Botten en kiezen conserveren
-
Botten en kiezen conserveren
Volgende week haal ik mijn eerste lading botten uit het water. Nu heb ik nog enkele vragen met betrekking tot het conserveringsproces.
-Wat is de verhouding water / houtlijm?
-Moet men de botten meerdere keren behandelen met deze oplossing? Zo ja, moet ik dan iets veranderen aan de verhouding? (meer lijm toevoegen)
-Moet men ook een mammoetkies volledig in het 'bad' liggen en wachten tot er geen luchtbellen meer vanaf komen. Of moet men een mammoetkies enkel insmeren met de oplossing?
- Hoelang moeten de botten ongeveer in het 'bad' blijven liggen?
Alvast bedankt!
-Wat is de verhouding water / houtlijm?
-Moet men de botten meerdere keren behandelen met deze oplossing? Zo ja, moet ik dan iets veranderen aan de verhouding? (meer lijm toevoegen)
-Moet men ook een mammoetkies volledig in het 'bad' liggen en wachten tot er geen luchtbellen meer vanaf komen. Of moet men een mammoetkies enkel insmeren met de oplossing?
- Hoelang moeten de botten ongeveer in het 'bad' blijven liggen?
Alvast bedankt!
Antw: Botten en kiezen conserveren
- Tussen 1:5 en 1:20. Hoe sterker verdunt hoe beter het doordringt, maar de verstevigende werking is dan mogelijk minder.
- In principe is 1 keer voldoende.
- Mammoetkiezen zijn rotdingen om te conserveren. Ze bestaan uit drie verschillende materialen die allemaal anders reageren op omgevingsfactoren. Mammoetkiezen moet je daarom absoluut goed conserveren en wat voor lijmoplossing je ook gebruikt, onderdompelen is de beste methode.
- Hoe langer, hoe beter. Ik doe zelf voor de zekerheid meestal een uurtje of 6. Wel af en toe even de oplossing roeren, botten schudden en draaien.
Groeten,
Bram
- In principe is 1 keer voldoende.
- Mammoetkiezen zijn rotdingen om te conserveren. Ze bestaan uit drie verschillende materialen die allemaal anders reageren op omgevingsfactoren. Mammoetkiezen moet je daarom absoluut goed conserveren en wat voor lijmoplossing je ook gebruikt, onderdompelen is de beste methode.
- Hoe langer, hoe beter. Ik doe zelf voor de zekerheid meestal een uurtje of 6. Wel af en toe even de oplossing roeren, botten schudden en draaien.
Groeten,
Bram
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey,
Dat ongeduld is herkenbaar
Goed dat je het toch grondig wil aanpakken. Ik denk dat één week wat aan de korte kant is voor ontzilten. Het regelmatig verversen van het water is in ieder geval goed. Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit vermoed ik. (Als het niet teveel botten zijn: steek ze in een netje en leg ze in de spoelbak van het toilet)
Voorts vraag ik me af of er geen betere lijmen zijn dan houtlijm. Ik ben benieuwd wat de andere forumleden gebruiken?

Goed dat je het toch grondig wil aanpakken. Ik denk dat één week wat aan de korte kant is voor ontzilten. Het regelmatig verversen van het water is in ieder geval goed. Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit vermoed ik. (Als het niet teveel botten zijn: steek ze in een netje en leg ze in de spoelbak van het toilet)
Voorts vraag ik me af of er geen betere lijmen zijn dan houtlijm. Ik ben benieuwd wat de andere forumleden gebruiken?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Week ontzilten is te kort. Velpon (of any plasticlijm) in aceton of osteofix in aceton/alcohol kan ook. Het NMR gebruikt overigens houtlijm in water. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Als je een bot dan in een bak water met houtlijm erin legt, gaat het bot dan glimmen? Of andere nadelen van dit proces?
Gr. Rick
Gr. Rick
Hallo Rick,
Wanneer de oplossing niet te geconcentreerd is, zal het bot niet gaan glimmen. Is met plasticlijmen in aceton meestal een ander verhaal.
Groeten,
Bram
Wanneer de oplossing niet te geconcentreerd is, zal het bot niet gaan glimmen. Is met plasticlijmen in aceton meestal een ander verhaal.
Groeten,
Bram
Oké Bram. Ik ga het eerst proberen met een niet zo bijzonder bot;) Verhouding houtlijm water dus 1 op 5 tot 1 op 20?
Gr. Rick
Gr. Rick
Ik houd meestal ong. 1 op 10 aan, maar mag ook iets geconcentreerder.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren
Dat van die spoelbak vind ik nou een geweldig voorbeeld van "duurzaam" ontzilten.Frederik schreef:
Hey,

Echt een goed idee!!!!
Peter
[Bewerkt door donckey op 11-02-2013 om 23:28 NL]
donckey
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Botten en kiezen conserveren
Toch een groot verschil tussen velpon en osteofixbram schreef:
Velpon (of any plasticlijm) in aceton of osteofix in aceton/alcohol kan ook. Het NMR gebruikt overigens houtlijm in water.

Osteofix of butvar is aan te raden maar wel moeilijker te krijgen.
Als het dan toch uit de bouwmarkt moet komen is houtlijm wellicht nog de betere keuze.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)