iemand enig idee?
Antw: iemand enig idee?
Hallo, op deze foto`s is goed te zien dat het een zee-egelrest is, die in vuursteen is bewaard gebleven.
Leuke vondst!
groeten, Bert
Leuke vondst!
groeten, Bert
Elbert
Een zee-egel, echter kan ik het stukje afdruk van wat lijkt op honingraat niet plaatsen, als ik naar andere vondsten kijk van een zee-egel. Na wat rond gespeurd te hebben, kwam ik op het internet dit tegen "Honingraatkoraal (Favosites) – Zwerfsteen van Groningen.
In de keileem op de noordelijke Hondsrug komen relatief veel fossiele koralen voor. Ze zijn afkomstig uit Silurische kalkafzettingen in de noordoostelijke Oostzee, voor de kust van Estland. De kalksteenlagen daar bevatten fraaie koraalriffen en talloze fossiele koralen. De koralen dateren uit het Siluur. Ze zijn gegroeid onder tropische omstandigheden toen het Oostzeegebied ongeveer lag waar nu Chili en Equador in Zuid-Amerika liggen." (Bron:https://huishoutsteen.wordpress.com/201 ... fossielen/ ) Is het mogelijk dat dit dan ook een stukje afdruk is van honingraatkoraal?...al gaat het bij mij om een vuursteen.
Of sla ik nu de plank helemaal mis
In de keileem op de noordelijke Hondsrug komen relatief veel fossiele koralen voor. Ze zijn afkomstig uit Silurische kalkafzettingen in de noordoostelijke Oostzee, voor de kust van Estland. De kalksteenlagen daar bevatten fraaie koraalriffen en talloze fossiele koralen. De koralen dateren uit het Siluur. Ze zijn gegroeid onder tropische omstandigheden toen het Oostzeegebied ongeveer lag waar nu Chili en Equador in Zuid-Amerika liggen." (Bron:https://huishoutsteen.wordpress.com/201 ... fossielen/ ) Is het mogelijk dat dit dan ook een stukje afdruk is van honingraatkoraal?...al gaat het bij mij om een vuursteen.
Of sla ik nu de plank helemaal mis

Tongerstiene....nou dat dus!! ;)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,vuursteen komt enkel voor in het Krijt.dus Siluur zal het niet zijn 
Ik denk dat het hier gaat om de familie ( Echinocorys )
Het gedeelte dat hier in de vuursteen zit moet je zoeken bij de Zee-egel op de onderkant,de kant van de mond en de anus
GR
[Bewerkt door strandjutters op 02-08-2017 om 20:53 NL]

Het gedeelte dat hier in de vuursteen zit moet je zoeken bij de Zee-egel op de onderkant,de kant van de mond en de anus

GR
[Bewerkt door strandjutters op 02-08-2017 om 20:53 NL]
strandjutters
Daarin durf ik je wel tegen te spreken. Zelf ben ik bekend met de jura vuursteen en kwam tevens deze bron http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=404938 tegen die beschrijft dat de eerste vuurstenen uit het devoon stammen. (En in het devoon stierf favosites uit waardoor het hypothetisch gezien geen hele vreemde gedachten is. Alleen is deze vuursteen niet afgezet op een plek waar devonische favosites fossielen gevonden worden). Devoon-Carboon vuursteen word ook wel Chert genoemd en is volgens mij te vinden in de omgeving van Rivage, België.
Ik ben het zeker wel met Strandjutters/Pascal eens dat verruit de meeste vuursteen in het Boven Krijt gevormd is. En ben het er ook zeker mee eens dat we hier afdrukken van Echinocorys achtige zien. Mijn interpretatie is dat de schaal uiteen is gevallen en in de vuursteen is gedrukt waardoor de structuur is ontstaan die LeMemsky honingraat noemt.
[Bewerkt door Hidde op 02-08-2017 om 21:46 NL]
Ik ben het zeker wel met Strandjutters/Pascal eens dat verruit de meeste vuursteen in het Boven Krijt gevormd is. En ben het er ook zeker mee eens dat we hier afdrukken van Echinocorys achtige zien. Mijn interpretatie is dat de schaal uiteen is gevallen en in de vuursteen is gedrukt waardoor de structuur is ontstaan die LeMemsky honingraat noemt.
[Bewerkt door Hidde op 02-08-2017 om 21:46 NL]
Marine mammals, dolphinately awesome
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
strandjutters schreef:
Hallo,ik denk aan vuursteen met een gedeeltelijke afdruk van een zee-egel.
strandjutters schreef:
Hallo,vuursteen komt enkel voor in het Krijt.dus Siluur zal het niet zijn
Time fades away (Neil Young)
Bedankt! voor de reacties/uitleg.
Ik zie nu idd op die foto hierboven, dat er zoals ik het noemde, honingraat zichtbaar is, geeft toch weer eventjes een wat meer verhelderend beeld, thnx
Nogmaals allemaal super bedankt, vind het allemaal heel fascinerend en heb spontaan een bezoekje aan het ijstijdenmuseum op de hoek in de agenda gezet.
Groetjes,
Grietje
Ik zie nu idd op die foto hierboven, dat er zoals ik het noemde, honingraat zichtbaar is, geeft toch weer eventjes een wat meer verhelderend beeld, thnx

Nogmaals allemaal super bedankt, vind het allemaal heel fascinerend en heb spontaan een bezoekje aan het ijstijdenmuseum op de hoek in de agenda gezet.

Groetjes,
Grietje
Tongerstiene....nou dat dus!! ;)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Pascal,
ook in het Danien (Vroeg-Paleogeen) zijn vuurstenen algemeen voorkomend.
Groeten,
Oliver
ook in het Danien (Vroeg-Paleogeen) zijn vuurstenen algemeen voorkomend.
Groeten,
Oliver
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Kan ik goed geloven Oliver 
Het is zeker niet van vandaag op morgen veranderd,dit noemen ze waarschijnlijk de overgangsperiode
GR Pascal

Het is zeker niet van vandaag op morgen veranderd,dit noemen ze waarschijnlijk de overgangsperiode

GR Pascal
strandjutters
Pas op hoor LeMemsky fossielen zoeken is een zeer verslavende bezigheid

Marine mammals, dolphinately awesome
Hallo, @ Hidde: in zuid Engeland wordt de term "chert" ook gebezigd om vuursteen aan te duiden dat er niet uitziet als de klassieke zwarte vuursteen.(flint)
Er wordt daar relatief veel gelige vuursteen gevonden die ook wordt aangeduid met chert.
groeten, Bert
Er wordt daar relatief veel gelige vuursteen gevonden die ook wordt aangeduid met chert.
groeten, Bert
Elbert