Gezocht: Fossielen voor Educatie
Antw: Gezocht: Fossielen voor Educatie
Ter info; volgende week donderdag, 16 februari, heb ik een try-out voor deze activiteit voor een combinatieklas groep 6/8. Ik mag dan 33 kinderen een ochtend lang meenemen in de wereld van fossielen, geologie, dinosaurussen, wetenschap, determinatie en onderzoek. Met dank aan de bijdragen van een aantal van jullie is dit mogelijk geworden!!
Ik start met een powerpoint waarin ik fossilisatie (het proces), soorten fossielen, evolutie/schepping/creationisme, legende, ijstijd en preparatie meeneem. Mede dankzij een aantal van jullie kan ik tijdens de presentatie heel wat fossielen door de klas geven. Ik heb onder meer een fors aantal fossiele schelpjes en koraal, haaientanden, ammoniet, fossiele planten en materiaal van mammoet, oerpaard, wisent en reuzenhert. Ook heb ik via georockshop wat dinosaurus materiaal.
Daarna gaan de kinderen zelf aan het werk met determineren van fossielen, gesteenten en mineralen. Ook heb ik een opdracht met de fossiele plantenresten uit het carboon, een soort puzzel met kootjes en middenvoetsbeenderen van het oerpaard (ik heb 4 complete voeten om in elkaar te puzzelen) en een opdracht met het rangschikken van schelpen.
Ook richten we ter plekke een soort mini-museum in waar ze dus met hun handen aan de fossielen mogen zitten
En ik heb zoveel schelpjes gekregen dat ik de kinderen, als ze interesse hebben, een paar prachtige tweekleppigen mee kan geven.
Dat wilde ik toch even delen omdat ik hierin afhankelijk ben van jullie tips en materialen. Nogmaals dank voor alle hulp daarin. Ik ben van plan om 11 maart naar de beurs in Ede te komen waar ik enkele van jullie wellicht kan ontmoeten?
Ik start met een powerpoint waarin ik fossilisatie (het proces), soorten fossielen, evolutie/schepping/creationisme, legende, ijstijd en preparatie meeneem. Mede dankzij een aantal van jullie kan ik tijdens de presentatie heel wat fossielen door de klas geven. Ik heb onder meer een fors aantal fossiele schelpjes en koraal, haaientanden, ammoniet, fossiele planten en materiaal van mammoet, oerpaard, wisent en reuzenhert. Ook heb ik via georockshop wat dinosaurus materiaal.
Daarna gaan de kinderen zelf aan het werk met determineren van fossielen, gesteenten en mineralen. Ook heb ik een opdracht met de fossiele plantenresten uit het carboon, een soort puzzel met kootjes en middenvoetsbeenderen van het oerpaard (ik heb 4 complete voeten om in elkaar te puzzelen) en een opdracht met het rangschikken van schelpen.
Ook richten we ter plekke een soort mini-museum in waar ze dus met hun handen aan de fossielen mogen zitten

En ik heb zoveel schelpjes gekregen dat ik de kinderen, als ze interesse hebben, een paar prachtige tweekleppigen mee kan geven.
Dat wilde ik toch even delen omdat ik hierin afhankelijk ben van jullie tips en materialen. Nogmaals dank voor alle hulp daarin. Ik ben van plan om 11 maart naar de beurs in Ede te komen waar ik enkele van jullie wellicht kan ontmoeten?

Donderdag hebben we een prachtig mooie activiteit gehad. Een zeer enthousiaste groep kinderen die onder de indruk waren van alles wat ze zagen. Ik had dan ook veel fossielen bij me en kon hen van alles laten zien en vertellen. Echt zo'n super gave morgen gehad! Met dank aan jullie inbreng. Top.
Waar ik momenteel nog naar zoek aan fossielen betreft: orthoceras, trilobiet en zee-egel. Ik heb er wel van ieder 1 maar niet voldoende om mee te nemen in de opdrachten en de kinderen ermee aan het werk te zetten. Dinosaurusmateriaal, megalodon, belemniet en ammoniet zijn ook altijd welkom. Maar dat hoop ik ook op de fossielenbeurs wel te kunnen vinden.
Na de activiteit kwam een van de jongens met zijn grote zus bij mij thuis aanlopen. Zijn zus had nog wat belemnietjes bij zich die ze me gaf. Ze had ze ooit in een groeve in de Harz gevonden en haar broertje was zo enthousiast dat ze spontaan de belemnieten kwam brengen

- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Geweldig dat het een succes is geworden! Altijd leuk om kinderen de fascinerende wereld van de fossielen en de aarde bij te brengen!
Groet,
Pim
Groet,
Pim
Ter info, gisteren de activiteit opnieuw gedaan voor een enthousiaste plus-groep. Normaal is hun maandagmorgen gereserveerd voor Spaans en programmeren. Deze keer mocht ik ze meenemen in de wereld van fossielen. Ik kreeg veel vragen en reactie. Zelfs zoveel dat ik vanmorgen een aantal vragen waarop ik het antwoord niet paraat had, ben gaan uitzoeken en inmiddels via mail heb teruggekoppeld.
Dit voorjaar staan er nog eens 5 schoolklassen geboekt, wat betekent dat dit schooljaar meer dan 200 kinderen deze ochtend meemaken.
Dit voorjaar staan er nog eens 5 schoolklassen geboekt, wat betekent dat dit schooljaar meer dan 200 kinderen deze ochtend meemaken.
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Heel erg leuk om te horen dat het zo'n succes is! Met vragen over fossielen kunt u natuurlijk ook altijd hier op het forum terecht!
Groet,
Pim
Groet,
Pim
Het is alweer even geleden dat ik in deze topic wat postte, zie het als een teken van veel activiteit in de praktijk! Na een lente bomvol slootjesvissen, zijn er de afgelopen weken weer een aantal ochtenden geweest over fossielen en dino's in vooral hogere groepen. Groep 6 en 7 blijken het meest te boeien, maar ook een groep van 40 kinderen (groep 4/5 combi) en een groep 8 vonden het geweldig!
Met hulp van een aantal van jullie kon ik de kinderen allemaal een kleine bivalve uit de jura meegeven en met de kleine quiz aan het eind neemt de winnaar een gepolijste ammoniet of orthoceras uit Marokko mee.
Morgen heb ik er weer een gepland en ik zal wat foto's maken om te posten!
groet wim
Met hulp van een aantal van jullie kon ik de kinderen allemaal een kleine bivalve uit de jura meegeven en met de kleine quiz aan het eind neemt de winnaar een gepolijste ammoniet of orthoceras uit Marokko mee.
Morgen heb ik er weer een gepland en ik zal wat foto's maken om te posten!
groet wim
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Klinkt goed!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

Foto 1-2-4: kinderen in het 'bekijk het lekker met je handen'-museum
Foto 3: kinderen met 1 van de 6 verschillende opdrachten, in dit geval het puzzelen met ijstijd-paardenvoeten
Foto 5-6: tijdens de presentatie kinderen met mammoet-schouderblad, mammoet-heup en rendiergewei
Al met al de afgelopen maanden 8 schoolklassen rondom dit onderwerp een ochtend meegenomen; in totaal ruim 230 kinderen!
Ik krijg erg goede reacties van leerkrachten, ouders en vooral kinderen. Aan het eind van de presentatie vermeld ik altijd fossiel.net maar ook Georockshop. Het kan haast niet anders of er komen wat extra bestellingen uit mijn omgeving

Dank ook voor jullie suggesties, info en materialen!
En als spin-off ga ik zaterdag in een groeve in de buurt met een aantal enthousiaste kids fossielen zoeken. Ik hoop dan contacten te leggen zodat ik volgend schooljaar ook een ochtend fossielen zoeken in de groeve aan kan bieden. Dat zou helemaal mooi zijn! Maar dat is afhankelijk van de reistijd en geschiktheid van de groeve voor groepen kinderen.