spons?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Antw: spons?

Bericht door Henk Jan » 14 mar 2008, 22:20

Tja, ik vond het eerlijk gezegd nogal betweterig van mezelf om meteen te krijten dat het Danien Tertiair is. Maar het is fascinerend dat in de opeenvolging van eenzelfde soort krijtachtige gesteenten opeens zo\'n verschuiving in fossielinhoud wordt gezien.

HJ

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 14 mar 2008, 22:54

U mag het krijten , Henk Jan, het krijt uit het Danien is Tertiair krijt en dus niet Krijt. ;)

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 15 mar 2008, 08:36

In afwachting van de nieuwe foto\'s denk ik niet dat Porosphaera in aanmerking komt. Het kanaalsysteem is radiair in doorsnee, te vergelijken met de Ordovicische spons Hindia. Afhankelijk van het aansnijpunt tref je stralen tot puntjes aan die behoorlijk fijn zijn . Alhoewel het formaat van het fossiel niet bekend is doet het me toch dermate groot aan dat ik op basis daarvan ook Porosphaera onwaarschijnlijk acht. Wellicht microscoopwerk.

Tom: zie Nestler, 1961, Spongien aus der weissen Schreibbreide der Insel Rugen, plaat XI

Ik zou het leuk vinden als meer mensen die sponzen in vuursteen uit Nederland (voor zover ze al niet op deze website staan) die eens onder de aandacht van het forum zouden brengen.

met groet,

Jeroen

Degan

Bericht door Degan » 15 mar 2008, 17:02

Jeetje! Wat een ketting van reacties! Leuk hoor. Heel erg bedankt voor de info. Wat moet er wel niet gebeuren als ik met nieuwe foto\'s kom...ik hou het nog even spannend.

Groet Degan

Gesloten