Wervel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Wervel

Bericht door Frederik » 03 mei 2005, 00:28

Supergraver schreef:

Dit vind ik dus vervelend op dit forum. Er komt iemand met een vraag wat voor wervel dit zou kunnen zijn. Een aantal mensen komt met een antwoord over wat dit zou kunnen zijn. En jij komt met: \'Waarom\' en \'heb je nog meer argumenten\'.
Waarschijnlijk denk jij dat het wat anders is, laat ons dan niet langer in spanning zitten en kom er mee voor de dag.
Het is altijd wel simpel om op een ander z\'n redeneringen (goed of fout) door te borduren.

Martijn
Hey Martijn,

Ik begrijp je frustratie ten volle. Uit mijn ervaring op andere fora weet ik echter ook dat doorgaans het gebrek aan intonatie, lichaamstaal op fora de boosdoener is, en niet een gebrek aan respect van cru84 of slechte wil van jouw kant.
Wat is het probleem op dit forum? We zitten hier met een hoop mensen samen, waarvan de meeste nauwelijks ervaring hebben met fora. Feit is dat je hier een hoop informatie die je in een echt gesprek wel hebt mist als iemand iets post, ik geef een voorbeeld:
Als ik hier zou schrijven:
\"Waarom denk je dat dit een belemniet is?\"
kan ik evengoed bedoelen:
\"Ik herken dit fossiel totaal niet. Hoe zie je dat dit een belemniet is?\"
als
\"Blinde mol! Zelfs het kleinste kind weet dat dit een ammoniet is, en geen belemniet!\"

MEESTAL bedoelt men echter het eerste. Het probleem ligt dus vaak bij de interpretatie van wat iemand schrijft.

Een mogelijke oplossing hiervoor is het gebruik van emoticons (smilies), een lachend, knipogend of boos gezichtje achter een post maakt al veel duidelijk over de bedoelingen die iemand heeft. Misschien kan Herman ervoor zorgen dat we een aantal basis-emoticons kunnen gebruiken.
Ik stel voor dat iedereen tot dan een beetje extra oplet of nadenkt over de formulering en/of interpretatie van postjes.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver
Antw: Antw: Antw: Antw: Wervel

Bericht door Supergraver » 03 mei 2005, 01:43

cru84 schreef:
[

Ik heb geen id van welk dier deze wervel is. Als ik het met een determinatie eens of oneens ben zeg ik het.
Casper denkt het te weten en ik wil graag weten hoe hij aan zijn mening komt. Op die manier leer je van elkaar.
Oke, dat klinkt heel wat duidelijker. Mijn excuses.
Ik denk zelf dat Casper zowieso voor 50% juist zit. Het is of een zeehond of een dolfijn. Ik heb er zelf ook een aantal, maar ik weet eigenlijk zelf ook niet welke nou wat is. Ik hoop eigenlijk ook eens iemand tegen te komen die mij het onderscheid tussen deze twee kan duidelijk maken.

groeten, martijn

cru84
Contacteer:
Antw: Wervel

Bericht door cru84 » 03 mei 2005, 09:27

Geen probleem, Martijn.

Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 03 mei 2005, 11:58

okee dat zit dus weer goed :)
als ik kan kiezen tussen of dolfijn of zeehond dan is het honderd procent zeker weten een zeehond. ik zal wel een dolfijnenwervel posten zometeen als ik de foto nog weer kan vinden.

wat betreft de smileys: er zijn er een heleboel heb ik ontdekt maar ik weet alleen niet met welke toetsencombinatie ik ze tevoorschijn kan toveren :O

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 03-05-2005 om 11:01 NL]

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 03 mei 2005, 12:05

Afbeelding

hier is de dolfijnenwervel (wel recent) een beetje klein maar wel duidelijk hoop ik.
hoe je een dolfijnenwervel kunt herkennen: de twee ver naar buiten uitstekende \"stekels\" en bovenop de wervel zit een vorm die lijkt op een \"Y\" maar dan op de kop. die is hier afgebroken. verder zijn ze veel minder complex dan de wervels van landzoogdieren, robben en dergelijke

Groeten, Casper.

[Bewerkt door Casper op 03-05-2005 om 11:09 NL]

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 03 mei 2005, 19:18

Afbeelding
Dit is een dolfijnwervel uit het Midden Mioceen.

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 04 mei 2005, 13:08

hmmm dat wat ik zeg gaat dus lang niet altijd op....

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 04 mei 2005, 13:18

Ik heb daar weinig verstand van, maar ik denk dat dit een halswervel of zoiets is, geen rugwervel. Waarschijnlijk kan iemand dit wel bevestigen. Stone of zo?

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 04 mei 2005, 13:44

Wervels zijn een vak apart.
Nou is een mammoetwervel nog wel te herkennen maar bv. sommige neushoornwervels lijken soms al op steppenwisent wervels.
Dan is er een groot grijs gebied van alle herbivoren waarvan de wervels errug op elkaar lijken.
Dan hebben we nog beesten ter grote van schaap en hond/wolf die veel overeenkomsten hebben en ook rob-achtigen of zeehonden wervels hebben veel weg van sommige landzoogdieren.
Het makkelijkste zijn de wervels van het type atlas en draaier, heiligbeen lukt ook nog wel maar alle andere moet ik echt kijken en vergelijken.
Overigens zou de wervel van Ilse best zeehond kunnen zijn. Landzoogdier kan ook nog.
En is de wervel van Casper inderdaad dolfijn (borst/buikwervel) en die van Somiosus inderdaad een Dolfijn halswervel.

Cheers.....

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gesloten