Zandstraler

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Marijn14
Antw: Zandstraler

Bericht door Marijn14 » 06 aug 2014, 17:05

Voldoet de air eraser voor prepareren van hard kalk gesteente uit bijv. het Luxemburgse Jura of de Dolomieten? En kan ik hiermee bijv. ook Muschelkalk uit omgeving Heilbronn (deels) prepareren? Veel duurdere apparatuur wil ik nu niet aanschaffen(als beginner).

Marijn Roosen

[Bewerkt door Marijn14 op 06-08-2014 om 17:28 NL]

ivok

Bericht door ivok » 06 aug 2014, 23:17

Ik heb die eraser wel eens gebruikt op Jura egels uit luc sur mer.
Dat is ook vrij hard spul. Resultaat wisselend.

Vaak krijg je er van doe Alu oxide bij on te stralen. Erg hard spul en scherp. .. mijn ervaring is dat je daar vooral zaken kapot mee straalt.
Soda is stuk milder maar stralen gaat soms erg langzaam.

Mosselen kalk geen ervaring mee helaas....
Misschien dat strandjutters nog langs komt om te reageren. .... die heeft met ervaring met de eraser

Als je denkt dat stralen sneller werkt dan een lucht pen, dan kom je bedrogen uit. Iig voor hetgeen wat ik doe. Ik straal als ik echt niet met verder kom met de naald. Zelfs als ik geen scheiding heb tussen matrix en fossiel dan probeert ik de Zo dicht mogelijk op het fossiel te werken en dan het laatste laagje weg te stralen

oeps...

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 07 aug 2014, 08:28

Ik ga er niet vanuit dat het sneller gaat. Ik denk alleen dat ik bepaalde stukken beter kan prepareren met zandstralen. Door de Luxemburgse kalk kom ik bijv. niet heen met mijn graveer machine(Goedkoper dan lucht pen. Werkt tot nu voldoende) . Voor de muschelkalk is de graveer machine misschien beter. Hier hoop ik met de zandstraler vooral te kunnen gebruiken om het laatste stukje te prepareren bij stukken met meer detail.

Marijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 aug 2014, 13:49

Volgens mij doe je er beter aan om eerst in te zetten op een degelijke setup met een luchtdrukbeitel. De stukken die daar niet mee lukken leg je dan opzij voor later. Je kan moeilijk veralgemenen, maar ik denk wel dat je kan stellen dat fijnstralen als preparatietechniek ietwat moeilijker is een stuk duurder uitvalt. De kast die je hebt komt goed van pas voor alle preparatie, de prijs is inderdaad best ok.
Zo'n straalpistool zoals er bij jou bijzit is goed om straalmiddel over je hele steen te jagen. Ook dat kan van pas komen, als je werkt met een weinig agressief middel zoals natriumbicarbonaat, om het stuk schoon te maken voor- en nadat je met je luchtbeitel aan de slag gaat. Dus ook dat is niet verloren vermoed ik.
Zonder goede afzuiging mag je er echt niet aan beginnen, want je gezondheid is ontbetaalbaar.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 07 aug 2014, 15:22

Wat zou dan een geschikte luchtdruk bijtel zijn om mee te beginnen? Die van bodemschat vind ik vrij duur.

Marijn

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 07 aug 2014, 17:46

Wat betreft de compressor: Dit gaat het luchtbed worden :) Hij kan helaas niet lager dan 17 bar. Heeft iemand nog wat tips voor de compressor.

@Frederik: Wanneer is een goede afzuiging precies nodig? Alleen bij fijn stralen?

Marijn Roosen

ivok

Bericht door ivok » 07 aug 2014, 20:00

Eigenlijk is een goede afzuiging altijd een pre
Zelfs met de lucht beitel. ... Nu ontbreekt die hier ook

Stralen geeft altijd fijn stof dus afzuiging en ik gebruik daarbij ook nog stof masker.

Die 17 bar hoeft geen ramp te zijn.
Water afscheider er achter plaatsen met een reduceer.

Dan draai de druk achter de compressor omlaag

oeps...

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 07 aug 2014, 20:33

Komt toch nog vrij veel bij kijken. Wat voor afzuiging zouden jullie adviseren?

Marijn

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 07 aug 2014, 22:15

De deal voor de cabine is afgeblazen door de verkoper. Kan een luchtdrukbeitel ook zonder cabine?

Marijn

ivok

Bericht door ivok » 07 aug 2014, 23:12

Lucht beitel kan zonder, maar aan de andere kant en mdf kistje is zo gemaakt en kost niet veel

Afzuiging kan je bijvoorbeeld een stofzuiger gebruiken en om die te sparen een dustcyclone er tussen monteren. Die laatste zin best prijzig
Maat voor af en toe wat beitelen zou ik me niet al teveel zorgen maken. . Een homemade Cabine ook zonder afzuiging heeft wel als voordeel dat wanneer er wat afbreekt tijdens preparatie dat je het iets makkelijke terug vindt

oeps...

Plaats reactie