Trivia's

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Brammiej
Antw: Trivia's

Bericht door Brammiej » 14 feb 2013, 15:00

Ik ben er ook zeker van dat jij je vindplaatsen uit elkaar kunt houden. Echter heeft de levantina nooit in de Noordzee geleefd.

Trivia levantina (1998) is een synoniem voor Niveria problematica (1931).

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 14 feb 2013, 18:51

Hallo Brammiej,als ik de site Natural History Museum Rotterdam,kom ik terecht bij Trivia levantina .Smriglio,Marottini en Buzzurro 1998.Ook bij Worms kom je deze tegen en het staat niet voor synoniem.Ook op andere site's kom ik deze naam nog tegen.

Ook zijn de soorten Mediterranea en Multilirata terug te vinden in mijn verzameling en nog wat andere Mediteraanse soorten,zodat we er kunnen vanuitgaan dat er hier ooit een warmere periode moet geweest zijn ergens in het Plioceen.Maar zoals ik ook al vaak heb verteld kun je deze soorten niet vinden recht voor Knokke en zeker niet bij de laatste opspuiting,want daar betreft het ook Eemien vondsten.VR GR Pascal

strandjutters

jentevdw
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Trivia's

Bericht door jentevdw » 15 feb 2013, 09:21

Brammiej schreef:
Hoi Jente,

De laatste foto zijn inderdaad voornamelijk monacha's, wil je een aparte foto van het hele kleinte bovenaan maken?

Trivia hispania heeft een basiskleur van lichtbruin tot donkerroze. 100% zeker dat dit de juiste naam is voor die schelpjes. Ik heb er meer dan 3000 van deze soort alleen al.

@ Pascal,

Trivia levantina bestaat niet, naam voor de recente vorm is Niveria problematica(foto). Ik geloof nooit dat deze uit Knokke komt, zal misschien wel Niveria avellana zijn??
hmm, nu ik jouw foto zie, die van betere kwaliteit is dan dat google mij verschafte, begin ik eigenlijk te twijfelen hierover. De trivia's die ik heb hebben namelijk geen groefjes en zijn volledig glad. Je kan wel schijnbaar lijnen zien, maar dit lijkt mij enkel kleurverschil. Zowel bij mijn volledige trivia als bij het fragmentje is dit zo. Ook mijn jongere zus heeft zo'n glad trivia'tje gevonden. Qua kleur is het natuurlijk wel spot on.
Voor de foto van het kleintje vanboven: ik moet binnen tien minuten naar de les vertrekken, dus ik zal er vanavond eentje/een paar opzetten,

groetjes,
Jente.

Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful

Brammiej

Bericht door Brammiej » 15 feb 2013, 09:42

Jouw trivia's zijn gerold door de zee, hierdoor slijten de ribbels.

@ Pascal, ik ga me er even in verdiepen..
Groetjes Bram

Brammiej

Bericht door Brammiej » 15 feb 2013, 10:09

Niveria levantina bestaat inderdaad. Het is een recente trivia die leeft in de Middelandse zee aan de oostzijde. Echter met het zelfde DNA als de Niveria problematica. Er wordt momenteel ook aan een review gewerkt en ook de Niveria lathyrus, Niveria gronohorum, Niveria spongicola, Niveria africana en Niveria pullicina worden opnieuw bekeken. Nu worden ze ook DNA technisch onderzocht. Soorten leven overigens allen in de Middelandse zee, met als uitzondering N. gronohorum (Madeira)

Groetjes Bram

jentevdw

Bericht door jentevdw » 15 feb 2013, 19:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo,

hier al wat foto's van het kleine trivia'tje uit het groepje monacha's. 't Zijn enkel de aanzichten waarbij er geen schaduw op de trivia kwam door het kunstmatig licht, zal proberen er morgen wat betere te maken.

