Hoe moet je deze fossielen prepareren?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Antw: Hoe moet je deze fossielen prepareren?

Bericht door Smaug » 19 mei 2013, 11:26

Foto's maken nodig? Nee, het is verplicht ;)

Nee alle gekheid op een stokje, extra foto's zijn gewoon altijd handig.

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 19 mei 2013, 11:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn foto's van de andere vondsten op de dijk. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb daar ook nog andere fossielen gevonden, maar die lagen in de l'Homme dus ik denk dat die net aangespoeld zijn. Dat is dus voor het materiaal van de dijk niet relevant. Van al de fossielen heb ik meerdere foto's gemaakt omdat ik had gehoopt dat jullie ze misschien ook konden determineren. Er komen nog foto's aan van de steen nu ik er bijna alle klei af heb.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 19-05-2013 om 10:55 NL]

Marijn14
Antw: Antw: Hoe moet je deze fossielen prepareren?

Bericht door Marijn14 » 24 mei 2013, 18:56

Marijn14 schreef:
Hiermee kan ik hopelijk een beetje laten zien wat ik bedoel met dat solitair koraal: naar wat klei weg schrobben bleek dat de steen buiten de pluimen ook vol zat met deze dingen.

Op de 1e,3e en 4e foto probeer ik het patroon te laten zien.

Op de 2e foto moet je kijken naar de wazige vlek vooraan: daar zie je dat het uit de steen steekt.

Kan iemand nu al beter zeggen hoe ik dit soort fossielen uit de steen moet hakken?

Marijn
Dit niet gedetermineerde koraal van de determinatie database heeft veel weg van de anderen dingen uit de steen. http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... k=282-0047

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 25-05-2013 om 14:50 NL]

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 25 mei 2013, 15:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk wat meer zon. Hierdoor kreeg ik ook de kans om betere foto's te maken. Zoals je ziet zitten op de steen ook dunne kokerwormpjes op de op een na laatste foto. Ik hoop dat jullie mij nu meer kunnen vertellen.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 25-05-2013 om 14:37 NL]

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 27 mei 2013, 18:15

Frederik schreef:
Water en tandenborstel (eventueel met kortgeknipte haren), en schrobben maar. Daarna kunnen we misschien wat meer van het fossiel zien.
Frederik, door de klei en de andere sedimenten verder te verwijderen heb ik ontdekt dat het hier gaat om Thamnopora cervicornis. Volgens de determinatie database heb jij deze soort al eens gevonden in Wellin. Hoe heb jij deze soort geprepareerd? Bij mij zitten ook de kleinste stengeltjes en de dikkere stukken er nog aan.

Marijn

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 27 mei 2013, 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan hier nog foto's.

Marijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 mei 2013, 22:16

Jouw blok is een hoop koraalmateriaal bij elkaar. Leuk maar ik kan je niet helpen met de determinatie ervan, de herkomst is me niet helemaal duidelijk (een dijk is wellicht ex-situ - mogelijk dus uit een groeve in de omgeving), op de foto's zie ik niet veel typisch en determinatie van koralen is niet altijd even eenvoudig. En ik ben zeker niet deskundig op dat gebied.

De fossielen die ik vond destijds in Wellin bevonden zich in een zachte laag die je gewoon kon wegwassen - dat was lekker gemakkelijk.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 27 mei 2013, 22:32

Frederik schreef:
Jouw blok is een hoop koraalmateriaal bij elkaar. Leuk maar ik kan je niet helpen met de determinatie ervan, de herkomst is me niet helemaal duidelijk (een dijk is wellicht ex-situ - mogelijk dus uit een groeve in de omgeving), op de foto's zie ik niet veel typisch en determinatie van koralen is niet altijd even eenvoudig. En ik ben zeker niet deskundig op dat gebied.

De fossielen die ik vond destijds in Wellin bevonden zich in een zachte laag die je gewoon kon wegwassen - dat was lekker gemakkelijk.
Dat wegwassen dat gaat hier niet werken. Ik heb bijna alles weggehaald met zo'n krabbertje van de tandarts en dan nog breken er veel dingen af. Ik denk dat het hier eventueel gaat over meerdere soorten.

Marijn

[Bewerkt door Marijn14 op 08-06-2013 om 11:16 NL]

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 28 mei 2013, 22:01

Ik heb alle zachte klei weg gekrabd dus ik kom nu aan bij de harde steen. Beitel maakt nog meer kapot. Welk gereedschap kan ik het beste gebruiken?

Marijn

Kajoe

Bericht door Kajoe » 02 jul 2013, 17:44

Mijn huis staat vol met koraal,ik ga er over met de karcher,(k2 100) kleinste model

Tot nu geen brokken gemaakt,soms heb je een bol klei met een koraal in waar je nooit van verwacht dat er na het afstomen zo een gedetailleerd fosiel onder zat

Plaats reactie