Hangend zeef
- FransFrenken
- Contacteer:
Antw: Hangend zeef
Hans heeft zeker een punt. Er kleven nog wat meer problemen aan dit concept. Er zitten nogal wat objecten in de weg om het zand probleemloos in de zeef te krijgen. Dat kan op den duur aardig gaan frustreren.
Grootste probleem is hier echter het zeven zelf. Je moet de zeef snel genoeg kunnen bewegen om het zand eruit te zeven. Dat gaat met deze constructie enkel lukken als je de zeef daadwerkelijk vastpakt, wat dus juist niet de bedoeling is.
Het idee van Stan is erg goed om de rug te ontlasten, echter zo'n constructie pakt vaak nogal groot uit. (Elk voordeel heeft zijn nadeel..)
Ik heb de beste ervaringen met 1 zeefpoot, met daarop een frame waar de zeef gewoon in ligt.
groet
Frans
Grootste probleem is hier echter het zeven zelf. Je moet de zeef snel genoeg kunnen bewegen om het zand eruit te zeven. Dat gaat met deze constructie enkel lukken als je de zeef daadwerkelijk vastpakt, wat dus juist niet de bedoeling is.
Het idee van Stan is erg goed om de rug te ontlasten, echter zo'n constructie pakt vaak nogal groot uit. (Elk voordeel heeft zijn nadeel..)
Ik heb de beste ervaringen met 1 zeefpoot, met daarop een frame waar de zeef gewoon in ligt.
groet
Frans
Kijk ook eens op mijn website :
http://people.zeelandnet.nl/sharke/
http://people.zeelandnet.nl/sharke/
-
Ik weet niet ofdat ze wel kan zitten anders zou ik de bak laten zoals die is maar dan op de hoekken poten te maken van een hoek ijzer en de bak laag boven de grond houden zodat hij stabiel blijft. Als je tog aan het ontwerp van boven wilt houden dan zou je de twee poten moeten vervangen voor twee driepoten en deze moeten verstevigt worden met dwars balkjes. Dan kan je de stang ophangen tussen de twee driepoten. Als je niet precies begrijpt wat ik bedoel dan moet je met dit verhaal langs een scouting gaan die weten precies wat ik hiermee bedoel.
M bastiaans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,er zit wel wat in dit concept,Maar ik zou dan werken met één hanger.moeilijk dit uit te leggen.Maak beter eerst een schets.GR
strandjutters
- Xenina
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 12 times
Hoi allemaal,
leuke en interessante antwoorden, hier mijn eerste reaktie erop (heb nu niet veel tijd.)
Ik weet natuurlijk dat het probleem van het kregen van de zand in het zeef alleen opgelost wordt als iemand anders het voor de rugzieke mens doet... In het geval van mijn vriendinnetje zal ik dat doen want ze wil natuurlijk graag zelf tanden vinden.
4 poten zijn zeker beter dan 2 (of 3) maar dan wordt de constructie moejlijker (moet eerst erover nadenken.) En Stans idee is ook erg interessant.
Ik ben op de idee van het hangend zeef gekomen want er bestaat niet alleeen het problem de zand in het zeef te krijgen maar ook de basisgrind eruit en zwaar heffen is erg gevaarlijk voor mensen met rugklachten.(Zeker veel meer dan schudden met de armen.)
Dus dacht ik dat het het makkelijkste zou zijn als mijn vriendinnetje het zeef door trekken aan de zeilen kan legmaken maar jullie hebben natuurlijk gelijk, het zeef komt misschien snel uit zijn balance.(Twee knopen op iedere kant en tenminste dit probleem is opgelost.)
@Hans
warom denk je dat het schudden van het hangend zeef moejlijker is dan van een op een stander?
Sorry voor mijn slecht Nederlands! Groetjes en bedankt voor je antwoorden, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 08-01-2013 om 21:17 NL]
leuke en interessante antwoorden, hier mijn eerste reaktie erop (heb nu niet veel tijd.)
Ik weet natuurlijk dat het probleem van het kregen van de zand in het zeef alleen opgelost wordt als iemand anders het voor de rugzieke mens doet... In het geval van mijn vriendinnetje zal ik dat doen want ze wil natuurlijk graag zelf tanden vinden.
4 poten zijn zeker beter dan 2 (of 3) maar dan wordt de constructie moejlijker (moet eerst erover nadenken.) En Stans idee is ook erg interessant.
Ik ben op de idee van het hangend zeef gekomen want er bestaat niet alleeen het problem de zand in het zeef te krijgen maar ook de basisgrind eruit en zwaar heffen is erg gevaarlijk voor mensen met rugklachten.(Zeker veel meer dan schudden met de armen.)
