Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door strandjutters » 04 jan 2012, 12:13

Hallo Stijnboy,ik denk dat het fossiele zijn omdat deze recent niet meer voorkomen in onze wateren,en zeker niet als het zou om zoetwatermossels gaan,ik heb een tekst gevonden op het internet waar er sprake is van dit soort goudgele parels,en deze komen voor van fossiele zoetwatermossels,ook al omdat deze geen laagje parelmoer hadden ,en zoutwater oesters wel.GR

strandjutters

Pangeaman
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door Pangeaman » 04 jan 2012, 20:03

strandjutters schreef:
Hallo Stijnboy,ik denk dat het fossiele zijn omdat deze recent niet meer voorkomen in onze wateren,en zeker niet als het zou om zoetwatermossels gaan,ik heb een tekst gevonden op het internet waar er sprake is van dit soort goudgele parels,en deze komen voor van fossiele zoetwatermossels,ook al omdat deze geen laagje parelmoer hadden ,en zoutwater oesters wel.GR
hallo Strandjutters,
ik heb pareltjes uit mosselen van de plaats Stavenisse, die zijn recent en bijna nooit rond.
ik heb een stuk of 30 mooie ronde oesterpareltjes ook van Stavenisse.
de pareltjes van de mosselen zijn wit, en van de oesters zijn wit/grijs tot donkergrijs.
ze hebben een lichte parelmoerglans.
gr .

[Bewerkt door Pangeaman op 04-01-2012 om 20:04 NL]

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 jan 2012, 18:49

Hallo iedereen,ik heb wat onderzoek gedaan,in verband met de parels.De parels zouden afkomstig zijn van de tweekleppige Pinnidae,Atrina pectinata,leefde in het plioceen van Belg-Ned- Eng_.Ik citeer: van Atrina en de verwante Pinna soorten zijn Parels bekend die overigens geen commerciele waarde hebben.Maar toch leuk om ze te vinden al zeg ik dit zelf.Als ik er nog vind,meld ik het wel.Er is ook niemand denk ik ,die speciaal achter parels zoekt,ik kom ze per toeval tegen daar ze even groot zijn,en even zwaar of licht als Trivia's.Een soort bijvondst laat maar zeggen.GR

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 06 jan 2012, 20:09

oehh, Wacht wel even met het zeggen. Er zijn zo ontzettend veel mogelijk heden. Elke schelp kan parelvorming hebben (ook gastropoden). Bij de ene komt het meer voor dan bij de andere.

De parel is veelal kenmerkend aan de schelp. Als je kijkt naar schelpen uit het geslacht Pinna zie je veelal een langwerpig uitgerekte schelp. De parel van dit geslacht is rond maar met een punt op de bovenkant (beetje lijkend op een druppel).

Het is dus onbegonnen werk om te zoeken naar een soort.

Ik hoop dat dit helpt ;)
Jordy van der Beek

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 jan 2012, 20:43

Hallo Jordy,ik kom bij deze soort uit,omdat deze hier hebben geleeft in het Plioceen,ook omdat ik tussen deze soort fossielen zoek(Trivia's pleistoceen-Plioceen,schelpen pleistoceen-Plioceen)ook omdat deze schelp niet echt parelmoer rond de parel had,maar eerder Aragoniet(Kristalvorm van Colcium carbonaat)ook is het niet zo ,als de schelp lang is dat de parel ook lang zou moeten zijn,de parels kunnen allerlei vormen hebben.Als je me verder kan helpen met mijn zoektocht zou ik het leuk vinden,kun je een paar voorbeelden en namen of foto's die me zouden dichter bij mijn doel brengen tonen.Dat je van een parel nooit de soort kan bepalen neem ik aan,maar het is al leuk om te weten wie de drager zou kunnen geweest zijn ,en deze soort was mijn beste uitkomst.GR Pascal(Hallo Djordy,en wat zijn dan de ontzettend veel mogelijkheden,ik vind er maar een paar)

[Bewerkt door strandjutters op 06-01-2012 om 20:46 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 06-01-2012 om 20:50 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 06-01-2012 om 20:52 NL]

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 06 jan 2012, 20:56

Ik weet vrij weinig over parels zelf. Maar omdat ik er laast wat over had gelezen toen ik keek naar de soorten Pinnidae (niet verwarren met Pinidae) wist ik het.

Ik ken als het goed is twee mensen die geïnteresseerd zijn in parels en die ze verzamelen. Ik kan ze voor je mailen of ik kan je de adresjes geven?

Gr, Jordy

PS: Ik ben niet Djordy maar gewoon Jordy (van der Beek)

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 jan 2012, 21:12

Afbeelding

Hallo Jordy,sorry voor het foutje,het zou leuk zijn moest je eens de foto's kunnen doormailen naar die personen,we kunnen er allemaal wat van bijleren,mail me ook eens je adres door ik heb al heel wat olifantetandjes voor je verzameld,ik kan ze dan eens opsturen.GR Pascal(Ik had er nog drie in het residu deze week,zie foto)

strandjutters

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 06 jan 2012, 22:02

je hebt mail :)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 06 jan 2012, 22:17

Hallo Jordy,bedankt,ik heb alle olifanttandjes zelf gevonden in Knokke,ze kunnen in een luciferdoos denk ik.GR(Ik heb er wel van de eocene kant van Knokke,en van de Pleistocene kant van Knokke,maar dat zoek jij wel uit,ik weet wel bijna exact waar ik wat heb gevonden van mijn nu al duizende fossielen)

[Bewerkt door strandjutters op 06-01-2012 om 22:28 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 07-01-2012 om 18:31 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 07 jan 2012, 14:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanmorgen naar het strand geweest,ik had 57 Trivia's een mooi stuk Amber,en drie nieuwe(Parels)één van deze had wat een druppelvorm+ twee piepkleine pareltje op de zijkant.Ook zie je telkens bij de parels het wit puntje waar ze waarschijnlijk in de schelp hebben mee vastgezeten,het puntje is te zien net onder de X.Ik ga nu nog eens naar het strand na de vloed.GR

strandjutters

Plaats reactie