Preparatie van een trilobietenduo Kayserops marocanensis en Saharops bensaidi.

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Lugo
Been thanked: 65 times
Preparatie van een trilobietenduo Kayserops marocanensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Lugo » 27 jun 2015, 20:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze steen, die afkomstig is uit het Emsiaan van Bou Lachral ( gelegen in het zuid-oosten van Marokko ) zitten twee trilobieten, die vragen om geprepareerd te worden.
Laat dit ook nog twee weinig voorkomende trilo's zijn, dan begrijp je dat ik heel graag deze preparatie zo wil uitvoeren, dat beide beestjes mooi op hun sokkeltje zullen zitten.
Op de eerste foto zijn een paar thoraxsegmenten te zien van een Kayserops marocanensis Morzadec 2001. Door de welving , die zichtbaar is, is het te verwachten dat de trilobiet niet mooi gestrekt in de steen zit.

Ik heb rond het bovenste gedeelte van de steen een zacht doekje aangebracht, want daar komt de tweede trilobiet piepen. Zo voorkom ik schade aan dat gedeelte tijdens het prepwerk.
Op de tweede foto is dat doekje even verwijderd en is een stukje van die tweede trilo te zien.
Het betreft hier een Saharops bensaidi Morzadec 2001. Op de derde foto staat het tegenstuk van deze trilobiet. Het is duidelijk dat deze trilobiet bijna volledig opgerold is, wat heel veel ruimte vraagt om de trilobiet rondom vrij te prepareren. Het wordt dus problematisch om de steen als een geheel te behouden.
Foto's 4 en 5 laten al heel wat vooruitgang zien bij de preparatie van de Kayserops.
De positie van deze trilo is meer opgerold dan ik gehoopt had, al is dit geen volledige oprolling.
Maar het is duidelijk dat bij dit soort posities heel wat matrix moet weggehaald worden.
En spijtig genoeg ontbreekt ook de rechter genale stekel.
Toen ik die niet tegenkwam tijdens het prepareren, dacht ik dat de volledige vrije wang aan de rechterkant zou ontbreken. Maar dit is niet het geval. Waarschijnlijk is de stekel afgebroken voordat de trilobiet bedekt werd met sediment.

Het vervolg van dit verhaal is hieronder te zien.

[Bewerkt door Lugo op 17-07-2015 om 07:42 NL]

Panta rhei

Heraclites

Lugo
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops maroconensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Lugo » 27 jun 2015, 20:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verdere preparatie verliep redelijk vlot, al is dit een vrij hard gesteente. De lange fragiele stekels vragen wel extra aandacht en een vaste hand om geen beschadiging op te lopen.
Doordat de oplopende steen voor het cephalon in de weg zat om in de juiste hoek met de preparatienaald te kunnen naderen, moest ik wel nog een deel van die matrix wegslijpen ( foto 4 ).
Maar uiteindelijk is het toch gelukt om trilo 1 ( de Kayserops )helemaal vrij te leggen.
De verdere afwerking is te zien in de volgende reeks foto's.

Panta rhei

Heraclites

Lugo
Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops maroconensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Lugo » 27 jun 2015, 20:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's geven een beeld van het eindresultaat.
Foto 3 met het frontaalbeeld verraadt al dat ik het opstaande gedeelte, waarin de tweede trilo zit, heb moeten afslijpen om die trilobiet te kunnen vrijmaken.
Maar dat verhaal volgt later.
De drie laatste foto's geven ook mooi de details weer, die op de schaal van dit beestje te zien zijn.
Vooral opvallend zijn de fijne tuberkels op glabella en pygidium, maar ook rond de ogen.
Om de mooie lensjes van diezelfde ogen niet te vergeten.

Deze trilobiet meet bijna 7 cm.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 jun 2015, 20:45

Prachtig Lugo,zoals gewoonlijk ;)

GR

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: Antw: Preparatie van een trilobietenduo Kayserops maroconensis en Saharops bensaidi.

Bericht door Spongebob » 27 jun 2015, 22:24

strandjutters schreef:
Prachtig Lugo,zoals gewoonlijk ;)
Harry Potter ! :D
Echt super !

Time fades away (Neil Young)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 28 jun 2015, 09:11

Knap werk, complimenten!

Robert Mensink

Martijnfossielenjager

Bericht door Martijnfossielenjager » 28 jun 2015, 10:54

En weer een prima prepjob! Ik blijf genieten van de preparatieverhalen ;)

Martijn

ivok

Bericht door ivok » 28 jun 2015, 19:52

Leuk duo.... mooi werk tot toe.
Die bruine plekken zien er ook nog heel behoorlijk uit.
Normaal als ik bruine plekjes ziet dan zakt mij de moed in de schoenen. Maar hier ziet de bewaring er goed uit en vind het een leuk effect geven op de donkere schaal

Maar kijk ik er nu overheen.... een duo betekent een vervolg

oeps...

Lugo

Bericht door Lugo » 28 jun 2015, 22:04

Afbeelding

Afbeelding

Ik bedank iedereen voor de toffe reacties, dat is altijd leuk.
En het betreft hier inderdaad twee trilobieten op dezelfde steen, zoals Ivo correct opmerkte, al heb ik ze spijtig genoeg moeten scheiden om de tweede te kunnen prepareren.
De preparatie van nummer 2 ( de Saharops) vordert traag, maar gestaag.
Door zijn opgerolde positie gaan de lange pleurale stekels zowat in alle richtingen.
Dus voorzichtig stukje bij stukje de steen wegtikken is de boodschap totdat er een miniem zwart puntje van de schaal verschijnt en dan hierop verder werken.
Deze trilobiet heeft ook nog 3 rijen van stekeltjes op de thorax en het pygidium ( 1 centrale axiale rij en twee rijen meer zijdelings). Deze fragiele stekels laat ik voorlopig in een beetje matrix zitten om ze te beschermen. Op de eerste foto is trouwens de meest rechtse rij met zijn bescherming te zien.
Op de tweede foto wordt duidelijk dat de voorste thoraxsegmenten en het cephalon helemaal onderin plooien. Dat wordt dus nog zwoegen om dit vrij te maken.
Een deel van de linker helft van deze trilo zit uiteraard nog in het andere stuk steen. Dat wordt weldra op zijn plaats gelijmd en dan gaat de preparatie verder.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 28-06-2015 om 21:07 NL]

[Bewerkt door Lugo op 28-06-2015 om 21:26 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 29 jun 2015, 09:38

Gewoon heel prachtig, Luc!
Compliment!

Beste Groeten,
Oliver

Plaats reactie