Botten en kiezen conserveren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
JosRuijters
Botten en kiezen conserveren

Bericht door JosRuijters » 28 feb 2012, 13:54

Volgende week haal ik mijn eerste lading botten uit het water. Nu heb ik nog enkele vragen met betrekking tot het conserveringsproces.

-Wat is de verhouding water / houtlijm?
-Moet men de botten meerdere keren behandelen met deze oplossing? Zo ja, moet ik dan iets veranderen aan de verhouding? (meer lijm toevoegen)
-Moet men ook een mammoetkies volledig in het 'bad' liggen en wachten tot er geen luchtbellen meer vanaf komen. Of moet men een mammoetkies enkel insmeren met de oplossing?
- Hoelang moeten de botten ongeveer in het 'bad' blijven liggen?

Alvast bedankt!

Bram
Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Bram » 28 feb 2012, 17:19

- Tussen 1:5 en 1:20. Hoe sterker verdunt hoe beter het doordringt, maar de verstevigende werking is dan mogelijk minder.
- In principe is 1 keer voldoende.
- Mammoetkiezen zijn rotdingen om te conserveren. Ze bestaan uit drie verschillende materialen die allemaal anders reageren op omgevingsfactoren. Mammoetkiezen moet je daarom absoluut goed conserveren en wat voor lijmoplossing je ook gebruikt, onderdompelen is de beste methode.
- Hoe langer, hoe beter. Ik doe zelf voor de zekerheid meestal een uurtje of 6. Wel af en toe even de oplossing roeren, botten schudden en draaien.

Groeten,
Bram

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 11 feb 2013, 14:39

Hey,

Dat ongeduld is herkenbaar :D
Goed dat je het toch grondig wil aanpakken. Ik denk dat één week wat aan de korte kant is voor ontzilten. Het regelmatig verversen van het water is in ieder geval goed. Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit vermoed ik. (Als het niet teveel botten zijn: steek ze in een netje en leg ze in de spoelbak van het toilet)
Voorts vraag ik me af of er geen betere lijmen zijn dan houtlijm. Ik ben benieuwd wat de andere forumleden gebruiken?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Bram

Bericht door Bram » 11 feb 2013, 18:23

Week ontzilten is te kort. Velpon (of any plasticlijm) in aceton of osteofix in aceton/alcohol kan ook. Het NMR gebruikt overigens houtlijm in water. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Groeten,
Bram

Rick99

Bericht door Rick99 » 11 feb 2013, 19:17

Als je een bot dan in een bak water met houtlijm erin legt, gaat het bot dan glimmen? Of andere nadelen van dit proces?

Gr. Rick

Bram

Bericht door Bram » 11 feb 2013, 19:28

Hallo Rick,

Wanneer de oplossing niet te geconcentreerd is, zal het bot niet gaan glimmen. Is met plasticlijmen in aceton meestal een ander verhaal.

Groeten,
Bram

Rick99

Bericht door Rick99 » 11 feb 2013, 19:52

Oké Bram. Ik ga het eerst proberen met een niet zo bijzonder bot;) Verhouding houtlijm water dus 1 op 5 tot 1 op 20?

Gr. Rick

Bram

Bericht door Bram » 11 feb 2013, 19:59

Ik houd meestal ong. 1 op 10 aan, maar mag ook iets geconcentreerder.

Groeten,
Bram

donckey
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door donckey » 11 feb 2013, 23:26

Frederik schreef:
Hey,

Dat ongeduld is herkenbaar :D
Goed dat je het toch grondig wil aanpakken. Ik denk dat één week wat aan de korte kant is voor ontzilten. Het regelmatig verversen van het water is in ieder geval goed. Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit vermoed ik. (Als het niet teveel botten zijn: steek ze in een netje en leg ze in de spoelbak van het toilet)
Voorts vraag ik me af of er geen betere lijmen zijn dan houtlijm. Ik ben benieuwd wat de andere forumleden gebruiken?
Dat van die spoelbak vind ik nou een geweldig voorbeeld van "duurzaam" ontzilten. :)
Echt een goed idee!!!!
Peter

[Bewerkt door donckey op 11-02-2013 om 23:28 NL]

donckey

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren

Bericht door Frederik » 11 feb 2013, 23:40

bram schreef:
Velpon (of any plasticlijm) in aceton of osteofix in aceton/alcohol kan ook. Het NMR gebruikt overigens houtlijm in water.
Toch een groot verschil tussen velpon en osteofix ;) Van Velpon heb je het raden naar de samenstelling (lange termijn stabiliteit? verkleuring?) en reversibel is het ook al niet.

Osteofix of butvar is aan te raden maar wel moeilijker te krijgen.

Als het dan toch uit de bouwmarkt moet komen is houtlijm wellicht nog de betere keuze.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie