CBN;Pyriet ammo's geprept .
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
CBN;Pyriet ammo's geprept .

Hallo iedereen,ik vraag mezelf af of het beter is de pyriet ammo,s te preppen.Ik heb er een paar geprobeerd en ik laat jullie ze zien.Vraag 1 is het beter dat de bruine korst is verwijderd voor bewaring.Vraag twee heeft het weerwaarde aan het fossiel.vraag 3 wat vinden jullie van de structuur na het preppen beter of slechter.Graag had ik jullie mening hierover.Dank bij voorbaat.Gr( Ze lijken echt wel van goud nu)
[Bewerkt door strandjutters op 05-10-2011 om 19:17 NL]
strandjutters
- strandjutters
Antw: CBN;Pyriet ammo's geprept .

Hallo,en voor Marcel ook het schelpje onder handen genomen.Groetjes( Niet slim van me ,nu zal mijn vrouw ze willen verzamelen)
strandjutters
- Everhardus
Hoi Pascal,
Naar mijn smaak gaan ze er allemaal op vooruit. Zo lang je geen essentiele details wegpoetst/prept vind ik het er allemaal beter op worden. Ik denk ik vooral een smaakkwestie.......Mooi spul weer !
Gr,Marcel
Naar mijn smaak gaan ze er allemaal op vooruit. Zo lang je geen essentiele details wegpoetst/prept vind ik het er allemaal beter op worden. Ik denk ik vooral een smaakkwestie.......Mooi spul weer !
Gr,Marcel
- strandjutters
Hallo Marcel,het is maar borstelen hetgeen ik doe en ik denk niet schadelijk voor de details.Moest het schuren zijn was dit iets anders denk ik .Groetjes
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Mmmmmmm, borstelen, ik was er al bang voor.
Ik hoopte dat je de ammo's had gestraald.
Met de messingborstel leg je er een "gouden" laagje overheen. Het ziet er spectaculair uit, maar 't is toch een beetje nep, vind ik.
Ik hoopte dat je de ammo's had gestraald.
Met de messingborstel leg je er een "gouden" laagje overheen. Het ziet er spectaculair uit, maar 't is toch een beetje nep, vind ik.
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,het is helaas niet met een messingborstel,ik bedrieg niet graag mezelf dit zou je nu al moeten weten van mij.Groetjes.
strandjutters
- Everhardus
Yep,Tom heeft gelijk, het domste wat je mijns inziens kunt doen is borstelen met messing. Heb ik nog niet zo lang gelden ook nog gedaan met pyriet uit de Drome. Ziet er mooi uit, maar zo nep als wat. Wist ik veel....Is trouwens destijds ook geen ene kritische noot over gevallen, tot dusver Fossielnet als het over preppen gaat,pfff.....
Kortom er ligt nog een schone taak op me te wachten die messingaanslag te verwijderen....
Borstelen met staal is minder erg mijns inziens maar ook dan poets je er een laagje staal op, geeft een ietwat onnatuurlijke glans maar stukken minder erg dan messing.
Elbert gaf onlangs het advies te borstelen met nylon, en ehh, raad eens waar mijn mondhygeniste mijn tanden weer weet wit mee weet te poetsen, jawel nylon.......Helaas heb ik nog geen geschikt ding weten te vinden voor mijn Dremel.
Stralen lijkt me ideaal maar is wellicht een wat heftige methode voor de toch wel kwetsbare ammonieten van CBN, maar echt beoordelen kan ik dit niet, heb helaas geen straalspul (nog....)
Tot dusver mijn ervaringen met pyriet.
Maar ehh, hoe dan ook mooi geprept. Schelpje komt toch wel erg mooi uit zo !
Gr,marcel
Kortom er ligt nog een schone taak op me te wachten die messingaanslag te verwijderen....
Borstelen met staal is minder erg mijns inziens maar ook dan poets je er een laagje staal op, geeft een ietwat onnatuurlijke glans maar stukken minder erg dan messing.
Elbert gaf onlangs het advies te borstelen met nylon, en ehh, raad eens waar mijn mondhygeniste mijn tanden weer weet wit mee weet te poetsen, jawel nylon.......Helaas heb ik nog geen geschikt ding weten te vinden voor mijn Dremel.
Stralen lijkt me ideaal maar is wellicht een wat heftige methode voor de toch wel kwetsbare ammonieten van CBN, maar echt beoordelen kan ik dit niet, heb helaas geen straalspul (nog....)
