iemand enig idee?
iemand enig idee?
hoi, deze steen vanmiddag gevonden in de achtertuin in Buitenpost. Maar zelf geen idee wat het Is, duidelijk patroon zichtbaar met een soort van puntjes met daarboven zoals het lijkt een vleugel? En daar weer naast iets wat lijkt op een raat. Hopelijk iemand die mij meer kan vertellen.
Tongerstiene....nou dat dus!! ;)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: iemand enig idee?
Hallo,ik denk aan vuursteen met een gedeeltelijke afdruk van een zee-egel.
GR
GR
strandjutters
Hallo, je zult met iets betere foto`s moeten komen; zo is er weinig van te zeggen...
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
Mee eens, ziet er uit als een afdruk van een zeeëgel.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 123 times
Hallo Grietje,
Dit is duidelijk een stuk vuursteen, hetgeen in vroeger tijden ook wel gebruikt werd om stenen werktuigen mee te maken en in meer recente tijden voor het produceren van vuurslagen in vroege handpistolen en geweren. Doorgaans bevatten dergelijke stenen geen fossielen, omdat het vormingsproces van vuursteen dit uitsluit (al heb ik wel af en toe een geval gezien waarbij er toch een fossiel in vuursteen zich omdat het fossiel blijkbaar te hard was om mineraal opgelost te worden). Ook zie ik geen sporen van menselijke bewerking.
Hoewel vuursteen doorgaans dus zelf geen fossielen bevat vormt vuursteen zich wel in een geologische omgeving (kalkrijk sedimentgesteente) waarin wel fossielen voorkomen, en blijft na vuursteenextractie vaak een dun laagje "cortex" om de steen zitten. In zulke gevallen kunnen daar dan wel afdrukken van fossielen in achter blijven. Of dat hier ook het geval is, vind ik moeilijk te zeggen, maar ik ga hierin met Olof mee.
Groeten,
Alexander.
Dit is duidelijk een stuk vuursteen, hetgeen in vroeger tijden ook wel gebruikt werd om stenen werktuigen mee te maken en in meer recente tijden voor het produceren van vuurslagen in vroege handpistolen en geweren. Doorgaans bevatten dergelijke stenen geen fossielen, omdat het vormingsproces van vuursteen dit uitsluit (al heb ik wel af en toe een geval gezien waarbij er toch een fossiel in vuursteen zich omdat het fossiel blijkbaar te hard was om mineraal opgelost te worden). Ook zie ik geen sporen van menselijke bewerking.
Hoewel vuursteen doorgaans dus zelf geen fossielen bevat vormt vuursteen zich wel in een geologische omgeving (kalkrijk sedimentgesteente) waarin wel fossielen voorkomen, en blijft na vuursteenextractie vaak een dun laagje "cortex" om de steen zitten. In zulke gevallen kunnen daar dan wel afdrukken van fossielen in achter blijven. Of dat hier ook het geval is, vind ik moeilijk te zeggen, maar ik ga hierin met Olof mee.
Groeten,
Alexander.
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Hoi Alexander,
Jouw bewering dat vuursteen doorgaans geen fossielen bevat is niet correct. vuursteen bevat heel erg vaak fossielen of sporen of afdrukken van fossielen. Ook zijn er veel fossielen die omgezet zijn van calciet, aragoniet of dolomiet naar silica (vuursteen). In heel erg veel stukken vuursteen die ik opraap zitten kleine fossieltjes of fragmentjes van mosdiertjes, stukjes zeelelie, sponzen, zeeegels, schelpen etc...
Hallo Grietje,
Ik denk dat het stuk vuursteen in dit voorbeeld een afdruk van een zeester of zeeegel bevat. Maar een betere detail foto zou bevestiging of uitsluitsel kunnen geven.
Groet,
Pim
Jouw bewering dat vuursteen doorgaans geen fossielen bevat is niet correct. vuursteen bevat heel erg vaak fossielen of sporen of afdrukken van fossielen. Ook zijn er veel fossielen die omgezet zijn van calciet, aragoniet of dolomiet naar silica (vuursteen). In heel erg veel stukken vuursteen die ik opraap zitten kleine fossieltjes of fragmentjes van mosdiertjes, stukjes zeelelie, sponzen, zeeegels, schelpen etc...
Hallo Grietje,
Ik denk dat het stuk vuursteen in dit voorbeeld een afdruk van een zeester of zeeegel bevat. Maar een betere detail foto zou bevestiging of uitsluitsel kunnen geven.
Groet,
Pim
Dank jullie wel allemaal voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden. Zal eens kijken of ik misschien een betere foto kan maken. Ben momenteel nog druk bezig in de achtertuin, dus wie weet wat er nog meer tevoorschijn komt. Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties, en deze vuursteen krijgt een mooi plekje op de kast.

- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
We krijgen geen Betere foto's van de structuren op de vuursteen? Ik ben heel erg benieuwd wat voor fossiel er in jouw steen zit. En die hebben we nog niet gedetermineerd. Want alleen de titel "vuursteen" is natuurlijk niet genoeg voor deze steen. Er zit zeker een fossiel in/op.
groet,
Pim
groet,
Pim
Zou jullie graag willen voorzien van een betere foto.. Maar zelf alleen in het bezit van een telefoon met camera ????..Maar ik zal mijn best doen om iets te regelen voor een goede foto.