Gerold, klinkt best logisch. Maar is er dan een specifieke verklaring waarom dat deze recente trivia's dan helemaal uitgesleten zijn, en de zwartere, fossiele veronderstel ik dan, monacha's uit de Noordzee (zoals hierboven) nog al hun groeven en ribbels hebben? Zou dit te maken hebben met het feit dat de roze trivia's uit de Atlantische Oceaan komen, die veel wilder is dan onze Noordzee? Of met de ondergrond?

groetjes,
Jente

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 feb 2013, 20:12

Hallo Jente,je laatste kleine trivia lijkt mij ook de soort Monacha het lijkt wat te lang voor Arctica,maar het kan ook één van beide zijn.

wat de Hispania betreft,ze zijn recent en al afgesleten,ook is het zo dat niet ieder schelp fossiel word,misschien is het wel één op een miljoen,daarintegen vind je ook versleten fossiele schelpen die eindelijk al versleten waren voor ze fossiel werden.GR

strandjutters

jentevdw

Bericht door jentevdw » 15 feb 2013, 22:27

strandjutters schreef:
Hallo Jente,je laatste kleine trivia lijkt mij ook de soort Monacha het lijkt wat te lang voor Arctica,maar het kan ook één van beide zijn.

wat de Hispania betreft,ze zijn recent en al afgesleten,ook is het zo dat niet ieder schelp fossiel word,misschien is het wel één op een miljoen,daarintegen vind je ook versleten fossiele schelpen die eindelijk al versleten waren voor ze fossiel werden.GR
Dat niet alles fossiel wordt, wist ik al (las ik in "kleine geschiedenis van bijna alles" van bill bryson, waarin hij zegt dat van de hele bevolking van Amerika nu er maximaal maar 3 tot fossiel zullen worden). Maar ik vind het frappant dat de volledige en ook het fragmentje trivia hispania dat ik hier dus heb, helemaal zijn gerold, net zoals die van mijn zus, terwijl ik een gerolde monacha nog niet ben tegengekomen (of toch nog niet in deze toestand van afslijting), dus was mijn vraag eigenlijk of de omgeving het afslijtingsproces zou kunnen versnellen of dat dit echter toeval is?

groetjes,
Jente.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 feb 2013, 22:58

Hallo Jente,er zijn meer factoren die kunnen leiden tot afslijting.Voorbeeld :Lagen deze slakjes in een hard residu zoals grotere stenen of kiezel,waren ze te vinden op een zandbodem.Hoelang hebben ze gerold voor ze zijn aangespoeld,hoe oud zijn deze slakjes ? één jaar?tien jaar.Dit kun je allemaal niet nagaan.En wees maar zeker dat ik in mijn collectie heel wat afgerolde zitten heb.

In Feite zijn ze allemaal wat gerold,maar de ene veel meer dan de andere.Ook hebben bepaalde soorten zeer fijne ribbels die dan ook weer vlugger zijn afgesleten.GR

strandjutters

jentevdw

Bericht door jentevdw » 15 feb 2013, 23:15

strandjutters schreef:
Hallo Jente,er zijn meer factoren die kunnen leiden tot afslijting.Voorbeeld :Lagen deze slakjes in een hard residu zoals grotere stenen of kiezel,waren ze te vinden op een zandbodem.Hoelang hebben ze gerold voor ze zijn aangespoeld,hoe oud zijn deze slakjes ? één jaar?tien jaar.Dit kun je allemaal niet nagaan.En wees maar zeker dat ik in mijn collectie heel wat afgerolde zitten heb.

In Feite zijn ze allemaal wat gerold,maar de ene veel meer dan de andere.Ook hebben bepaalde soorten zeer fijne ribbels die dan ook weer vlugger zijn afgesleten.GR
Dat over die jaren doet me denken aan mijn zusje (10 jaar) die na zeeklasse thuiskwam met de overtuiging dat je kan tellen hoe oud schelpen zijn. Gewoon de lijntjes tellen! (Wat ze daar toch leren op de lagere school).
Ik twijfel er ook niet aan dat u in uw collectie al van alles bent tegengekomen, als ik niet beter wist zou ik denken dat de halve Noordzee zich daar bevindt ;).

Maar als ik het zo goed begrijp valt het dus te zien wanneer en waar een schelp zich bevond voor de graad van afslijting?

groetjes,
Jente.

Plaats reactie