Topic vermist

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
ErikB
Topic vermist

Bericht door ErikB » 12 nov 2006, 11:22

Ik vroeg mij af wat er met het topic over de recente haaienkaak is gebeurd?

Groeten,

Erik

Somniosus
Contacteer:
Antw: Topic vermist

Bericht door Somniosus » 12 nov 2006, 12:02

Ik denk dat de topicstarter dit heeft verwijderd.
Frederik en ikzelf hebben er als moderator niets mee te maken doch reeds onderling afgesproken dit in de toekomst niet meer toe te laten omdat dit het forum zeker niet ten goede komt. Dit forumonderdeel dient voor het verhandelen van fossiel materiaal en geen recente kaken, schelpen en al zeker geen koralen.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 12 nov 2006, 12:09

Helemaal mee eens, goeie zaak!

Gr

Martijn

ErikB

Bericht door ErikB » 12 nov 2006, 12:14

Ook helemaal mee eens.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 nov 2006, 12:27

Jep, tegen het sporadisch kaakje hebben we in \'t verleden niet moeilijk gedaan (hoewel... ik kan me nog herinneren dat we ons daar ook wel eens negatief over hebben uitgesproken). Tegenwoordig neemt het te grote proporties aan.

Ik denk dat het evident is, maar toch voor de duidelijkheid even onderlijnen: we hebben deze beslissing genomen omdat het in sommige gevallen gaat om illegaal verkregen materiaal, al dan niet van bedreigde diersoorten uit gevoelige ecosystemen. De handel in deze items wakkert de vangst enkel aan.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 12 nov 2006, 12:32

Ik ben het hier helemaal mee eens!!

gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

Pedro

Bericht door Pedro » 12 nov 2006, 13:02

Ik ben het er niet mee eens.
Natuurlijk kan de handel de vangst aanwakkeren, maar dat is volgens mij meer van toepassing op de winkels in de toeristen gebieden. Laten we niet vergeten dat als we echt willen ageren tegen het doden van haaien we de haaienvinnen industrie aan banden moeten leggen. Maar hoe of wat, dat is een andere discussie.

Ik ben van mening dat dit forum door serieuze bezoekers wordt bezocht en dat de kaken door de kopers gebruikt worden ter vergelijking van hun eigen gevonden tanden. De foto\'s op bv. Elasmo kunnen nooit die info opleveren die een echte kaak wel kan. De relatie tussen de kaken en fossielen is dus volgens mij zeker wel aanwezig.

Pedro Janssen
Venray

pearl

Bericht door pearl » 12 nov 2006, 13:19

Pedro heeft een punt met kunnen vergelijken van recent en fossiel materiaal, maar ik dacht dat in het verwijderde topic een kaak werd aangeboden.

gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

ErikB

Bericht door ErikB » 12 nov 2006, 13:40

Hoi Pedro,

De kaak in het betreffende topic betrof een kaak van een zwartpunt rifhaai. Kaken van deze soort worden veelvuldig aangeboden in toeristencentra. En ik denk dat de desbetreffende kaak daar ook vandaan komt.
Wellicht kun je kaken zien als \"bijvangst\" naast de vinnen, maar dat geld dan ook voor de gorillahanden-asbakken en de olifantenpoten-krukjes van vroeger.
De zwartpunt rifhaai is, zoals de naam al zegt, een rifhaai en daar wordt, wat de vinnen betreft, minder op gejaagd dan op de oceanische soorten. De kaken zullen dan ook minder gauw een \"bijvangst\" zijn.
Uiteraard is de jacht op haaien voor de vinnen de grootste bedreiging en iedereen die daar wat tegen wil doen moet dat vooral niet laten, maar dat mag niet betekenen dat we de handel in kaken moeten promoten door daar op dit forum aan mee te werken.
Schildpadden worden nog steeds massaal gevangen om hun vlees, als ik hier een schild zou aanbieden zou mij dat niet in dank worden afgenomen, terecht lijkt mij.

Groeten,

Erik

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Antw: Topic vermist

Bericht door Fossielenzoeker » 12 nov 2006, 14:59

[bUiteraard is de jacht op haaien voor de vinnen de grootste bedreiging en iedereen die daar wat tegen wil doen moet dat vooral niet laten, maar dat mag niet betekenen dat we de handel in kaken moeten promoten door daar op dit forum aan mee te werken.
Ik heb dit weekend op het gestaan iets te zeggen over de recente haaienkaken op dit forum. Heb het niet gedaan.
Ik ben toch blij dat anderen dit nu wel hebben gedaan.
Ik sta hier dan ook volledig achter.

Robert Mensink

Gesloten