Dus dacht ik dat het het makkelijkste zou zijn als mijn vriendinnetje het zeef door trekken aan de zeilen kan legmaken maar jullie hebben natuurlijk gelijk, het zeef komt misschien snel uit zijn balance.(Twee knopen op iedere kant en tenminste dit probleem is opgelost.)
@Hans
warom denk je dat het schudden van het hangend zeef moejlijker is dan van een op een stander?
Sorry voor mijn slecht Nederlands! Groetjes en bedankt voor je antwoorden, Xenina
[Bewerkt door Xenina op 08-01-2013 om 21:17 NL]
Iets in mij zegt dat het zand er moeilijker uitgaat
als je de zeef zou "wiegen" ipv een snelle heen-en-weer beweging zou maken (zoals men doet op staanders).
Men zou dus veel van de efficiënte verliezen.
Maw, je gaat heel veel moeten wiegen voor eenzelfde hoeveelheid zand uit de zeef te krijgen. Als twee stoffen gescheiden moeten worden, moet de richting verschillend zijn; gaat de ene stof naar beneden, dan moet de andere omhoog gaan=> pure fysica.
Daarvoor moet op die stoffen verschillende krachten werken. Een wiegbeweging heeft geen gunstige invloed hierop. De krachten lijken mij bij wiegen meer in éénzelfde richting?
Interessante discussie.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 08-01-2013 om 21:55 NL]
als je de zeef zou "wiegen" ipv een snelle heen-en-weer beweging zou maken (zoals men doet op staanders).
Men zou dus veel van de efficiënte verliezen.
Maw, je gaat heel veel moeten wiegen voor eenzelfde hoeveelheid zand uit de zeef te krijgen. Als twee stoffen gescheiden moeten worden, moet de richting verschillend zijn; gaat de ene stof naar beneden, dan moet de andere omhoog gaan=> pure fysica.
Daarvoor moet op die stoffen verschillende krachten werken. Een wiegbeweging heeft geen gunstige invloed hierop. De krachten lijken mij bij wiegen meer in éénzelfde richting?
Interessante discussie.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 08-01-2013 om 21:55 NL]
- strandjutters

Hallo Nina,een voorbeeld van wat ik bedoel.Je heb maar één stevige stang nodig met een degelijke huls die ter hoogte zit van je zeef.De eerste stang klop je in het zand met een houten hamer,zoals een windscherm.Daarna zet je het tweede deel op de huls(die mag los zitten,hij kan er niet uit.De bocht in het ander deel van de stang moet maar de helft zijn van de breedte van de zeef.Op deze manier kun je schudden maar ook lichjes kloppen tegen de huls,en dat geeft een goed effeckt.GR
Op een gegeven moment weet je hoever de huls moet boven het zand steken om geen pijn in de rug te hebben,je kunt dit aanpassen;Gr
[Bewerkt door strandjutters op 08-01-2013 om 22:06 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 08-01-2013 om 22:15 NL]
strandjutters
Hoi, wat maken jullie allemaal een prachtige ideeen op papier. Maar makkelijker is dat de vrouw met rugklachten alleen de fossielen uit de zeef haalt die door haar man of vriend bedient wordt. Zo kan ze toch ook haaientanden ed. vinden. Ze kan er bij gaan zitten want een dagje staan is funest voor haar. Probeer maar.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
- strandjutters
Hallo Ben,Nina had ook al vertelt dat zij de zeef zou vullen met zand.GR
strandjutters
Antw: Antw: Hangend zeef
@Hans
[Bewerkt door Xenina op 08-01-2013 om 21:17 NL][/quote]
Hallo Nina,
Ik denk dat als je het touw vevangt door een vaste staaf het systeem net zo goed kan werken als op een staander.
Je kan het makkelijk uitproberen op een schommel.
Leg eerst een zeef op een schommel die aan touwen of een kettig hangt, en daarna op een schommel die aan vaste buizen hangt
Dan denk ik dat je het verschil wel zult merken.
Ikzelf werk nog altijd met een plastic plantenkratje waar ik de bodem heb uitgehaalt en 'n zeefmatje heb ingelegt.
Ik kan dan regelmatig van houding veranderen wat natuurlijk wel beter is.
Waar je zeker op moet letten met rugklachten is dat je een kleine zeef maakt en er maar een schep zand opgooit en dan zeeft.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 08-01-2013 om 22:26 NL]
Hans
Ik heb wel is iemand gezien die net zoeen goud zeef had maar dat in kleine voormaat.
Een ronde buis van gaas met een hendel eraan en dan draaien maar.
is minst belastend denk ik
Een ronde buis van gaas met een hendel eraan en dan draaien maar.
is minst belastend denk ik
intresse ligt voornamelijk in haaientanden uit nederland/belgie