Preparatie van een trilobietenduo Kayserops marocanensis en Saharops bensaidi.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops maroconensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Frederik » 29 jun 2015, 09:53

Heel goede prep. Dit zijn twee soorten die je niet vaak samen zal aantreffen. Jammer dat je ze niet samen in één steen kan houden, maar soms moet je dat soort moeilijke keuzes maken.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

TheRock
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops maroconensis en Saharops bensaidi.

Bericht door TheRock » 29 jun 2015, 12:19

Altijd leuk om dit soort verhalen met foto's erbij te kunnen lezen :-) Erg mooi uitgeprepareerd!

- Riemer

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 29 jun 2015, 19:50

Bedankt voor de complimenten.
Het viel inderdaad zwaar om deze twee vrienden te scheiden, maar er was geen andere optie om ze beide proper te prepareren.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 29 jun 2015, 20:27

Hallo Lugo,er moet toch ergens een punt zijn op die steen waar je ze later terug bij elkaar kan brengen .

GR

strandjutters

Lugo

Bericht door Lugo » 29 jun 2015, 20:55

Pascal,

dat is goed gezien en ik hoop daar ook stiekem op.
Maar doordat deze trilobiet zo sterk is opgerold, moet ik nog heel wat matrix weghalen om overal bij te kunnen.
En dan vrees ik dat er zo weing gemeenschappelijk oppervlak bij beide stenen overblijft, dat het geen evenwichtig geheel meer is als de stukken aan mekaar zijn gekleefd.
Maar wie weet, hoop doet leven.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Lugo
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops marocanensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Lugo » 20 jul 2015, 20:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na veel zweten en zwoegen ben ik er uiteindelijk in geslaagd om deze trilobiet uit de matrix te halen.
Op de eerste foto zie je dat ik het stuk, afgeslepen van de "Kayserops steen" heb vastgekleefd op de steen, waarin vooral staartstuk en thorax van de Saharops zitten.
Het is nu heel duidelijk dat het cephalon volledig terug gebogen is tot tegen het pygidium. Dus er moet zodanig veel matrix worden weggehaald dat er geen gemeenschappelijk vlak meer overblijft met de Kayserops matrix.
Beide trilo's terug samenbrengen is bijgevolg volledig uitgesloten.
Omwille van de vele tuberkels op het cephalon is de scheiding schaal/ matrix vrij moeilijk en ook de kleine lensjes in de ogen houden de steen goed vast.
Ook is de schaalbewaring niet overal heel goed.
Maar uiteindelijk lukt het toch om de trilo vrij te leggen, op de secundaire stekeltjes ( 3 rijen op thorax en pygidium ) na.
Eerst heb ik geprobeerd met de luchtdrukpen met lage druk en beperkte luchtstroom ( om de vibratie te minimaliseren ) de matrix rond de stekeltjes weg te halen.
De eerste stekel (de laatste op de linkerzijde van het pygidium ) lukte, maar de tweede brak al snel af.
Dan heb ik geprobeerd met de zandstraler om de matrix van de rechter rij stekeltjes van het pygidium te verwijderen, maar hier verdween ook al snel een stekeltje.

Dan heb ik maar besloten om zoveel mogelijk van de matrix weg te halen zonder de stekeltjes te beschadigen. De secundaire stekeltjes zitten dus nog in hun stenen jasje en tot nader order gaat deze trilo zo in de collectie.
Deze Saharops is immers een niet zo veel voorkomende soort en liever dan ze te beschadigen, berg ik deze trilo voorlopig zo op.

Luc

Panta rhei

Heraclites

Lugo
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops marocanensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Lugo » 20 jul 2015, 20:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier dan het "voorlopige" eindresultaat.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 20 jul 2015, 20:59

Super !!!!!! Lugo.

GR Pascal

strandjutters

fitch

Bericht door fitch » 21 jul 2015, 18:10

waaw luc!

ziet er niet te klein uit dat beestje!

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

Lugo

Bericht door Lugo » 21 jul 2015, 20:23

Bedankt voor de appreciatie, Pascal.

Dries,

deze trilobiet zou in gestrekte toestand iets meer dan 7 cm. meten; dus dat is inderdaad een wat grotere trilo.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie