Gezocht: Fossielen voor Educatie

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Wim
Gezocht: Fossielen voor Educatie

Bericht door Wim » 04 jan 2017, 10:39

Ik ben werkzaam voor MTS de Windroos. Dat is een kleine zorgorganisatie die innovatief bezig is. Met een klant van mij, een autistische jongeman van 18, organiseer ik NatuurEducatieve activiteiten voor basisschool klassen. Inmiddels hebben we paddenstoelenwandelingen, kriebelbeestjes-speurtochten, slootjesdagen en uilenclinics achter de rug.

Momenteel ontwikkel ik een activiteit rondom dinosaurussen en fossielen. Ik probeer heel praktisch met de kinderen aan het werk te gaan, ze zelf aan het werk te zetten en ze te prikkelen om zelf na te denken over evolutie vs schepping, geologie, determinatie etc.

Bij de voorbereiding ontvang ik ondersteuning van onder meer Naturalis en de N.G.V.. Vanmorgen ontdekte ik deze site pas, tot mijn schaamte.

Ik heb inmiddels een kleine collectie fossielen, maar ben nog steeds op zoek naar materiaal. Vooral overblijfselen van dinosaurussen zou heel fijn zijn, dat heb ik nog niet. Daarnaast herkenbare fossielen, botten van bv mammoet of wolharige neushoorn, haaientanden of ander gefossiliseerd materiaal.

Financieel heb ik een beperkt budget omdat ik deze lessen voor weinig aan de basisscholen aanbied. De fossielen hoeven zeker geen tentoonstellingskwaliteit te zijn. Herkenbaarheid is wel belangrijk. Daarnaast geef ik de kinderen de fossielen ook in handen, dus er kan wat sneuvelen. Leren door al je zintuigen te gebruiken is zeker wel een belangrijk aspect; en voelen hoort daar zeker bij.

Wie mij in dit project met materiaal of kennis of spelvormen kan ondersteunen, graag!

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Antw: Gezocht: Fossielen voor Educatie

Bericht door KoenJ » 04 jan 2017, 16:59

Beste Wim,

Goed bezig! Ik heb nog wel een doos plantenmateriaal uit het Carboon voor je. De stukken zijn niet heel netjes gelijmd, en de ze zijn geconserveerd met een kunsthars wat niet altijd even netjes is, maar je kunt wel duidelijk plantenresten herkennen. Je mag het gratis hebben, en het mag kapot. De doos is wel vrij zwaar. Kom je toevallig wel eens in de buurt van Eindhoven?
Qua dino's zou ik ook eens bij de Georockshop kijken.

Groeten,
Koen

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 04 jan 2017, 17:09

Hoi Wim,

Ik zou inderdaad eens bij de Georockshop kijken. Daar staan dinosaurus-drollen en stukjes dinosaurusbot voor onder de 10 euro en bijvoorbeeld een mammoetkies van 17,50 : http://georockshop.nl/product_info.php/products_id/3288

groetjes,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Wim

Bericht door Wim » 05 jan 2017, 16:58

Hoi Koen,
Dat klinkt prima! Daar ben ik blij mee! Dat is precies wat ik bedoel, herkenbaar maar minder interessant voor verzamelaars/liefhebbers. Eindhoven is helaas behoorlijk ver weg. Ik woon en werk in Rijssen (OV). Kom je daar wel eens in de buurt?
En anders kan ik uiteraard verzendkosten vergoeden?
Mail me anders maar w.vanwingerden@mtsdewindroos.nl
Gaaf dat je me zo wilt ondersteunen.

GeoRockShop is ook een goeie tip inderdaad. Om daar wat te bestellen moet ik eerst weer een paar groepen draaien om wat geld te genereren. Dat gaat dit voorjaar goed komen als we gaan slootjesvissen. Johan bedankt voor je link!

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Bericht door KoenJ » 06 jan 2017, 11:30

Hoi wim,

Dan moet ik eerst nog even op zoek naar een doos die stevig genoeg is om het te versturen. Er zit nl 1 groot blok met een blad van een zaadvaren bij. Die is prachtig om die samen met kinderen te vergelijken met varens van tegenwoordig.

Of misschien dat ik er 2 pakketten van maak. Stuur me een pm met je adres, dan probeer ik het binnenkort gereed te maken.Ik zal kijken of ik er ook nog wat ander spul bij kan doen.

Groeten,
Koen

Wim

Bericht door Wim » 06 jan 2017, 16:40

@ Koen, je hebt mail!

Twem

Bericht door Twem » 15 jan 2017, 18:07

Hallo Wim, ik heb voor jou heel veel fossielen, goed herkenbaar, uit Frankrijk. Van de falaise des vaches noires in Houlgate en van de falaise des confessionnaux uit Lion sur mer. Ik ga er vaak heen, blijf rapen want ik hoop steeds nog mooiere vinden en ik kan het gewoon niet laten. Ik kan ze met Kiala versturen. Stuur je adres maar. vriendelijke groet, Twem

[Bewerkt door Twem op 15-01-2017 om 18:09 NL]

Gek op koffieboontjes en zeeboontjes

Wim

Bericht door Wim » 16 jan 2017, 20:31

Dag Twem, dat is heel mooi. Ik ben benieuwd wat je voor me hebt. Ik heb je een mail gestuurd.
Bedankt alvast.

Ik ben zoiezo blij met alle informatie en ondersteuning die ik via dit forum al kreeg. Mooi om mensen zo hun hobby (of passie?) te zien delen!

spons37

Bericht door spons37 » 22 jan 2017, 00:04

Beste,

prima initiatief
zo komt onze hobby en passie ook bij anderen en vooral jeugd terecht en niet via een gedramatisserde film of onbereikbare stukken in een vitrine maar rechtstreeks via het materiaal dat wij dagelijks ter hand nemen

Wilfried

Wim

Bericht door Wim » 23 jan 2017, 16:34

Dat klopt Wilfried,

Via dit forum doe ik al heel wat kennis en materiaal op dat ik kan gebruiken! Van ijstijdbotten tot een doos vol kleine bivalven, koralen en geodes en van fossiele planten uit het carboon tot de kennis en tips die ik krijg. Het is een boeiend onderwerp en deel van onze geschiedenis waar bijzonder weinig aandacht voor is. En dat hoop ik op deze manier toch te veranderen, al is het maar in het klein. De testjes die ik tot nu toe met spelvormen en uitleg deed, slaan bijzonder goed aan. Superenthousiaste kids!! Als het eenmaal draait zal ik zo nu en dan eens een foto posten!

En de combinatie met een werknemer die een autistische stoornis heeft, maakt het alleen maar waardevoller.

Plaats reactie