Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Knokke. Oesterparels ??

Bericht door strandjutters » 03 jan 2012, 18:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,als ik het strand afzoek naar Trivia's kwam ik een veertien dagen geleden dit pareltje tegen,nu ik dacht toeval dat het op een parel gelijkt.Gisteren vond ik een tweede,en bij mijn weten heb ik er nog gezien en niet meegenomen omdat ik niet wist wat het waren.Het voelt ook direct warm aan als je ze vastneemt(ze nemen direct je lichaamstemperatuur over,een steentje doet dit niet,dat voelt koud aan)Ik heb eens op het internet rondgeneust,en het zou ook van zoetwatermossels kunnen zijn.Ook zag ik dat een parel niet altijd wit hoeft te zijn ,ze kunnen alle kleuren hebben.Is er iemand met ervaring met dit soort fossiel.GR

[Bewerkt door strandjutters op 03-01-2012 om 18:38 NL]

strandjutters

strandjutters
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door strandjutters » 03 jan 2012, 18:49

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,als je ze vergroot,zie je er ook een bepaalde structuur in aan de binnenkant.GR

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 03 jan 2012, 19:03

Hallo Pascal,

Ervaring met deze fossielen heb ik niet, maar misschien kende je deze link nog niet: http://www.wtkg.org/ov_026.html

Groeten,
Bram

archaeopteryx
Contacteer:

Bericht door archaeopteryx » 03 jan 2012, 19:13

strandjutters schreef:
Hallo iedereen,als ik het strand afzoek naar Trivia's kwam ik een veertien dagen geleden dit pareltje tegen,nu ik dacht toeval dat het op een parel gelijkt.Gisteren vond ik een tweede,en bij mijn weten heb ik er nog gezien en niet meegenomen omdat ik niet wist wat het waren.Het voelt ook direct warm aan als je ze vastneemt(ze nemen direct je lichaamstemperatuur over,een steentje doet dit niet,dat voelt koud aan)Ik heb eens op het internet rondgeneust,en het zou ook van zoetwatermossels kunnen zijn.Ook zag ik dat een parel niet altijd wit hoeft te zijn ,ze kunnen alle kleuren hebben.Is er iemand met ervaring met dit soort fossiel.GR

[Bewerkt door strandjutters op 03-01-2012 om 18:38 NL]
Als ik mossels in Yerseke haal dan komt het regelmatig voor dat ik bijna mijn kiezen breek op een parel in een zout water mossel.
Dus in zout water mossels komen ze recent voor al zijn deze toch bijna altijd helemaal wit en niet helemaal rond.
Eigenlijk zijn ze altijd misvormd.
Maar of ze fossiel ook voorkomen in onze zeeuwse wateren geen idee.
Parels die verliezen na veel jaren hun kleur en glans dus het zou kunnen dat jou parels wel wit waren.

Vroeger (20 jaar geleden) bewaarde ik ze altijd in een doosje maar dit is echt jaren geleden.
Als het goed is ligt dit doosje nog bij mijn ouders thuis.
Ik zal er eens om vragen en dan plaats ik wat foto's.

[Bewerkt door archaeopteryx op 03-01-2012 om 19:17 NL]

life is like a fossil.hard like rock.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 jan 2012, 19:33

Hallo, bedankt Bram voor de link.Toen ik gisteren mijn Trivia's toonde aan Marijke en Colin(Ik had er 68 )vroeg Marijke,en wat is dit balletje die daar bijligt?Ik zei ik weet het niet maar ik heb er al ééntje thuis.Ik heb gisteren ook mijn eerste perfecte grote zeeappel gevonden,maar heb hem toch maar met Marijke meegegeven(Ik kon het weer niet laten mijn vondsten weg te schenken,ik zal er nog wel eens één vinden)Ook heb ik al een mooi pakket meegegeven voor jou,de Ocenebra's en een hoop om zelf uit te zoeken,van de Gastropoden van hier.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 03 jan 2012, 19:39

Hallo Archaeopteryx,die witte recente pareltjes uit de mosselen ken ik ook goed,maar deze zijn wel een stuk kleiner dan deze balletjes hier bij mij.GR(Als je het kooksap van mosselen door een keukenzeef giet vind je ze vaak)

[Bewerkt door strandjutters op 03-01-2012 om 19:42 NL]

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 03 jan 2012, 20:30

Hallo Pascal,

Dat klinkt goed! Dank! Ik zal morgen even kijken of ik nog wat materiaal uit het Eemien van Hoek van Holland heb. Daar is de concentratie fossiele schelpen helaas niet zo heel hoog, maar toch zijn ook daar mooie schelpen te vinden (denk aan Acanthocardia tuberculata, Spisula solida, Macoma balthica en Cerastoderma). Het schelpmateriaal van HvH is allemaal wat gesleten, dat komt doordat het herwerkt is in het late Pleistoceen, door rivieren als de oermaas en oerrijn. Dat geeft de schelpen wat mij betreft juist iets extra's :)

Oh ja, ik zal er ook wat Bittium bij doen, uit het Eemien van Almere. Dat zijn leuke kleine slakjes.

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 03-01-2012 om 20:33 NL]

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 633 times

Bericht door Spongebob » 03 jan 2012, 20:56

Afbeelding

Zijn jouw pareltjes helemaal rond Pascal?
Er zijn nl ook vissentandjes (zoals deze van Miste) die er erg op lijken. Die zijn echter aan één kant min of meer vlak.

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 jan 2012, 01:27

Hallo Spongebob,die tandjes die je toont heb ik ook van Knokke,veel zelf maar totaal niet te vergelijken met de parels,of wat het ook zijn,En ja ze zijn rond,ik bedoel ze hebben geen vlak deel waar ze ergens aan vast zouden kunnen hebben gezeten,die tandjes hebben dat wel en hebben meestal een inkeeping aan de onderkant.GR Pascal(Bij de kleinste zie ik wel een puntje van eventuele vasthechting in de mossel bij de ander niet,maar je heb losse parels in oesters of mossels en vaste parels)Hallo Spongebob,de foto's die ik heb getoont zijn zowel onderkant als bovenkant,ik heb ze gedraaid voor de foto's.GR

[Bewerkt door strandjutters op 04-01-2012 om 01:30 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 04-01-2012 om 01:33 NL]

strandjutters

Plaats reactie