Topic vermist
- Supergraver
Antw: Topic vermist
@ Pedro
De foto\'s op Elasmo.com geven wel degelijk een ideale vergelijking met fossielen tanden. Ik neem aan dat je met me eens bent dat het absurd zou zijn dat elke haaientandenverzamelaar zich een eigen recente haaienkaken verzameling gaat aanleggen ivm goed vergelijkings materiaal....
Ik denk dat we gewoon moeten kappen met aanschaffen van haaienprodukten (kaken, etenswaren, zalfjes, poeders, etc) en deze zeker niet ten overstaan van alle te koop of te ruil aan gaan bieden.
Ik heb ook twee kaken en zal ze zeker niet weggooien (zijn reeds zo\'n 10 jaar in mijn bezit), maar ik zal er absoluut geen een meer aanschaffen.
Gr
Martijn
De foto\'s op Elasmo.com geven wel degelijk een ideale vergelijking met fossielen tanden. Ik neem aan dat je met me eens bent dat het absurd zou zijn dat elke haaientandenverzamelaar zich een eigen recente haaienkaken verzameling gaat aanleggen ivm goed vergelijkings materiaal....
Ik denk dat we gewoon moeten kappen met aanschaffen van haaienprodukten (kaken, etenswaren, zalfjes, poeders, etc) en deze zeker niet ten overstaan van alle te koop of te ruil aan gaan bieden.
Ik heb ook twee kaken en zal ze zeker niet weggooien (zijn reeds zo\'n 10 jaar in mijn bezit), maar ik zal er absoluut geen een meer aanschaffen.
Gr
Martijn
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Daarbij, recente kaken zijn te raadplegen in collecties van instituten (als je dat echt zou willen / als dat nodig is).
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Topic vermist
Ik geef toe dat je zonder recente kaken niet ver komt wanneer je met fossiele haaien bezig bent. Aangezien er reeds grote collectie\'s van deze kaken bestaan, ga ik liever langs bij zo iemand ipv die kaak ook zelf te kopen. Ik hoef die daarom niet in mijn collectie te hebben. Het gaat hier niet om het feit dat recente kaken uit den boze zijn, alleen dat we de handel hier niet moeten aanwakkeren.pedro schreef:
Ik ben het er niet mee eens.
Natuurlijk kan de handel de vangst aanwakkeren, maar dat is volgens mij meer van toepassing op de winkels in de toeristen gebieden. Laten we niet vergeten dat als we echt willen ageren tegen het doden van haaien we de haaienvinnen industrie aan banden moeten leggen. Maar hoe of wat, dat is een andere discussie.
Ik ben van mening dat dit forum door serieuze bezoekers wordt bezocht en dat de kaken door de kopers gebruikt worden ter vergelijking van hun eigen gevonden tanden. De foto\'s op bv. Elasmo kunnen nooit die info opleveren die een echte kaak wel kan. De relatie tussen de kaken en fossielen is dus volgens mij zeker wel aanwezig.
Ik begrijp jullie standpunten en ben het daarmee ook vaak eens. Alleen zie ik niet direct in dat dit forum de handel aanwakkert. Ik heb het forum doorzocht op berichten waarbij haaien kaken werden aangeboden. Vanaf het begin zijn hierover 5 topics geweest.
Pedro Janssen
Venray
"Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary". DEAD POETS SOCIETY
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Antw: Topic vermist
Maar er zijn misschien al wel 20.000 bezoekers geweest die deze topics gelezen hebben !pedro schreef:
Ik heb het forum doorzocht op berichten waarbij haaien kaken werden aangeboden. Vanaf het begin zijn hierover 5 topics geweest.
Robert Mensink
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
3 van deze \"5\" dateren van deze week. Ik zie niet goed in waarom de handel in deze items wel een plaats op dit forum zou moeten krijgen. Voor vergelijking fossiele-recente tanden of dentitie zijn alternatieven (collecties, musea,...).
Nu, ieder doet wat hij/zij wil, maar voor het aankopen van deze kaken zijn ook alternatieven.
Nu, ieder doet wat hij/zij wil, maar voor het aankopen van deze kaken zijn ook alternatieven.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Enkele soorten haaien worden bevist door de belgische vissers en koppen die je dan zelf kunt uitprepareren zijn eenvoudig te bekomen in de vismijn (= visafslag).
Hondshaai zie je altijd, die wordt veel en legaal in de handel bebracht onder de benaming zeepaling.
Er is daar nog veel meer te vinden om uit te prepareren, b.v. voor de otolieten.
Mvg
Johny
Hondshaai zie je altijd, die wordt veel en legaal in de handel bebracht onder de benaming zeepaling.
Er is daar nog veel meer te vinden om uit te prepareren, b.v. voor de otolieten.
Mvg
Johny
(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm