Botten en kiezen conserveren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Frederik » 11 feb 2013, 23:43

donckey schreef:
Dat van die spoelbak vind ik nou een geweldig voorbeeld van "duurzaam" ontzilten. :)
Echt een goed idee!!!!
Inderdaad, niet mijn idee overigens. Het is hier al wel eerder op dit forum vermeld en ik heb het gewoon goed onthouden ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Rick99
Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Rick99 » 12 feb 2013, 15:19

Moet je een bot eigenlijk eerst ontzilten voordat je het gaat conserveren?

Bram
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Bram » 12 feb 2013, 18:26

Rick99 schreef:
Moet je een bot eigenlijk eerst ontzilten voordat je het gaat conserveren?
Ja.

Bram
Antw: Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Bram » 12 feb 2013, 18:28

Frederik schreef:
Toch een groot verschil tussen velpon en osteofix ;) Van Velpon heb je het raden naar de samenstelling (lange termijn stabiliteit? verkleuring?) en reversibel is het ook al niet.
Met velpon heb ik zelf geen ervaring, maar ken wel 'iemand' die al 40 jaar velpon in aceton gebruikt (en deze methode zo'n beetje bedacht heeft) en er nog nooit negatieve ervaringen mee heeft gehad.

Groeten,
Bram

dominiek
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door dominiek » 12 feb 2013, 18:38

Mc_Crabs schreef:
Het stuk bot dat ik momenteel aan het ontzilten ben is zo bros dat hij nu al uit elkaar begint te vallen. Hij staat enkel in een emmer water. Denk niet dat ik het langer dan een week kan gaan volhouden.
Dat lijkt mij wel heel irritant al jou mooie vondst uit elkaar valT.
Mc crabs dit is alleen een tip maar waarschijnlijk staat er een foutje in je handtekening want er staat boten en dat moet denk ik botten zijn.
GR. dominiek

[Bewerkt door dominiek op 01-03-2013 om 19:13 NL]

Keep looking evry time

Bram

Bericht door Bram » 14 feb 2013, 14:17

Nat bevriezen van het bot is geen goed idee. Wellicht binnen zetten, of goed in de gaten houden dat het geheel niet bevriest.

Groeten,
Bram

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 01 mar 2013, 19:10

Hallo Mc-Crabs,ik begrijp iets niet ? Er staat een paar keer vermeld in dit tpic wat de verhouding moet zijn qua lijm en water.En jij doet 1 op 2.???

strandjutters

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 02 mar 2013, 13:29

Hallo MC-Crabs,ze zullen er wat plastiek achtig uitzien denk ik,maar het kan een oplossing voor het probleem die je hebt met de botten.GR

strandjutters

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 02 mar 2013, 14:01

Het punt van de verdunde oplossing is dat het dan diep doordringt in het bot. Dat heb je nu misschien niet. Het risico lijkt mij bij goed ontzilt bot niet zo groot (ik behandel zelf nauwelijks meer; alleen indien nodig). Bij mammoetkiezen moet je dit niet doen. Die moeten goed behandeld worden.

Groet,

Niels

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 03 mar 2013, 23:22

Hallo, Sjaak heeft gelijk; elke achter- eenvolgende behandeling zal een laag in het stuk creeeren die de volgende behandeling moeilijker maakt doordat er een laagje ontstaat waar je moeilijk weer doorheen komt.
Dus moet je voor de eerste behandeling de verdunning zo groot mogelijk doen, waarna je in de volgende behandelingen de verdunning steeds kleiner maakt.
Uiteindelijk resultaat zal een soort uienschilstructuur binnen het stuk te zien geven.
Ik heb stukken gezien die ondanks behandeling toch uit elkaar waren gebarsten waarna bleek dat: a. de kern van het stuk nog steeds niet droog was en b. de oplossing lang niet tot de kern van het stuk was doorgedrongen.
Dus is het verstandig om langer te ontzilten, langer te drogen en de 1e verdunning zo ruim mogelijk te kiezen.
Al met al moeilijk voor mensen met weinig geduld, maar bedenk dat het ding al mogelijk duizenden of zelfs miljoenen jaren op je heeft moeten wachten, dan kunnen een paar extra maanden er makkelijk bij...
Succes!

groeten, Bert

Elbert

Plaats reactie