Is dit een Brachiopode of een Bivalve
Antw: Antw: Is dit een Brachiopode of een Bivalve
Hallo Bram, even dit Devonische zwerf stenen in Twente en grens gebied kunnen afkomstig zijn uit het Devoon van de Harz en naar onze streken zijn getransporteerdbram schreef:
Als dit daadwerkelijk een Devonisch fossiel uit Wilsum is, is het wel een bijzonder stuk... Zie bijvoorbeeld http://kirj.ee/public/Estonian_Journal_ ... -24-37.pdf
Misschien herkent Tom het materiaal?
Groeten,
Bram
hierin komen Chonetes schelpen veel voor oa. in verkiezelde zandstenen zoals deze van Bert.
Gr.Ben
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Antw: Is dit een Brachiopode of een Bivalve
Devoon komt weinig voor in het oostelijk grind. Het materiaal lijkt Oljemyrflint, is in ieder geval Boven-Ordovicisch. Misschien een of andere -orthis, maar ik weet niets van brachiopoden. Sla Staringia 1, 2 en 5 er maar eens op na. Ik ga voetbal kijken.....
Time fades away (Neil Young)
Komt weinig voor slaat op niks. Lees Het Keienboek maar is na. Gr.BenSpongebob schreef:
Devoon komt weinig voor in het oostelijk grind. Het materiaal lijkt Oljemyrflint, is in ieder geval Boven-Ordovicisch. Misschien een of andere -orthis, maar ik weet niets van brachiopoden. Sla Staringia 1, 2 en 5 er maar eens op na. Ik ga voetbal kijken.....
0000000000
Ben, we hebben het hier over een vrij specifieke vindplaats, waarvoor gerichte literatuur beschikbaar is. Tom refereert al naar de Staringia's. Heb jij de publicatie waar ik naar refereerde (de link) al bekeken?
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- bertcazemier
Deze Barchiopode komt uit de grind en zandwinning Haerst, gevonden 09-10-1998.
Deze is gedetermineerd als Leptaena sp. in Ojlemyr-flint het moedergesteente lijkt wat structuur betreft wel op de vorige maar niet de kleur.
Gr.Bert
Dit alles wordt ons door moeder aarde geschonken.
hoi, die heb ik bekeken. De Eridanos(speeldje) is een fabel. Over het Devoon, door Hucke(K)worden verschillende Devoongesteente genoemd die als Noordelijke steen gevonden kunnen worden. En in de Staring collectie bevinden zich Devonische zandstenen met fossielen met o.a. Brachiopoden afkomstig van de Markelose berg Hellendoorn en Lemelerberg hoe zijn die hier terecht gekomen. De steen met Brachiopode is daar een van. Niemand weet van welk diepte hij komt. Gr.Benbram schreef:
Ben, we hebben het hier over een vrij specifieke vindplaats, waarvoor gerichte literatuur beschikbaar is. Tom refereert al naar de Staringia's. Heb jij de publicatie waar ik naar refereerde (de link) al bekeken?
Groeten,
Bram
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 652 times
Dank je Ben (2)scherven schreef:
De Eridanos(speeldje) is een fabel
http://grondboorenhamer.natuurtijdschri ... ent/350011
Time fades away (Neil Young)
Hoi bedankt voor de link(2) zeer verhelderend. De aanvoerrichting is ook duidelijk.Spongebob schreef:Dank je Ben (2)scherven schreef:
De Eridanos(speeldje) is een fabel
http://grondboorenhamer.natuurtijdschri ... ent/350011
Gr.Ben
0000000000