pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Pleistoceen
Contacteer:
Antw: pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Bericht door Pleistoceen » 13 nov 2008, 20:37

Ik denk niet dat het pyriet ammonieten zijn, maar als ze dat wel zijn heb ik in een boek dat ik helaas niet bij de hand heb (uitgeleend) methodes gelezen over reddingspogingen van pyrietfossielen. Eén van die methodes was behandelen met in petroleum opgeloste parafine.

Het boek heet: Praktijkgids fossielen van A. Schulp

Groet,

Wolf

Everhardus

Bericht door Everhardus » 13 nov 2008, 23:12

Hoi,
Wolf, bedankt voor je reactie. Methodes om pyriet te conserveren zijn er te over. Naar aanleiding van een reactie van Fitch in een ander topic heb ik vandaag een pdf van Fred Clouter gedownload waar er nog een aantal bij stonden die ik nog niet kende. Ik vrees dat dat "trial ena error" zal gaan worden, ergo ik moet het gewoon uitproberen met ammo's die ik heb waarvan ik zeker weet dat ze gepyritiseerd zijn.
Stijn, heel erg bedankt voor je reactie. Helaas heb ik niet bijster opgelet tijdens de scheikundelessen (geen idee waarom ik dat vak ooit gehaald heb) en heb dan ook de grootste moeite je betoog te volgen. Maar ik zal er eens in duiken en kom er wellicht nog op terug. Denk jij dat ik iets moet doen om verder verval (niet dat ik daar iets van heb gemerkt) tegen te gaan, gezien je denkt dat ze deels nog pyriet bevatten ? Verder vraag je hoe ik aan ouderdomsbepaling heb gedaan. Dat heb ik nog helemaal niet gedaan, de vraag ging uitsluitend over eventueel verval. Maar nu we toch bezich zijn wil ik wel een poging wagen deze op naam te brengen en uit te vogelen wat de ouderdom is. Het voorzetje heb je zelf al gemaakt. Ik kom er graag op terug. Mvg,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 13-11-2008 om 23:17 NL]

Everhardus

Bericht door Everhardus » 14 nov 2008, 13:32

Hoi Stijn,
Geologisch gezien gaat het bij deze vindplaats waarschijnlijk om de laag-krijt periode. Dit concludeer ik op basis van een niet al te gedetailleerd kaartje dat ik van het gebied heb. Al googelend kwam ik deze pagina tegen http://rene_bau.club.fr/geo_valanginien.htm
Hierop staan, mijns inziens, beide door mij gevonden exemplaren.
De vindplaats ligt inderdaad ofwel in de Drome zelf of anders minimaal aan de grens van waar de Drome begint. Er is zoals, zoals deze link bevestigd dus inderdaad sprake van pyriet (of pyriet houdende ) ammonieten. Verder klopt zowel de kleur van het materiaal als ook de afmetingen. Vooral bij Ptychophylloceras (Semisulcatoceras) Semisulcatum is ook opvallend dat het patroon van de sutuurlijnen bij de de mondopening (weet niet of je bij ammo's mag spreken van zoiets maar heb er geen beter woord voor) op de foto vrijwel indentiek is aan mijn exemplaar. Andere foto's die ik al googelend tegen kom lijken dit te bevestigen. Bij de Neolissoceras zit ik volgens mij ook wel goed, behalve dat deze soort onderverdeeld is in verschillende types die allemaal wel op de mijne lijken. Kom ik verder niet echt uit.
Mvg,Marcel

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 14 nov 2008, 15:50

Onder Krijt is het inderdaad sowieso. Maar ik bedoelde Valanginiaan, Berrasiaan, Hauteriviaan etc. Hier op de site staat ook een beschrijving, maar daarvan weet ik eveneens niet of die klopt.

met Neolissoceras zit je er inderdaad knal op. Zo zie je maar dat determinatie op basis van fotos niet altijd goed verloopt, de eerste lob van de sutuur is niet bifid zoals het me eerst leek, maar assymetrisch trifid (dit door het platte venter). Er zijn twee subgenera tot nu toe beschreven, het verschil tussen Neolissoceras (Neolissoceras) met Neolissoceras (Carinites) is de ontwikkeling aan het eind van de phragmocoon en op de hele woonkamer van een lage kiel. Nu is t op basis van je specimen alleen erg moeilijk, want hoe weet je nu dat je aan t eind van de phragmocoon zit als je woonkamer niet bewaard is.
Het subgenus Carinites Atrops & Reboullet is tot nu toe enkel gekend uit het Valanginiaan, Neolissoceras heeft een veel bredere range.