Tot dusver mijn ervaringen met pyriet.
Maar ehh, hoe dan ook mooi geprept. Schelpje komt toch wel erg mooi uit zo !
Gr,marcel
is dat echt zo dat je een messing laagje over je pyriet heen legt met messing borstelen....
ik weet dat het gezegd wordt, maar geloof het niet zo.
Ik zie niet in waarom het je iets met messing kan coaten door er egens mee overheen te wrijven.
normaliter komt er wel wat meer bij kijken om iets een metaal coating te geven.
dat messing zacht is wordt wel eens aangehaald, maar ik maar mijn gietijzeren BBQ rooster ook schoon met een messing borstel die wordt ook niet goudkleurig. ook niet een klein beetje.
heb wel eens een pyriet ammo met messing schoongemaakt, maar dan zie ik alleen een laagje verdwijnen...
neem eens een behoorlijk geoxideerde pyriet ammoniet en behandel die deels met een messing borstel, je zult zien dat er een laagje vanaf gaat en niet dat het behandelde stuk dikker wordt van die laag messing die er overheen zou moeten komen.
buiten het verwijderen van de toplaag ben je het ook een beetje aan het polijsten, dat maakt het volgens mij zo "onnatuurlijk" glimmend.
Maar ja wat is onnatuurlijk.... een bot of trilobiet uit zijn matrix halen, zo leg je de natuurlijke structuur van het fossiel bloot.
De pyriet ammoniet, is nooit echt van pyriet geweest, dus wat boeit het dat je hem een beetje oppoetst??
Zolang je inderdaad geen details of structuur wegpoetst....
ik kan me vergissen, maar dan mag iemand me wel een goeie verklaring geven hoe het principe werkt van messing coaten op een ijzer-zwavelverbinding
ps de dremel heeft van die kunststof borsteltjes (zou best nylon kunnen zijn)
heb alleen het idee dat die erg heet worden en zwarte vlekken achterlaten
ik weet dat het gezegd wordt, maar geloof het niet zo.
Ik zie niet in waarom het je iets met messing kan coaten door er egens mee overheen te wrijven.
normaliter komt er wel wat meer bij kijken om iets een metaal coating te geven.
dat messing zacht is wordt wel eens aangehaald, maar ik maar mijn gietijzeren BBQ rooster ook schoon met een messing borstel die wordt ook niet goudkleurig. ook niet een klein beetje.
heb wel eens een pyriet ammo met messing schoongemaakt, maar dan zie ik alleen een laagje verdwijnen...
neem eens een behoorlijk geoxideerde pyriet ammoniet en behandel die deels met een messing borstel, je zult zien dat er een laagje vanaf gaat en niet dat het behandelde stuk dikker wordt van die laag messing die er overheen zou moeten komen.
buiten het verwijderen van de toplaag ben je het ook een beetje aan het polijsten, dat maakt het volgens mij zo "onnatuurlijk" glimmend.
Maar ja wat is onnatuurlijk.... een bot of trilobiet uit zijn matrix halen, zo leg je de natuurlijke structuur van het fossiel bloot.
De pyriet ammoniet, is nooit echt van pyriet geweest, dus wat boeit het dat je hem een beetje oppoetst??
Zolang je inderdaad geen details of structuur wegpoetst....
ik kan me vergissen, maar dan mag iemand me wel een goeie verklaring geven hoe het principe werkt van messing coaten op een ijzer-zwavelverbinding
ps de dremel heeft van die kunststof borsteltjes (zou best nylon kunnen zijn)
heb alleen het idee dat die erg heet worden en zwarte vlekken achterlaten
oeps...
- strandjutters

Hallo iedereen,we doen de proef de eerste helft rechts heb ik geprept met staalborstel.Stukje is vrij groot 35 mm voor pyriet.
strandjutters
- strandjutters

Hallo,het stukje links heb ik nu met messing borstel gedaan.Het heeft inderdaad een meer goudkleur af maar het resultaat is volgens mij hetzelfde wat zichtbaar maken van structuur betreft,ook zie je niet zichtbaar er een laag opliggen bij het linkse deel.En ik zou ook niet weten Marcel waarom je dit resultaat terug van je ammo,s wil verwijderen.Groetjes
strandjutters