurschakereingen die sommige van die gelimonisiteerde ammonieten hebben.
Het nylon Dremel gevalletje ken ik en werkt voor geen meter, forget it.....heeft waarschijnlijk niet de juiste hardheid want daar ben je nmet een halve ammoniet doorheen.
Nog een tip, probeer zo min mogelijk met water te werken met dit spul. Pyriet en water gaat slecht samen zo heb ik ervaren en als je het al doet moet je achter elkaar doorwerken. Preppen en daarna coaten. Niet te veel tijd er tussen, tenzij je met een berg roest opgescheept wil zitten.
En ehh, ja een stofmaskertje is waarschijnlijk geen overbodige luxe.....
Zou graag wat foto's plaatsen van hetgeen ik het over heb, maar, druk, druk, druk.....komt nog eens !
gr,Marcel

ivok

Bericht door ivok » 07 okt 2011, 11:00

Als je de pyriet ammo insmeert met poep mag je het inderdaad overwegen om het een poepcoating te noemen. Denk wel dat je thuis problemen krijg als je dit in je vitrine legt.

Ik heb ook al pyriet ammo's uit charmouth met messing behandeld en heb niet de ervaring dat ze zo'n extreem gouden kleurtje krijgen. Het blijft een beetje groenig.
onbehandeld verliezen ze steeds meer glans en worden nog groener.
Vandaar dat ik denk dat er geen laagje messing over het fossiel komt.
Wel heb ik vandezelfde locaties ammo's gezien met een extreem geel gouden kleurtje.
Dit waren fossielen die nog in zijn geheel in een "nodule" zaten en dan direct na het openkloppen.

De foto's van pascal laten wel een duidelijk verschil zien moet ik bekennen.
Nu vind ik de messing behandelde niet zo extreem geel, maar die staal glas had ik niet verwacht... wel de donkere plekken, kan me voorstellen dat het dermate heet wordt dat je verkleuring krijgt.

Maar stel er zou wel een laagje messing op het fossiel liggen, dan moet dat relatief makkelijk eraf te poetsen zijn.

wat ik bedoel met een ammoniet is niet altijd pyriet geweest... misschien een beetje krom gebracht.
Maar wat ik bedoel te zeggen.
de meeste fossielen prepareer je door er hun matrix omheen weg te halen en eventueel te beschermen van buitenaf.
pyriet fossielen zijn vaak al helemaal vrij van hun matrix voor we pas beginnen met preppen.
Je haalt niks weg wat om het fossiel zit, je bent gewoon de toplaag (vaak geoxideerd) van je fossiel weg aan het schuren of op aan het poetsen tot we een glans of kleur hebben die we linken aan een eigen interpretatie van wat pyriet zou moeten zijn.

oeps...

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 okt 2011, 22:17

Afbeelding

Hallo iedereen,de pyriet ammo's kunnen ook gevonden worden met de parrelmoer nog op deze hoef je dus niet te preppen.GR

strandjutters

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 07 okt 2011, 22:25

kan je van deze eens de venter tonen
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gesloten