Bij de Phylloceratidae zijn er verschillende genera, en als je verder klikt bij de Valanginiaan ammonieten op de door jou aangehaalde site kom je verschillende subgenera tegen.
Het grote verschil bij deze ligt vooral in de aanwezigheid van constricties, die ofwel niet, ofwel beperkt zijn tot de umbilicale zijde, ofwel sinusoidaal over heel de binnenkern lopen. Verschillen tussen de soorten liggen dan weer vooral aan mate van involuutheid (procentueel overlappen van de vorige windingen), windingsdoorsnede (bol, afgeplat, ...) en de fijnheid van de versiering, en ook aan kleine kenmerken van de sutuur. Let hier wel mee op, hoe ouder het beestje, hoe ingewikkelder de sutuur wordt

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Everhardus

Bericht door Everhardus » 14 nov 2008, 16:48

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Stijn,
Oeps, nu begin je me toch serieus met termen om de oren te slaan. Maar vooruit, ik zal ook daar eens in duiken om te kijken of ik je betoog kan volgen. Volgens deze site is Col de Premol inderdaad Valanginiaan. Ik weet ook niet of dat klopt maar daar ga ik maar even vanuit in dit geval. Wat denk je van de gelijkenis van de lijnen, ik heb ze in beide foto's nog eens omcirkeld. Of is m'n redenatie te kort door de bocht ? Mvg,Marcel

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 17 nov 2008, 19:07

hey marcel,
sorry als ik wat teveel termen gebruik, ik heb niet altijd de tijd om ze uit te leggen, en ik neem aann dat ze alle google'baar zijn in dit digitale tijdperk.

Hier alvast twee goede bronnen:
http://www.tonmo.com/science/fossils/morphology/
en
http://home.planet.nl/~brouw131/ammoniet/ammoniet-2.htm

Ik weet het; ammonieten beschrijf terminologie is uitgebreid, maar met enkele termen kom je al vrij ver. Het is immers een erg vormenrijke groep.

Naar wat je refereert is een oppervlakkige gelijkenis tussen de uitverweerde 1e lob van beide specimens. Het ziet er alvast erg gelijkaardig uit, dat is juist, maar zoveel verschil zie je niet vaak bij de Phylloceratidae in deze lob.
Maar je hebt zeker een punt van gelijkenis, en nu nog de constricties (komma vormig) zoals er eentje zichtbaar lijkt op jou specimen, en meerdere op het andere, maken de case wat sterker voor de gelijkenis tussen de twee specimens. Nu zou je eigenlijk nog de windingsdoorsnede moeten kunnen vergelijken

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Everhardus

Bericht door Everhardus » 17 nov 2008, 23:29

Hoi Stijn,
Wederom bedankt voor je reactie. Ook prima dat je de terminologie gebruikt die er nou eenmaal bij hoort. Wat je hiermee feitelijk "fijntjes" zegt is dat het zo eenvoudig nu eenmaal niet is als dat ik het zou willen zien, en dat snap ik ook wel natuurlijk. Het zet mij alleen maar aan tot vragen stellen en dus te leren. Je links zijn zeer nuttig , de tweede had ik vandaag toevallig ook "herondekt". Wel handig om in ieder geval een redelijk complete lijst van termen te hebben. Je commentaar verder is duidelijk, ik zal verder op onderzoek uit gaan net als dat ik aan het doen ben met Gault-ammo's die ik onlangs gevonden heb. Die zijn, zo mogelijk, nog lastiger te determineren. Het begint me nu ook op te vallen dat er ook determinaties op web-sites staan waar ik als leek al vraagtekens bij zet. Dat maakt het er allemaal ook al niet makkelijker op. Ik zie wel waar het schip strand, ben in ieder geval niet ontevreden met het resultaat tot nu toe. Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 17-11-2008 om 23:30 NL]

mendel

Bericht door mendel » 07 jan 2009, 17:17

leuke ammo,s!

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Supergraver
Antw: Antw: pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Bericht door Supergraver » 07 jan 2009, 23:20

mendel schreef:
leuke ammo,s!
Ja leuk he Mendel ;)
:D LOL geintje

mendel

Bericht door mendel » 08 jan 2009, 19:05

ik denk alleen dat het geen leuke ammo,s meer zijn als er pyriet in zit:D

Facta non verba- Geen woorden maar daden

Gesloten